Avskyvärt av Kronfågel – Förtroendet är förbrukat flera gånger om

2021 05 26

Kycklingar som behandlas vedervärdigt, smutsigt kött och smitta – återigen sviker Kronfågel allt och alla. Det är verkligen inte första gången.

Matjätten Kronfågel har hamnat i ännu en skandal. Aftonbladets avslöjande om hur det pågår hemskheter vid Kronfågels kycklingproduktion överraskar tyvärr inte jättemycket. Illusionen om att de svenska matjättarna är många  gånger bättre än omvärlden har sedan länge fallerat – men självklart blir man ändå upprörd och förtvivlad varje gång det uppdagas. Det är långt ifrån första gången Kronfågel hamnar i blåsväder.

◾2011 avslöjades det att 10 000 kycklingar kvävdes till döds i lastbilar på väg till Kronfågels slakteri – samma slakteri som återigen är i skandal nu. Kronfågel vägrade att tala om händelsen men SVT kunde med hjälp länsstyrelsens polisanmälan få fram hur Kronfågel trots att man visste om lastbilarna enligt SVT var dödsfällor ändå fortsatte med plågeriet i flera dagar.

◾2017 rapporterade media om hur såväl djur som anställda och konsumenter drabbades av att Kronfågel försökte tjäna mer pengar genom att slarva med rengöring av utrustningen. Kronfågel tvättade transportlådor i förorenat vatten vilket ledde till att förekomsten av campylobakter i kycklingen ökade med 30%.

◾2019 vittnade lantbrukare som levererar till Kronfågel om en tystnadskultur där man fått direktiv om att inte gå ut offentligt med kritiska åsikter.

◾2021 avslöjas hur Kronfågel  skållar kycklingar levande. Dessutom smutsigt kött och smittoutbrott.

Sannolikt bara en bråkdel

Man behöver inte vara Einstein för att förstå att det sannolikt bara är en bråkdel av alla hemskheter i svenska köttbranschen som kommer fram i media och slutsatsen avseende Kronfågel är enkel – Kronfågel beter sig avskyvärt mot djuren och företagets förtroende är förbrukat flera gånger om.

Det man blir mest upprörd över är hur detta kan få fortgå och gång efter gång upprepas. Om frågan skulle ställas till svenska folket är min prognos att svaret blir tydligt – det är alldeles för milda straff mot de företagsägare och anställda som beter sig på detta vedervärdiga sätt.

Man mår illa!

[yop_poll id="107"]

Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen