Arlanda-resenärer blir lurade: ”Får betala 5 000–6 000 kronor”

2024 08 21

Många resenärer som landar på Arlanda väljer att beställa en taxi hem.

Etablerade bolag som Taxi Kurir, Sverigetaxi och Taxi Stockholm har ett avtal med flygplatsen. För fyra personer kostar det maximalt 800 kronor för en resa från Arlanda till Stockholm city.

Det kan dock bli betydligt dyrare om man råkar hoppa in i "fel" taxibil. 

Allt fler Arlanda-resenärer luras av friåkare som ger sken av att köra för företagen. Till exempel kan de använda sig av en skylt med texten ”Stockholm Taxi” i stället för ”Taxi Stockholm”.

Taxiskojarnas priser skiljer sig markant från de etablerade bolagens. Det handlar ofta om flera tusenlappar, rapporterar SVT.

– Det finns de som står och gråter i vår reception som har fått betala 5 000–6 000 kronor, säger Pernilla Samuelsson, vd på Taxi Stockholm, till tv-kanalen.

”Upplagt för att bli lurad”

Taxiföretagen som tar skyhöga priser för sina resor bryter i regel inte mot lagen.

Så länge priset står på en liten skylt på bakre sidorutan är deras metod laglig, rapporterar Aftonbladet.

Deras agerande väcker dock stor ilska hos kunderna.

– Det går ju inte att göra något, det satt en liten pytteskylt på bakrutan. Vem ser den? Det är ju upplagt för att man ska bli lurad, säger en man till tidningen.

– Den ser precis ut som Taxi Stockholms bilar och jag brukar vara noggrann att åka med etablerade taxiföretag. Men när jag kommer hem så har resan kostat över 3 600 kronor, säger en annan som satt sig i fel taxibil.

Kräver krafttag

Taxi Stockholm har under flera år haft bekymmer med företag som försöker efterlikna dem.

Nu vill bolaget se en total översyn av branschen.

– Vi använder våra jurister dagligen till det här och försöker driva så många ärenden vi kan juridiskt. Men det måste tas ett omtag och en total översyn av hur taxibranschen fungerar, säger Pernilla Samuelsson till SVT.

Foto: Madeleine Rosenqvist

Text: Redaktionen


Stort larm om svensk biljätte – släcker motorlampan innan leverans

2024 09 03

Biljätten Riddermark är i blåsväder.

Företaget är det största i Sverige på begagnade bilar och har 14 anläggningar runtom i landet.

Totalt säljer man cirka 50 000 bilar om året, enligt egna siffror.

Men nu framkommer uppgifter om hur anställda på Riddermark systematiskt döljer fel på bilarna för att få dem sålda snabbt innan kunderna hinner märka det, avslöjar Aftonbladet.

Åtgärdar inte problem

Enligt dokument och interna chattar som tidningen tagit del av framgår bland annat att man uppmanat en verkstad att “släcka motorlampan utan att ifrågasätta”, det vill säga utan se vad det är för felkod och åtgärd.

Det finns flera exempel på dessa metoder och följden blir att problem markeras som åtgärdade trots att de inte har utförts.

En anställd som haft uppdraget att hämta och lämna bilar hos Riddermarks kunder vittnar också om att säljare uppmanat chaufförerna att hitta fel på bilarna.

Detta för att få ett lägre pris hos kunder, till exempel äldre personer, som inte kan ifrågasätta påpekandet. 

Samma person berättar att det flera gånger har hänt att hjulen trillat av under körning – på väg till kunder – med följden att Riddermark satt tillbaka hjulen, levererat och hållit tyst om det.

Slår tillbaka: Ljuger inte

Riddermark har svarat på kritiken.

Chefen Alexander Riddermark tycker att uppgifterna är “fruktansvärda att höra”.

– Om det som den här före detta anställda säger skulle stämma så är det djupt allvarligt, säger han till Aftonbladet.

