Avgift höjs med 60 procent för många hushåll – “kommer som en överraskning”

2024 07 02

Klagomålen på nya kostnadshöjningar för hem- och villaägare ökar.

Trenden är tydlig, menar Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Många hör av sig till organisationen med synpunkter på att premien för deras hem- och villaförsäkringar har skjutit i höjden under året.

Enligt KF handlar det om prisökningar på 50-60 procent – eller till och med ännu mer, rapporterar Sveriges Radio.

Detta efter att priserna stått still både under och efter pandemin.

– Det kommer som en överraskning, det är oväntat, säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå, till radion.

Avviker från normen

Enligt Peter Stark är det inte ovanligt att premien höjs om försäkringstagaren drabbas av stora och kostsamma skador.

Men det som sker nu avviker från den normen.

– Det vi ser på senare tid är att även om man bara har en liten skada som ger ett par tusenlappar i ersättning, så blir det likväl en premiehöjning, säger juristen.

Kraftig kostnadsutveckling

Staffan Moberg, som är jurist på branschorganisationen Svensk Försäkring, förklarar höjningarna med att det varit en kraftig kostnadsutveckling för reparationer överlag.

Han pekar även på att inflationen och en svag krona gjort det dyrare att importera material från andra länder.

– I och med att man hållit tillbaka med premiehöjningar under lågkonjunkturen medför det ett behov av att höja premierna och det tror jag är det sannolika skälet till att man ser höjningarna nu, säger Staffan Moberg till SR.

Uppmaningen: var vaksamma

Organisationen Konsumenternas har tidigare gått ut med uppmaningar om att vara vaksamma på om försäkringspriset går upp för mycket.

Som kund har man rätt att få reda på om det handlar om ett generellt eller individuellt påslag.

Tyvärr är försäkringsbolagen inte alltid tydliga med vad som är ett generellt och ett individuellt påslag. En konsument kan då felaktigt tro att det enbart handlar om generella påslag. Det finns inte någon direkt skyldighet för försäkringsbolaget att informera om vad som är vad, vilket är en brist, framhåller Konsumenternas och tillägger:

– Får man fullständig information är man nog mer benägen att byta försäkringsbolag, eller åtminstone undersöka saken. Frågar konsumenten försäkringsbolaget måste de däremot redovisa vad som är ett individuellt påslag.

Foto: P. Kapischka

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen