Åtta profiler får medalj av Kungen – här är namnen

2025 04 03

Under onsdagen belönades åtta personer med H.M. Konungens medalj för förtjänster inom svensk idrott. 

Det var Konung Carl XVI Gustaf själv som delade ut medaljer till åtta idrottare inom olika områden under onsdagen. 

Dessa fick äran att besöka Kungliga slottet för att ta emot utmärkelsen H.M. Konungens medalj för förtjänster inom svensk idrott direkt från Kungens hand.

Bland de som belönades fanns bland andra idrottaren Helene Ripa, för framstående insatser inom kanot och längdskidor.

“Är så överväldigad”

Paralympiern verkar också ha blivit väldigt tagen av ögonblicket.

– Jag är så överväldigad av vad det här betyder, att ha blivit tilldelad H.M. Konungens medalj för mina prestationer. Jag är fortfarande mållös, tårögd och ofattbart stolt! Att dessutom få dela ögonblicket med min man betyder väldigt mycket, han är och har alltid varit min starkaste möjliggörare och trognaste fan. Det har varit en ära att få representera Sverige – tack för förtroendet och tack för erkännandet, säger Helene Ripa via ett pressmeddelande från Svenska Kanotförbundet.

“Mondo” kunde inte medverka

Bland de andra pristagarna är det kändaste namnet kanske Armand “Mondo” Duplantis. 

Superstjärnan i stavhopp var den enda som inte hade möjlighet att medverka under dagens ceremoni.

Alla andra sju pristagare tog emot utmärkelsen på plats.

Ges till idrottare sedan 2018

“H.M. Konungens medalj”, tidigare känd som Hovmedaljen, delas ut till svenskar som stått för särskilda insatser inom olika områden. 

Sedan 2018 kan medaljen tilldelas även till idrottare, då för framstående prestationer inom sin idrottsgren.

Årets idrottare 2025 – hela listan

Se alla pristagare nedan.

  • Armand Duplantis – Stavhopp
  • Anna Wijk – Innebandy
  • Björn Lind – Längd- och sprintskidor
  • Daniel Ståhl – Diskus
  • Marta Vieira “Marta” da Silva – Fotboll
  • Henrik von Eckermann – Ridning
  • Helene Ripa – Längdskidor och kanot
  • Thobias Fredriksson – Längd- och sprintskidor

Foto: Foto Linda Broström Kungl. Hovstaterna

Text: Redaktionen


Biltemas besked – ska bygga nytt stort varuhus

2025 08 14

Biltema fortsätter att expandera.

På torsdagen ger kedjan besked om att de kommer att öppna ännu ett nytt varuhus.

Det nya varuhuset kommer att vara 7 200 kvadratmeter stort och etableras på Åland.

Det framhåller Biltema i ett pressmeddelande.

Bygger nytt

Biltema Real Estate Sweden AB har förvärvat samtliga aktier i Handelsplats Syd Ab och blir därigenom ägare till en tomt på 15 000 kvadratmeter inom affärsområdet Dalbo Retail Park på Åland. 

Förvärvet markerar starten på etableringen av ett Biltema-varuhus på Åland.

Öppnar 2027

På tomten planeras ett Biltema-varuhus på cirka 7 200 kvadratmeter.

Tillsammans med aktören på den angränsande östra tomten planeras cirka 300 nya parkeringsplatser.

Biltema Café är en "självklar del av varuhuset", med runt 200 sittplatser och "klassiker som Biltemakörv och köttbullar, allt till riktigt låga priser".

Projekteringen har dragit igång och målsättningen är att öppna varuhuset sommaren 2027.

Kedjan ämnar anlita lokala arkitekter och underleverantörer, och mellan 30 och 40 personer kommer att anställas när varuhuset står färdigbyggt.

“Stark identitet”

Adelina Voci, Head of Retail Nordic hos Biltema, kommenterar beskedet.

– Åland har en stark lokal identitet och ett engagerat näringsliv, säger Voci.

– Vi ser fram emot att bli en del av det och hoppas kunna skapa både arbetstillfällen och långsiktigt värde för det åländska samhället.

Har flest

Norge är det land med flest Biltema-varuhus.

De har 68 varuhus runt om i landet, jämfört med Sveriges 62, Danmarks 19 och Finlands 17.

Det första varuhuset öppnade upp dörrarna redan år 1983, och Biltema har sedan dess expanderat med ytterligare 67 butiker.

I de norska varuhusen arbetar idag cirka 1700 anställda.

Biltema Norges huvudkontor är beläget i samma byggnad som varuhuset i Jessheim, en bit utanför Oslo.

År 2002 öppnade det första Biltemavaruhuset i Danmark och i landet arbetar 600 anställda.

Finland fick sitt första Biltemavaruhus år 1985 och där arbetar 337 anställda.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen


Flygbolag gör miljardvinster – utan att flyga

2025 08 14

Flera amerikanska flygjättar gör miljardvinster utan att behöva sälja biljetter.

Förra året redovisade USA:s fyra ledande flygbolag ett rörelseresultat på 14 miljarder dollar.

Men när det gällde att flyga passagerare gick alla bolagen med förlust.

Intäkterna kom istället från annat håll.

– Flygbolagen får intäkter från andra källor som exempelvis frakttjänster, men det som håller dem uppe är en omfattande lojalitetsverksamhet som binder samman konsumenter, flygbolag och kreditkortsutgivare, rapporterar The Economist.

Miljardvinster

Ett av de största flygbolagen i USA, Delta Air Lines, redovisade ett rörelseresultat på 2,1 miljarder för årets andra kvartal.

Begravd i de finansiella rapporterna hittar men en siffra som avslöjar hur bolaget kan gå med vinst, trots att flygverksamheten är en förlustaffär.

– Under årets andra kvartal skrev kreditkortsjätten American Express ut en check till Delta Air Lines på ungefär 2,1 miljarder dollar, vilket motsvarar flygbolagets totala rörelseresultat, uppger tidningen.

Lojalitetsprogram

Mönstret gäller inte bara Delta Air Lines.

USA:s största flygbolag, American Airlines, fick under samma period en utbetalning på 1,4 miljarder dollar av banken Citigroup.  

En annan bank, JPMorgan Chase, betalade ut runt 800 miljoner dollar till United Air Lines.

– Modellen är enkel. Flygbolagen säljer mil till kortutgivaren. Konsumenten tjänar mil genom att spendera och dessa mil kan lösas in mot resor, framhåller tidningen.

– Båda parterna gynnas. Banker och andra finansiella företag får lojala kunder, resenärer njuter av flygresor och förmåner och flygbolag säkrar en stadig ström av vinster.

Fördubblar intäkterna

Under de senaste åtta åren har både Delta Air Lines och American Air Lines mer än fördubblat intäkterna från kortutgivare.

Många flygbolag tilldelar nu lojalitetsstatus baserat på hur mycket kunderna spenderar med sina kreditkort, snarare än hur ofta de flyger.

– Idag kan en kund nå American Airlines högsta lojalitetsnivå utan att någonsin ha klivit på ett flygplan, uppger tidningen.

Foto: VOO-QQQ

Text: Redaktionen