AVSLÖJANDE OM ICA: Helt galet uppger analytiker

2023 04 15

Matjätten Ica har hamnat i blåsväder med anledning av nya uppgifter om livsmedelskedjan.

Uppgifterna avser butikernas lönsamhet och det är analytikern och teknikentreprenören Jens Nylander som ligger bakom att uppgifterna nu framkommit.

Gigantiska utdelningar

– Helt galet, säger Jens Nylander till SvD och syftar på det nya beskedet om Icas ekonomiska resultat.

Han har med hjälp av analysverktyget Ormeo kartlagt Ica-butikerna och fått fram unik information.

En del av Ica-butikerna har till och med fördubblat sin vinstmarginal  från år 2017 till år 2021.

Han har granskat de 1 272 Ica-handlarna och de har delat ut 21 miljarder kronor i vinster sedan 2015.

Slår tillbaka

Det går inte alls i linje med matjättarnas påståenden om att marginalerna är låga menar Nylander som även menar att marginalerna tycks ha ökat under 2022.

Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell har nyligen tillbakavisat uppgifter om att matbutikerna skulle ha ökande marginaler.

– Siffrorna visar att producentpriserna ökat mer än konsumentpriserna – det är inte våra siffror, det är myndigheternas, sa hon till Expressen.

Sämre än grannländerna

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) har samtidigt pressat matjättarna.

– Många av oss ställer frågan om det finns handlare som passar på att höja priser när det är inflation, betonade finansministern nyligen till SR.

Hon underströk att det inte ser ut likadant gällande matpriserna i Sveriges grannländer.

Ica står för över halva marknaden i Sverige och teknikentreprenören Jens Nylander, Ormeo, riktar hård kritik mot matjätten.

Har granskat även år 2022

Han betonar att Ica framfört uppgifter om att matjätten tjänar mindre 2022 vilket inte tycks stämma enligt Nylander.

Han har hittills granskat 14 Ica-butikers ekonomi för 2022 och bara en av dem har lägre bruttomarginal.

”Icas besked stämmer inte”

Fyra av butikerna som han granskat ägs av handlarna.

– De fyra gick strålande. Flera gjorde stora utdelningar. Ica Supermarket Ljungskile delade exempelvis ut 7,7 miljoner. Att Ica skulle tjäna mindre nu, som de säger, stämmer inte alls med de här butikerna, säger han till SvD.

Icas pressansvariga uppger dock till SvD att det råder väl fungerande konkurrens avseende Ica.

Foto: ICA-Gruppen

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen