Använd inte mobilen på toaletten – forskare uppmanar alla

2025 09 04

En ny studie varnar för att använda mobiltelefonen under toalettbesök.

Toalettbesökare som scrollar på telefonen löper betydligt högre risk att drabbas av ett otrevligt fenomen. Studien, som publicerats av universitetssjukhuset Beth Israel Deaconess Medical Center, fastslår att den som använder mobilen under toalettbesök löper högre risk för hemorrojder.

–  Att använda telefonen på toaletten kopplas till 46 procent högre risk för att drabbas av hemorrojder, säger studiens huvudförfattare Trisha Pasricha i ett uttalande.

– Vi fortsätter att upptäcka nya sätt som mobiltelefonen påverkar vår hälsa. Hur och var vi använder den – exempelvis på toaletten – kan få oavsiktliga konsekvenser.

Rådet: ”Lämna mobilen”

Den ökade risken för hemorrojder kopplas till att personer som scrollar på mobilen ofta tillbringar betydligt längre tid på toaletten – 37 procent av mobilanvändarna spenderar minst fem minuter åt gången, jämfört med endast 7 procent bland icke-användare.

– Det är otroligt lätt att tappa tidsuppfattningen när vi scrollar på våra telefoner – populära appar är utformade för det ändamålet, säger Trisha Pasricha.

Forskaren uppmanar alla att lägga ifrån sig telefonen vid toalettbesök.

– Vi behöver fortsätta att studera detta. Men för att vara på den säkra sidan är det klokt att lämna mobilen utanför badrummet när man behöver gå på toaletten.

LÄS MER: Börsbolag går i konkurs 

FAKTA: Så många använder telefonen på toaletten

- Bland studiens deltagare uppger 66 procent att de använder mobiltelefonen på toaletten

- Majoritet av de som använder telefonen tenderar att vara yngre än de som inte använder telefonen

-  Bland mobilanvändare är det vanligast att läsa nyheter och använda sociala medier under toalettbesöken

LÄS MER: Trumps besked – ”Putin kommer att fatta ett beslut” 

Foto: Point3D Commercial Imaging Ltd resp Edward

Text: Redaktionen


Viktigt meddelande om swish-betalningar under helgen

2025 10 24

Ett planerat underhåll hos Swish kan komma att påverka betalningar.

Swish genomför återigen ett planerat underhåll som kan påverka kunder hos flera banker under natten mot söndag.

Den här gången gäller det kunder hos tre svenska banker.

Nyligen planerat underhåll

Det var inte så länge sedan Swish genomförde ett planerat underhåll för ICA Banken och Handelsbanken.

Under natten mellan den 14 och 15 oktober påverkades betalningar som gjordes under systemunderhållet.

– För ICA Bankens kunder gäller avbrottet mellan 23.00 och 01.00, medan Handelsbankens kunder kommer påverkas mellan 23.50 och 00.10, uppgav Swish under tillfället.

LÄS MER: Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många

Nu är det dags igen, men denna gång gäller det andra banker.

Under natten mellan lördag och söndag den 26 oktober kommer Swish att genomföra underhåll som kan påverka betalningar hos flera storbanker i Sverige.

– Nordea, Skandiabanken och Sparbanken Syd kommer att utföra ett planerat underhåll som kan påverka Swish-betalningar under den angivna tiden, uppger Swish.

Upphåll under natten

Hos Skandiabanken planeras arbetet mellan 01:50 och 03:30, hos Nordea mellan 02:00 och 04:00, och hos Sparbanken Syd mellan 02:00 och 03:30.

Swish uppger att betalningar som görs under dessa tider kan komma att påverkas, och rekommenderar därför kunder att planera sina betalningar i förväg.

För de som behöver göra betalningar under natten finns även alternativ som kort eller kontanter.

Aktuell information om pågående eller planerade avbrott finns alltid tillgänglig på status.swish.nu, där Swish uppdaterar i realtid.

Vilka kunder gäller det?

Kunder hos Skandiabanken, Nordea och Sparbanken Syd är alltså de enda som kan komma att påverkas av underhållet.

Alla andra bankkunder påverkas inte och kan använda Swish som vanligt under natten.

Om en betalning inte syns i internetbanken har inga pengar dragits – det rekommenderas dock att alltid kontrollera detta efter ett driftstopp.

LÄS MER: ID-tjänsten Freja går ut med viktigt meddelande

Foto: Swish

Text: Redaktionen


24 oktober 2025

Sveriges bästa sjukhus utsett – här är vinnaren

2025 10 24

Sveriges bästa sjukhus har korats.

Resultatet baseras på den senaste Nationella patientenkäten som görs av Sveriges Kommuner och Regioner.

66 sjukhus i landet har utvärderats av sina patienter.

Det sjukhus som får högst helhetsbetyg är Aleris Elisabethsjukhuset i Uppsala.

Legat i topp länge

Aleris Elisabethsjukhuset har legat i topp i varje mätning sedan 2016.

Sjukhuset arbetar efter något som man kallar Uppsalamodellen, som är ett nära samarbete mellan Aleris Elisabethsjukhuset och Akademiska sjukhuset.

Medarbetare, kompetens och resurser delas mellan de två och på så sätt tar sjukhusen gemensamt hand om regionens patienter.

– Det här är ett kvitto på det fantastiska arbete som våra medarbetare gör varje dag, och på styrkan i samarbetet med Akademiska sjukhuset, säger sjukhuschef Peter Försth, i ett uttalande.

– Inom ramen för Uppsalamodellen har vi lyckats skapa en effektiv, sammanhållen och mänsklig vård som uppskattas av patienterna. Det är en gemensam framgång för hela regionen.

LÄS MER: Hushåll kan få 30 000 kronor mer – på ett villkor

Långt över rikssnittet

Uppsalasjukhuset ligger drygt åtta procent över rikssnittet när det gäller patienternas nöjdhet.

I år firar sjukhuset 100 år.

Sjukhuset har omkring 60 medarbetare, 14 vårdplatser och tre operationssalar.

15 000 patienter får vård och 3 000 operationer genomförs varje år, varav omkring 1 000 av operationerna sker tillsammans med Akademiska sjukhuset.

– Det som gör mig mest stolt är att patienterna upplever både trygghet och delaktighet i vården. Att få så här höga betyg år efter år visar att kvalitet inte bara handlar om teknik eller resultat, utan om relationen mellan vårdpersonal och patient, säger Peter Försth.

Nationell patientenkät

- Nationell patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården.

- Arbetet samordnas av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

- Genom att delta i Nationell patientenkät har patienter möjlighet att berätta om och svara på frågor om sina erfarenheter och upplevelser av vården.

- Resultaten används för att förbättra och utveckla vården utifrån ett patientperspektiv.

Källa: SKR

LÄS OCKSÅ: UPPGIFTER: Ilska inom regeringen – skyller på Liberalerna 

Foto: Johan Alp, Region Uppsala

Text: Redaktionen