Anstormning till butiker – Second hand gör succé

2024 08 28

En ny rapport visar att den svenska Second hand-marknaden mår bra.

Den svenska Second hand-marknaden mår mycket bra.

Svenskarna rusar till webbutiker och fysiska butiker för att handla.

Det framgår i en ny rapport som branschorganisationen Svensk Handel har släppt på onsdagen.

Sammanfattningen av sommarens två första månader visar oerhört starka siffror.

2,8 miljarder kronor

Under juni och juli omsatte marknaden ungefär 2,8 miljarder kronor.

– Second hand-marknaden befäster sin position som ett naturligt sätt för svenskar att handla på, framhåller Svensk Handel.

– När två av sommarmånaderna nu summerats kan Svensk Handels Pre Loved-indikator visa på att försäljningen av second hand omsatte 2,8 miljarder kronor under juni och juli.

“Är en viktig del”

Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, uttalar sig.

– När vi nu kan summera det första halvåret bekräftas tesen om att second hand-marknaden utgör en viktig del av den svenska handeln, säger hon.

– Utöver att konsumenter ges möjlighet att handla utifrån ett hållbarhetsperspektiv, kan second hand-aktörer ofta också möta upp i den viktiga frågan om pris.

Tar upp Temu och Shein

Maria Mikkonen tar upp Temu och Shein, två handelsplattformar som har fått ta emot kraftig kritik under den senaste tiden.

– Detta behövs i ett läge där alltmer av konsumtionen går till handelsplattformar från tredje land, exempelvis Temu och Shein, säger hon.

– Vår förhoppning är att siffrorna vi nu publicerar ska attrahera både företag och konsumenter till att undersöka de möjligheter second hand medför, som en kontrast till produkter som vi nu ser rundar befintlig lagstiftning som syftar till att säkerställa hållbara och säkra produkter.

Uppmaning till politiker

Hon passar även på att rikta en uppmaning till Sveriges politiker.

– Vi tror att potentialen i second hand-marknaden är enorm och kommer att följa dessa siffror mycket noga. 

– Vi fortsätter att betona vikten av att politiken tar sitt ansvar för att möjliggöra att än fler aktörer ser värdet i second hand genom att sänka momsen på second hand-produkter. Den dubbelbeskattning vi har i dag bromsar företagens gröna omställning.

Foto: P. du Preez

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen