22sep2025

APOTEKET: Här går maxgränsen för nässpray – så många dagar gäller

2025 02 19

Mer än var tionde svensk (12 procent) använder nässpray flera gånger i månaden. Majoriteten (54 procent) anser att de är beroende.

Det visar en färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Apotek Hjärtat.

Nu går Catharina Claesson, chef för farmaci på Apotek Hjärtat, ut med tydliga riktlinjer för användning av nässpray.

– De flesta avsvällande nässprayer ska man inte använda i mer än sju till tio dagar i sträck. Om man använder dem under en längre period kan de få motsatt effekt, nämligen att nästäppan blir svår att bli av med. Du fastnar i en ond spiral där du måste använda nässpray för att kunna andas fritt, fastslår chefsapotekaren.  

Då är du beroende

Enligt Catharina Claesson finns det ett tydligt symptom som indikerar att en person är beroende av nässpray.

Apotekschefen förklarar att personer som använt nässpray i mer än tio dagar och upplever nästäppa direkt efter behandlingsperioden sannolikt är nässpraysberoende.

Lösningen är inte att fortsätta med nässpray, betonar Claesson.

Hon rekommenderar att försöka sluta tvärt – även om nästäppan blir värre. Att sova med huvudet högt med hjälp av en extra kudde kan också underlätta sömnen.

I värsta fall kan man ta till medicinska behandlingar.

– Om ens nästäppa blir outhärdlig kan man testa att byta till en nässpray som innehåller koksaltlösning eller kortison. Dessa är inte beroendeframkallande. Man kan även minska dosen genom att använda en avsvällande nässpray för barn, säger Claesson.

Om undersökningen

Resultatet i korthet:

- Var nionde svensk (12 procent) använder avsvällande nässpray minst några gånger varje månad.

- Av dessa upplever fler än varannan (54 procent) att de i stor utsträckning eller till viss del är beroende av nässpray. Siffran ökar betydligt bland kvinnor (62 procent), jämfört med män (46 procent).

Så gjordes undersökningen:

- Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 4216 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 7 och 16 januari 2025.

Källa: Apoteket Hjärtat

Foto: ThorstenF

Text: Redaktionen


08dec25

Rysk kollaps

2025 12 09

Rysslands oljeexport kollapsar.

Trots att landet lockar handelspartners med rekordstora rabatter har exporten minskat avsevärt, rapporterar oberoende Moscow Times.

Särkskilt tydlig är nedången i exporten till den viktiga handelspartnern Kina. Detta trots att Ryssland säljer sin råolja till Kina med en rabatt på 5–6 dollar per fat jämfört med referenspriset på Brentolja.

Enligt analysföretaget Kpler handlar det om en rysk kollaps.

Landets sjöburna oljetransporter till Kina sjönk till under 800 000 fat per dag i november – den lägsta nivån sedan februari 2022.

– Jämfört med oktober har exporten minskat med 30–40 procent, eller med 400–500 000 fat per dag, rapporterar Moscow Times med hänvisning till Kplers statistik. 

Amerikanska sanktioner

USA:s sanktioner mot de statliga ryska oljebolagen Rosneft och Lukoil ligger bakom det kraftiga raset.

Indien, Kina och Turkiet – som tillsammans står för omkring 95 procent av den totala importen av rysk råolja – har pausat eller minskat importen på grund av rädsla för sekundära sanktioner och svartlistning..

– Kinas statligt ägda raffinaderier för en konservativ sanktionspolitik och väntar sannolikt på att se hur indiska raffinaderier reagerar eller på att dammet ska lägga sig, säger Kpler-analytikern Johannes Rauball till Moscow Times.

LÄS MER: Jätteattack mot rysk stad – ”70 procent förstört”

Lång trend

Raset i november är en förlängning av en nedåtgående trend för Ryssland. Oljeexporten minskade även i september och oktober.

Omsvängningen på oljemarknaden är ett hårt slag mot den ryska krigskassan. Exporten av olja är avgörande för Kremls finansiering av kriget i Ukraina.

LÄS OCKSÅ: “Värsta vi någonsin sett” – republikaner skyller på Trump

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 12 09

Under hela vecka 50 råder det nationell trafikvecka i Sverige.

Det innebär att hela landet kommer att kunna märka av en ökad polisnärvaro på vägarna.

Fokus just den här veckan är nykterhet i trafiken.

– Rattfylleri dödar, hjälp oss stoppa det, framhåller Polisen södra Roslagen på sociala medier och fortsätter:

Under nationell trafikvecka vecka 50 (8–14 december) gör polisen extra nykterhetskontroller i hela landet. Alkohol och droger ligger bakom många av årets 174 dödsolyckor.

"Ska bort från vägarna"

Polisen genomför cirka tio nationella trafikveckor om året. Fokuset skiftar och kan vara exempelvis hastighetskontroller eller att upptäcka kriminell aktivitet i trafiken.

Den här veckan handlar det alltså om nykterhet.

– Onyktra förare utsätter både sig själva och andra för livsfara. Våra kontroller ska få bort dem från vägarna – och rädda liv, understryker polisen.

Uppmaningen: tipsa polisen

Polisen går samtidigt ut med en uppmaning till svenskarna. Om du misstänker att någon kör påverkad – tipsa polisen.

– Varje dag kör tusentals påverkade av droger eller alkohol i trafiken, skriver polisen i skånska Klippan på Facebook.

– Tillsammans räddar vi liv. 

Vill du tipsa polisen om någon som kör eller kommer att köra berusad kan du ringa 114 14. Är situationen akut, ring 112.

– Kom ihåg att lämna så mycket information du kan om fordon, tidpunkter, resväg med mera. Du kan vara anonym, uppmanar polisen.

LÄS MER: ”Fullständig katastrof” för alla som vill sälja bilen

Därför informerar polisen i förväg

Visionen för myndighetens trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Att öka andelen nyktra förare beskrivs som ett prioritet i frågan.

Sedan ett tag tillbaka väljer dessutom polisen i förväg att informera om insatserna, vilket har visat sig vara effektivt.

Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, har Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen, tidigare sagt.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: Liza Simonsson/Transportstyrelsen

Text: Redaktionen