Anstormning till Finland – folk är på jakt efter samma sak

2024 05 17

Finland förväntar sig en rusning av utländska besökare under sommaren 2024.

Prognosen baseras bland annat på en analys av sökningar på webben och statistik över flygbokningar.

Framför allt väntas antalet resor från sex länder öka kraftigt till Sveriges grannland: Tyskland, Storbritannien, Schweiz, USA, Japan och Sydkorea.

Och det är ett särskilt fenomen som lockar folk till Finland: så kallad “cooltration”. Det vill säga att folk reser till svalare länder i jakt på behagligare klimat.

Mer utsläpp

Men fenomenet är inte problemfritt, rapporterar Svenska Yle. Rusningen av turister innebär också mer utsläpp.

– Jag tror inte att det här är något som vi kan styra upp, utan det blir en naturlig följd av klimatförändringen. Det vi kan styra upp är sättet att resa och uppmuntra till hållbara sätt att transportera sig, säger verksamhetsledare Camilla Sederholm vid Natur och miljö, till den finska tidningen.

Klirr i kassan

Enligt Visit Finland räknar man med 1,8 miljoner reser till landet, vilket vore en ökning från förra årets 1,6 miljoner. Finland kan även räkna med ekonomisk boom då besökarna väntas spendera totalt 1,4 miljarder euro under sommaren.

Ökningen bedöms ske trots att ryska turister har försvunnit som en följd av strängare kontrollerade gränser efter Vladimir Putins invasion av Ukraina.

– En stor strukturell förändring pågår inom resebranschen, speciellt i östra Finland. Jag skulle till och med jämföra den med raset i östhandeln på 1990-talet, säger BI-chef Katarina Wakonen från Visit Finland till samma tidning.

Även till Sverige

Önskningar om en sval sommarsemester lockar folk även till Sverige. Förra året rapporterade Mastercard om en tydlig trend om att människor söker sig till Norden.  

Många är påverkade av 2023 års skogsbränder i exempelvis Grekland då mängder med turister tvingades evakuera.

– Faktorer som billigare flygpriser och svagare valutor i Skandinavien kan spela roll, men en av världens största researrangörer TUI säger att klimatförändringarna också kommer att driva fler turister norrut, framhöll Reuters i augusti.

Foto: S. Bartyzel resp Norwegian

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen