Arlanda-resenärer blir lurade: ”Får betala 5 000–6 000 kronor”

2024 08 21

Många resenärer som landar på Arlanda väljer att beställa en taxi hem.

Etablerade bolag som Taxi Kurir, Sverigetaxi och Taxi Stockholm har ett avtal med flygplatsen. För fyra personer kostar det maximalt 800 kronor för en resa från Arlanda till Stockholm city.

Det kan dock bli betydligt dyrare om man råkar hoppa in i "fel" taxibil. 

Allt fler Arlanda-resenärer luras av friåkare som ger sken av att köra för företagen. Till exempel kan de använda sig av en skylt med texten ”Stockholm Taxi” i stället för ”Taxi Stockholm”.

Taxiskojarnas priser skiljer sig markant från de etablerade bolagens. Det handlar ofta om flera tusenlappar, rapporterar SVT.

– Det finns de som står och gråter i vår reception som har fått betala 5 000–6 000 kronor, säger Pernilla Samuelsson, vd på Taxi Stockholm, till tv-kanalen.

”Upplagt för att bli lurad”

Taxiföretagen som tar skyhöga priser för sina resor bryter i regel inte mot lagen.

Så länge priset står på en liten skylt på bakre sidorutan är deras metod laglig, rapporterar Aftonbladet.

Deras agerande väcker dock stor ilska hos kunderna.

– Det går ju inte att göra något, det satt en liten pytteskylt på bakrutan. Vem ser den? Det är ju upplagt för att man ska bli lurad, säger en man till tidningen.

– Den ser precis ut som Taxi Stockholms bilar och jag brukar vara noggrann att åka med etablerade taxiföretag. Men när jag kommer hem så har resan kostat över 3 600 kronor, säger en annan som satt sig i fel taxibil.

Kräver krafttag

Taxi Stockholm har under flera år haft bekymmer med företag som försöker efterlikna dem.

Nu vill bolaget se en total översyn av branschen.

– Vi använder våra jurister dagligen till det här och försöker driva så många ärenden vi kan juridiskt. Men det måste tas ett omtag och en total översyn av hur taxibranschen fungerar, säger Pernilla Samuelsson till SVT.

Foto: Madeleine Rosenqvist

Text: Redaktionen


JUST NU: Plötslig prissmäll väntar hushållen

2025 08 20

En varm och torr sommar kommer att få elpriserna att ”skjuta i höjden” under hösten.

Det fastslår elhandelsbolaget Bixia i en färsk prognos.

– Terminsmarknaden har inte reagerat särskilt kraftigt än, men en fortsatt torr höst kan få elpriserna att skjuta i höjden, säger Johan Sigvardsson, analytiker på Bixia.

Därför skjuter priserna i höjden

Ett kraftigt tapp i vattenmagasinen i både Sverige och Norge pekas ut som orsaken till den förväntade prischocken.  

Vattennivån har sjunkit stadigt efter flera veckors högtryck och utebliven nederbörd.

I det norska elområdet NO2 har fyllnadsgraden sjunkit till 55 procent – hela 20 procentenheter mindre än vad som är normalt för säsongen.

– Torkan i Norge gör att de hårt pressade vattenkraftsproducenterna kan skruva upp sin prissättning en bra bit och närma sig de kontinentala priserna. Norge bidrar till att vi i höst kan få en högre prisbild än vad vi trodde före sommaren, säger Johan Sigvardsson.

Lägsta vindkraftsproduktionen på hela året

Bixias analys visar också att prisskillnaderna mellan Sveriges elområden har varit stora under sommaren.

I de norra elområdena, SE1 och SE2, låg snittpriset på 11 öre per kilowattimme. I de sydligare elområdena var snittpriset betydligt högre – 29 öre per kWh i SE3 och 40 öre per kWh i SE4.

–  Vi har haft en lugn sommar prismässigt på elmarknaden. Men högtrycken har gett både den lägsta vindkraftsproduktionen på hela året och låg nederbörd, vilket syns tydligt i vattenmagasinen. Att hydrologin har försvagats snabbt kan driva upp elpriset i höst, säger Johan Sigvardsson.

LÄS MER: Varnar för systemkollaps – ”vi har skrikit oss hesa”

”Har haft det tufft”

Den låga vindkraftsproduktionen förklaras av att vecka 28–30 gav mycket svaga vindar. Väderfenomenet hjälpte i sin tur de hårt pressade vattenkraftsproducenterna.

– Den svaga vinden gav ett tillfälligt andrum, efter en längre period med låga priser till följd av den stora vattenmängden i magasinen. Producenterna har haft det tufft både i Sverige och Norge, med låga ensiffriga priser som knappt täcker driftskostnaderna, säger Johan Sigvardsson.

LÄS MER: Helt nya elpriser införs i Sverige – det här gäller

Foto: D. MacKay

Text: Redaktionen


Svenska stridsflygplan i skarp insats

2025 08 20

Svenska stridsflygplan av modellen Jas 39 Gripen har deltagit i en skarp Natoinsats.

Det uppger försvarsalliansen i ett uttalande.

Under natten mot tisdag lyfte Gripenplanen från en flygbas i Polen efter att ryska stridsflyg attackerat Ukraina.

Enligt Nato syftade insatsen till att ”säkerställa försvaret av Natos territorier”.

Även flygplan från Polen och Tyskland deltog i den skarpa insatsen, som enligt Nato syftade till att skydda alliansens luftrum och en logistisk knutpunkt i Polen.

–  Styrkor från dessa nationer hjälpte till att skydda den logistiska knutpunkten i Polen som används för militärt och civilt stöd till Ukraina, säger överste Martin L. O'Donnell, talesperson för Supreme Headquarters Allied Powers Europe, i ett uttalande.

Kommenterar inte

Den svenska Försvarsmakten vill inte gå ut med detaljer om insatsen.

I en kommentar till TV4 uppger Försvarsmakten att man inte kommer att uttala sig om händelsen, eftersom den genomfördes under Natos befäl.

Stark närvaro i Polen

Det svenska flygvapnet spelar en avgörande roll i försvaret av polskt luftrum.

Flera Gripenplan är stationerade i landet. De ingår i Natos förstärkta incidentberedskap, enhanced Air Policing.

– Vi har en lång erfarenhet av att upprätthålla och säkerställa Sveriges territoriella integritet med vår incidentberedskap. Det som är nytt är att vi nu genomför samma flyguppdrag från Polen och inom ramen för Natos förstärkta luftrumsövervakning av det allierade luftrummet, säger Jörgen Axelsson, flygvapnets operationschef. 

– Genom att vi bidrar till Natos samlade avskräckning och försvar stärker flygvapnet även Sveriges säkerhet. Det är en viktig utveckling av vår förmåga och ytterligare ett steg för flygvapnet att bli fullt integrerad i Natos luftförsvar.

Foto: Flygvapnet

Text: Redaktionen