Avslöjande om Max – “Mycket allvarligt”

2024 05 04

Hamburgerkedjan Max har enligt uppgifter bidragit till stora problem utrikes.

Max har sedan tidigare etablerat ett trädplanteringsprojekt som syftar till att hjälpa bönder i Uganda och rädda klimatet.

Satsningen har fungerat genom så kallade koldioxidkrediter, och har ämnat kompensera för hamburgerkedjans egna utsläpp.

Nu avslöjar Aftonbladet att Max satsning har lett till allvarliga konsekvenser i Uganda.

Varken pengar eller mat

En del av projektets syfte var att stötta den lokala befolkningen.

Dock står flera familjer som skulle få betalt i samband med projektet nu helt utan pengar.

Samtidigt har Max satsning lett till matbrist och barn som tvingats gå ur skolan.

Det eftersom att träden har planterats där bönderna tidigare odlade grödor och mat.

Träden har dessutom vuxit sig så stora att de skymmer solen, vilket gör att ingenting annat kan växa.

“Mycket allvarligt”

Hamburgerkedjan har svarat att man ser mycket allvarligt på uppgifterna.

– Vi tar mycket allvarligt på dessa påståenden och kommer säkerställa att Zeromission, som sålt kolkrediterna till oss, följer upp dessa snarast. Om uppföljningen visar att det finns missförhållanden så kommer vi att agera kraftfullt, skriver Max till Aftonbladet.

2 miljoner träd

Max har sedan 2008 planterat nästan 2 miljoner träd.

– Sedan 2008 har vi låtit plantera cirka 1,9 miljoner träd, framförallt i projektet Trees for Global Benefits i Uganda, förklarar Max via sin webbsida.

– Att bekämpa fattigdom och skapa både kortsiktiga och långsiktiga nyttor för de människor som ingår i projekten så att de blir mindre sårbara, tycker vi är lika viktigt som att uppnå klimatnytta.

“Klimatkolonialism”

Max har anklagats för att bedriva så kallad klimatkolonialism, någonting som flera andra aktörer tidigare anklagats för.

– Det är fel. Pengarna som kommer från klimatkompensationen kommer inte de drabbade människorna till del, har David Kureeba, programchef för skog och biologisk mångfald vid organisationen National Association of Professional Environmentalists, sagt om ämnet till Dagens Nyheter.

Foto: Max hamburgare

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Bortom min vildaste fantasi” – varning för ryska fartyg i Östersjön

2025 11 19

Utvecklingen gällande den ryska närvaron i Östersjön oroar.

Ryssland anklagas ofta för att föra en storts hybridkrig mot Europa.

Den ryska skuggflottan, där ofta fartyg som seglar under ett annat lands flagga, används av Ryssland för olika ändamål.

Nu kommer en varning från en dansk veteran i sammanhanget, som menar att den nuvarande utvecklingen är djupt oroande.

– Det är bortom min vildaste fantasi. Vi kliver ombord på skeppen och möts av total avskildhet, säger Bjarne Caesar Skinnerup, till danska Danwatch.

Arbetar på lotsfartyg

Bjarne Caesar Skinnerup har arbetat i den danska flottan under Kalla kriget, jobbat på stora fartyg runt om i världen och även tjänstgjort som pilot under lång tid.

Idag arbetar han på det danska statligt ägda lotsbolaget DanPilot, som arbetar med att lotsa fartyg till havs.

Han påstår att ryska män i militäruniformer ofta finns ombord på fartygen som färdas utanför Danmarks kust.

Viktiga papper försvinner mystiskt och det finns en brist på vilja att samarbeta, uppger Bjarne Caesar Skinnerup.

– Flera av mina kollegor har börjat se män på skuggfartygen som är uniformerade i den ryska flottans kamouflageuniform. Det kan verka skrämmande att det står uniformerade män och tittar på, säger han, till Danwatch.

–Om de bara hade civila kläder skulle du inte märka dem, men det är nog också en del av taktiken. Inte bara mot oss som kommer utifrån, utan också av besättningen, så att de inte vågar göra något som ryssarna inte vill.

LÄS OCKSÅ: Ryssland rasande – ”ni har förstört i 12 år”

Fartyg i dåligt skick

Den danske veteranen varnar också för att skuggflottans skepp blir äldre och i allt sämre skick, vilket ökar risken för allvarliga olyckor i Östersjöområdet.

– I åratal har vi försökt vädja till regeringen, men de lyssnar inte på oss, säger han.

Det danska utrikesdepartementet har inte kommenterat kritiken om att man borde agera mot den ryska skuggflottan.

LÄS OCKSÅ: Brutal anklagelse mot ryska folket – värre än Nazityskland

Text: Redaktionen


19nov2025

Elbilar kör för snabbt – begränsning föreslås

2025 11 19

Elbilarna har en helt annan acceleration än många bensin- och dieseldrivna bilar.

Nu kommer ett förslag om att accelerationen behöver begränsas.

Det är storproducenten Kina som driver den nya begräsningen och bakgrunden är att öka säkerheten i trafiken, rapporterar Vi Bilägare.

Förslaget innebär bland annat att nya elbilar ska ha en spärr som begränsar bilens acceleration.

– Kinas har utarbetat nya nationella säkerhetsstandarder för motorfordon som inkluderar betydande begränsningar av accelerationsförmåga och förbättrade säkerhetsåtgärder för elfordon, rapporterar nyhetssajten Car News China.

Fem sekunder

Enligt förslaget ska nya bilar, både rena elbilar och hybrider, ha en spärr som gör att accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen ska ta minst 5 sekunder.

– Denna åtgärd syftar till att minska säkerhetsriskerna kopplade till överdriven acceleration, framhåller nyhetssajten.

Många elbilar, också vanliga familjebilar som exempelvis Volvo EX30 och Tesla Model Y, har idag snabbare acceleration än vad som kan komma att tillåtas hos kinesiska tillverkare framöver, uppger Vi Bilägare.

Andra krav

I det kinesiska förslaget finns också andra krav för framtidens elbilproduktion.

Till exempel ska motorns strömförsörjning strypas direkt om hastigheten sjunker väldigt snabbt.

Alla dörrar på bilen ska också ha ett handtag med mekanisk funktion, så att det går att öppna även om bilen skulle sakna ström.

Förslaget ligger just nu i en utredningsprocess, och inget beslut har fattats ännu.

LÄS OCKSÅ: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Elbilar i Sverige

I oktober minskade försäljningen av nya personbilar i Sverige jämfört med föregående år.

– I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman, i ett uttalande.

Men när det gäller eldrivna bilar är försäljningen kvar på fjolårets nivå.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, uppger Mobility Sweden.

– Laddhybriderna har haft en kraftig volymökning och står nu för 27 procent av årets nyregistreringar – den högsta andelen i Europa.

LÄS OCKSÅ: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: My Energy

Text: Redaktionen