Åt choklad – fick oväntad faktura på 1600 kronor

2024 12 17

Ulf Carlsson i Karlshamn köpte en daimchoklad i en kiosk vid stadens tågstation.

Chokladkakan kostade bara 14 kronor.

Men den blev i slutändan 114 gånger dyrare.

Drygt två veckor senare damp det i posten ned en faktura på 1 600 kronor efter inköpet, rapporterar Sydöstran.

Orsaken var att Ulf Carlsson påstods ha brutit mot reglerna om att inte äta och dricka i butiken.

Man menar att jag har köpt godis därinne och sedan ätit det i butiken, men vad jag gjorde var att jag köpte ett daim och betalade för det. När jag sedan gick mot utgången och var precis vid dörren tror jag att jag tog av pappret – innan jag gick ut och började äta, säger han till lokaltidningen.

Kan gå till domstol

Ulf Carlsson, delägare i Karlshamns taxi som ligger strax intill den aktuella kiosken, tycker att fakturan är helt orimlig.

På dörren till kiosken, som håller öppet dygnet runt genom självbetjäning, finns en skylt som förklarar att stölder debiteras med med stöldgodsets värde plus 1 500 kronor. Därtill kommer en administrationsavgift på 100 kronor.

Det står även att det är förbjudet att äta och dricka i butiken, med samma avgift som följd.

Om Ulf Carlsson inte betalar går ärendet till domstol, säger taxiägaren.

Svaret: finns på film

Kioskägarna har svarat på kritiken.

Man menar att reglerna och avgifterna behövs för att hålla ordning i butiken, som alltså är obemannad.

Till Sydöstran framhåller även kioskägarna att Ulfs regelbrott finns på film och att redogörelsen i media inte stämmer.

Allt vanligare

Självbetjänande butiker har de senaste åren blivit allt vanligare i Sverige.

I en del, till exempel hos 24SJU, öppnar man dörren med BankID och scannar sina varor i utcheckningen.  

Även stora matkedjor som ICA har hakat på trenden och öppnade sin fösta obemannade butik 2020.

Med den IT-mognad vi ser i dagens samhälle så vill vi hitta nya sätt att möta nya kunder. Vi har testat och labbat mycket tillsammans med ICAs innovationshubb ICAx och hittat en lösning som jag känner mig oerhört trygg med, sa Rikard Ohlin, ICA-handlare, vid tillfället.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen