Australien varnar för nytt krig – jämför med andra världskriget

2024 06 08

Kevin Rudd, Australiens ambassadör i USA, varnar för att ett nytt krig i världen närmar sig.

Ambassadören, som varit premiärminister i Australien vid två tillfällen och även haft rollen som utrikesminister under två år, pekar på en förhöjd risk att Kina invaderar Taiwan.

– Vi skulle vara dumma om vi ignorerar den ökade tydligheten i Kinas militära signalering, inklusive mönstret för dess senaste militära övningar, säger Kevin Rudd enligt Reuters.

Som andra världskriget

Kevin Rudd är väl insatt i ämnet. Nyligen släppte han boken “Det (o)tänkbara kriget” som belyser risken för en förödande konflikt mellan USA och Xi Jinpings Kina.

Den australiensiska politikern varnar nu även för att ett sådant krig skulle få katastrofala följder för hela planeten.

Han talar om konsekvenser som skulle vara lika illa som efter andra världskriget.

– De ekonomiska kostnaderna, inrikespolitiska effekterna och okända geostrategiska konsekvenser som ett sådant krig skulle generera skulle sannolikt vara av en storleksordning som vi inte har sett sedan andra världskriget, säger den forne premiärministern.

Han menar att det egentligen inte spelar någon roll om USA eller Kina vinner ett sådant krig – eller om det hamnar i ett blodigt dödläge.

Världen kommer att förändras i grunden ändå.

– Oavsett resultat kommer världen sannolikt att bli en radikalt annorlunda plats efter ett sådant krig än den var tidigare, säger Kevin Rudd.

Simulerade attack mot Taiwan

Taiwan är en demokratiskt självstyrande önation som Kina hävdar tillhör diktaturens territorium.

Man har flera gånger hotat med att invadera ön om Taiwan utropar självständighet.

I slutet av maj höjdes spänningarna kraftigt efter att Kina genomförde en flera dagar lång “straffövning” runt Taiwan kort efter att William Lai valts till ny president.

Kina övade på att omringa önationen med fartyg, flygplan och missilangrepp, på liknande sätt som man gjorde i augusti efter att USA:s dåvarande talman Nancy Pelosi besökte landet.

Vid den här övningen var dock läget annorlunda.

–  Den här gången säger analytiker att Kina går ett steg längre och simulerar en fullskalig attack på ön, uppger BBC:s korrespondent Rupert Wingfield-Hayes som rapporterade vid tillfället.

Tillförlitligheten kan gå i kras

Hur Kina kommer att agera avgörs helt hur diktaturen uppfattar styrkan i USA:s avskräckningsmetoder, menar Kevin Rudd.

Om Kina framgångsrikt skulle lyckas annektera Taiwan skulle det påverka USA:s trovärdighet och ha “djupgående och potentiellt oåterkalleliga effekter på den upplevda tillförlitligheten hos amerikanska allianser över hela världen”, säger ambassadören.

USA:s president Joe Biden har tidigare deklarerat att man åtagit sig att försvara Taiwan militärt vid ett väpnat angrepp. 

Donald Trump har i tidigare uttalanden inte velat slå fast att han skulle göra samma sak, även om han inte utesluter ett sådant scenario.

Foto: Department of Foreign Affairs and Trade resp Nato

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen