AVSLÖJANDE: Putin förbereder enorm satsning

2023 09 22

Ryssland planerar rejäla ekonomiska förändringar inför nästa år.

Det ryska styret har planer på att öka sina militära utgifter kraftigt under 2024.

I ett budgetutkast framkommer att landet kommer att öka sina militära utgifter till drygt 1 200 miljarder kronor.

I år ligger den summan på 741 miljarder kronor.

Detta enligt uppgifter som Bloomberg tagit del av.

6 procent

Ökningen innebär att från och med nästa år så kommer de militära utgifterna i Ryssland att utgöra hela 6 procent av landets BNP.

I år ligger motsvarande fördelning på 3,9 procent, och år 2021 var det 2,7 procent.

En av anledningarna till att man har möjlighet att genomföra ökningen är att man räknar med stigande intäkter från gas och olja.

Mer än Nato

Den kraftiga ökningen av de militära utgifterna innebär att de motsvarar 6 procent av Rysslands BNP. 

Som jämförelse har Nato ett mål om att medlemsländerna ska fördela 2 procent av BNP till försvaret.

Det är en målsättning som relativt få Natoländer faktiskt lyckas med.

Riktar resurser

Ryssland fortsätter att rikta stora resurser till krigföringen i Ukraina och ser ut att ha möjligheten att fortsätta göra det framöver.

Ukrainas pågående motoffensiv tycks dock gå åt rätt håll, och under fredagen har man bland annat träffat den ryska flottans högkvarter på Krymhalvön.

– Att desorganisera sina styrkor genom att förstöra deras kommandocentraler på en högre nivå leder till en röra på slagfältet, säger den ukrainska generalen Oleksandr Tarnavsky till CNN.

– En förstörd befälhavare innebär en förstörd kommandolänk och utan den finns det inga samordnade åtgärder.

“Kommer inte påverka”

Många bedömare har menat att vädret kan komma att ställa till det framöver, någonting som Tarnavsky inte håller med om.

– Vädret kan vara ett allvarligt hinder under rörelserna, men med tanke på hur vi går framåt, mestadels utan fordon, tror jag inte att vädret kommer att påverka motoffensiven kraftigt.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Ny bankregel kan införas snart – “2 000 kronor i månaden”

2025 03 27

Till sommaren kan nya allmänna råd börja gälla för Sveriges banker.

Det föreslår Finansinspektionen, FI, som på torsdagen går fram med ett nytt krav.

Ska informeras

Myndigheten kräver nu att bankerna ska informera sina bolånetagare när en ränterabatt på bolån är på väg att löpa ut.

Idag finns det ingen regel som tvingar bankerna att meddela när en förhandlad ränta övergår till en från listräntan, vilket innebär att konsumenter med kort varsel kan få kraftigt höjd ränta om man inte själv noterat förändringen.

– Det är orimligt att konsumenter plötsligt får en högre ränta utan att de har fått tydlig information om det. Bolåneföretagen bör ge sina kunder en ärlig chans att förhandla om sin ränta, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.

Kunden i underläge

Det faktum att ränterabatter kan sluta gälla utan tydlig information sätter konsumenten i ett större underläge gentemot banken, menar FI.

Som en följd blir också marknaden mindre transparent. 

– FI kan konstatera att tidsbegränsade ränterabatter på bolån kan löpa ut utan att bolåneföretagen informerar sin kund om detta. Det kan leda till att stora grupper av kunder får bankens listränta eller en högre ränta än om de hade förhandlat med sitt bolåneföretag, understryker myndigheten.

Flera tusenlappar i månaden

Räntesmällen för en passiv kund kan uppgå till flera tusen kronor per månad.

Den som till exempel har ett bolån på tre miljoner kan få se sin lånekostnad öka med "över 2 000 kronor i månaden", enligt ett räkneexempel från SR.

– De tjänar pengar på dem som har dålig koll, säger en kritisk bolånekund, som råkat ut för ökningen flera gånger, till radion.

Flera banker som SR talat med uppger dock att kunder informeras när rabatten är på väg att sluta gälla.

Kan börja gälla 1 juli

Enligt förslaget om de nya reglerna ska bolåneföretagen skriftligt och minst en månad i förväg informera konsumenten om att rabatten snart löper ut.

De nya allmänna råden föreslås träda i kraft den 1 juli 2025, framhåller Finansinspektionen.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kan få en ny motorväg – “alla är överens”

2025 03 27

En tungt trafikerad väg i södra Sverige kan göras om till motorväg.

Vägen beskrivs som “den sista flaskhalsen mellan Sveriges två största städer”.

Nu kraftsamlar politiker och myndigheter för att göra riksväg 40 mellan Jönköping och Ulricehamn till motorväg.

– Den här vägen är avgörande för arbetsmarknad, näringsliv, säkerhet och beredskap. Nu står vi enade över parti-, läns- och kommungränser och påbörjar det gemensamma arbetet för att få till en motorväg, säger Wiktor Öberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamns kommun.

"Alla är rörande överens"

Mellan 10 000 och 13 000 bilar färdas mellan de två städerna varje dag.

I ett gemensamt initiativ samlades i veckan politiker, myndigheter och näringsliv från både Jönköpings och Västra Götalands län för att markera “en nystart i frågan”.

Bland annat deltog Länsstyrelsen, berörda kommuner och Försvarsmakten.

– Alla är rörande överens om behovet av att höja vägstandard och kapacitet, framhåller Region Jönköpings län i ett gemensamt uttalande.

"Investering för hela Sverige"

Riksväg 40 är en drygt 32 mil lång sträcka som går från Göteborg rakt österut till Västervik, via Borås, Ulricehamn, Jönköping, Nässjö, Eksjö och Vimmerby.

Sträckan håller motorvägsstandard mellan Göteborg och Ulricehamn, men i övrigt är det till stor del 2+1-väg med mitträcke som gäller.

Att bygga om sträckan till motorväg skulle dock lyfta mer än enbart de två representerade regionerna, menar Rachel De Basso (S), regionstyrelsens ordförande i Region Jönköpings län.

– En motorvägsutbyggnad av riksväg 40 handlar inte bara om regional utveckling. Det är en investering i hela Sveriges tillgänglighet, konkurrenskraft och beredskap, säger hon.

– Vi behöver tänka i stråk och se den strategiska kopplingen till Göteborgs hamn, Landvetter flygplats och hela Skandinavien.

En fråga för försvaret

Mona Forsberg (S), kommunalråd i Jönköpings kommun, är inne på samma linje.

– Det är en kort sträcka med en dålig standard, vilket är ett bekymmer då Jönköpings kommun är en kommun som är ett nationellt logistiknav.

Bland huvudargumenten i den gemensamma färdplanen som ska tas fram lyfts exempelvis att dagens 2+1-väg är olycksdrabbad och riskfylld. En motorväg bedöms bidra till ökad trafiksäkerhet.

Det nämns också att försvaret och beredskapen skulle tjäna på motorvägsstandard då kraven på en robust infrastruktur ökar i det nya säkerhetspolitiska läget.

Foto: Kävlinge kommun (E6)

Text: Redaktionen