Riddermark-chefen känner till att det har hänt att säljare släckt motorlampan utan att åtgärda fel, för att bilarna ska säljas snabbt.

Men han delar inte bilden av att företaget fuskar eller blåser sina kunder.

– Vi har satt in hårda rutiner för att säkerställa att fusket inte sker.

"Sveriges nöjdaste kunder"

På Riddermarks hemsida beskriver man sig som företaget med “Sveriges nöjdaste bilkunder”.

Man hänvisar till betygen på omdömessajten Trustpilot.

– Vi är stolta över att kunna säga att vårt betyg på Trustpilot är det högsta inom branschen, ett tydligt bevis på vår dedikation till kundnöjdhet, framhåller företaget.

Riddermark påtalar även att man “alltid strävar efter att erbjuda en smidig trygg och tillfredsställande bilupplevelse för sina kunder”. 

Här finns Riddermark i Sverige:

  • Bromma
  • Halmstad
  • Järfälla
  • Linköping
  • Nacka
  • POPUP Transportbilcenter Strängnäs
  • Recharge Stockholm
  • Strängnäs
  • Sundsvall
  • Tyresö
  • Täby
  • Uppsala
  • Västerås
  • Örebro
  • Östersund

Arkivfoto: W. Kei

Text: Redaktionen


Unikt besked från Swedbank – säger nej till alla som frågar

2024 09 03

Swedbank har en unik regel som kan slå mot hundratusentals kunder.

Räntorna sjunker.

För två veckor sedan sjönk styrräntan med 25 punkter – från 3,75 till 3,50 procent – och sedan förra hösten har Swedbanks rörliga ränta totalt sjunkit med 0,45 procentenheter och ligger just nu på 5,49 procent.

En alldeles för blygsam sänkning enligt många kunder, som då gärna vänder sig till banken för att individuellt försöka förhandla ned räntan.

Den som ställer den frågan till Swedbank löper dock stor risk att få ett blankt nej.

Detta på grund av en unik regel hos banken som inte tillåter förhandling om rabatten under ett års tid, rapporterar Svenska Dagbladet.

– Det går inte att se över ränterabatten var och varannan månad. Den sätts i tolv månader av en anledning och skall ses över när den löper ut, framhåller Swedbanks kundtjänst till en bolånekund som försökt förhandla, enligt tidningen.

Andra banker säger ja

Ingen annan av storbankerna har en sådan regel. 

Hos Nordea, Handelsbanken och SEB kan kunder som valt rörlig ränta kontakta banken och utan vidare förhandla individuellt.

Regeln hittas i det avtal som tecknats mellan Swedbank och kund där ränterabatten istället går under beteckningen “tillfällig ränteavvikelse”. Enligt storbanken finns den för att ge trygghet till kunden.

– Det är två parter som har kommit överens men om du som kund vill ha en förhandling så kan banken antingen låta dig göra det eller inte. Det är upp till banken, säger emellertid Eva Lindström som är jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå till SvD.

Fler sänkningar på gång

När Riksbanken gav besked om sin senaste räntesänkning meddelade man att ytterligare sänkningar – i en hastig takt – kan vara att vänta framöver.

Centralbanken hänvisar till att inflationen avvikit allt mindre från målet på 2 procent, samtidigt som olika indikatorer, som producentpriser och företagens prisplaner, fortsätter att tyda på ett inflationstryck som är förenligt med målet. 

– Allt detta stärker bilden av att inflationen håller på att stabiliseras nära inflationsmålet och tyder på att risken för att inflationen åter blir alltför hög har minskat ytterligare. Ny information sedan den penningpolitiska rapporten i juni talar dessutom för att tillväxtutsikterna i Sverige och omvärlden är något svagare än i den senast publicerade prognosen, framhöll myndigheten i augusti.

– Mot den här bakgrunden bedömer direktionen att styrräntan kan sänkas något snabbare än i bedömningen i juni. Om inflationsutsikterna står sig kan styrräntan sänkas ytterligare två eller tre gånger i år. 

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen