Avgift höjs med 60 procent för många hushåll – “kommer som en överraskning”
2024 07 02
Klagomålen på nya kostnadshöjningar för hem- och villaägare ökar.
Trenden är tydlig, menar Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Många hör av sig till organisationen med synpunkter på att premien för deras hem- och villaförsäkringar har skjutit i höjden under året.
Enligt KF handlar det om prisökningar på 50-60 procent – eller till och med ännu mer, rapporterar Sveriges Radio.
Detta efter att priserna stått still både under och efter pandemin.
– Det kommer som en överraskning, det är oväntat, säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå, till radion.
Avviker från normen
Enligt Peter Stark är det inte ovanligt att premien höjs om försäkringstagaren drabbas av stora och kostsamma skador.
Men det som sker nu avviker från den normen.
– Det vi ser på senare tid är att även om man bara har en liten skada som ger ett par tusenlappar i ersättning, så blir det likväl en premiehöjning, säger juristen.
Kraftig kostnadsutveckling
Staffan Moberg, som är jurist på branschorganisationen Svensk Försäkring, förklarar höjningarna med att det varit en kraftig kostnadsutveckling för reparationer överlag.
Han pekar även på att inflationen och en svag krona gjort det dyrare att importera material från andra länder.
– I och med att man hållit tillbaka med premiehöjningar under lågkonjunkturen medför det ett behov av att höja premierna och det tror jag är det sannolika skälet till att man ser höjningarna nu, säger Staffan Moberg till SR.
Uppmaningen: var vaksamma
Organisationen Konsumenternas har tidigare gått ut med uppmaningar om att vara vaksamma på om försäkringspriset går upp för mycket.
Som kund har man rätt att få reda på om det handlar om ett generellt eller individuellt påslag.
– Tyvärr är försäkringsbolagen inte alltid tydliga med vad som är ett generellt och ett individuellt påslag. En konsument kan då felaktigt tro att det enbart handlar om generella påslag. Det finns inte någon direkt skyldighet för försäkringsbolaget att informera om vad som är vad, vilket är en brist, framhåller Konsumenternas och tillägger:
– Får man fullständig information är man nog mer benägen att byta försäkringsbolag, eller åtminstone undersöka saken. Frågar konsumenten försäkringsbolaget måste de däremot redovisa vad som är ett individuellt påslag.
Foto: P. Kapischka
Text: Redaktionen