ANNONS: Hen blir Sveriges statsminister enligt oddsen

2022 09 05

Valrörelsen kokar och partierna stångas om utrymmet i medierna, samtidigt som vi dagligen möts av nya opinionsmätningar. Men vad säger spelbolagen som ibland har haft bättre lycka i att förutspå utgången?

Blir verkligen SD större än M och kommer Miljöpartiet att klara spärren och framförallt vem blir Sveriges statsminister efter valet? 

Enligt prognoserna ser det ut som att det här blir ett av de jämnare svenska valen på många år. Betsson som har erbjudit spel på politik i över 10 år, visar däremot just nu en fortsatt röd ledning där Magdalena Andersson blir Sveriges statsminister även efter valet den 11 september.

Magdalena och Ulf

Magdalena spelas till 1,50 gånger insatsen, medan Ulf Kristersson ger oddset 2,35. Samtidigt tyder allt på att det blir minoritetsregering, vilket innebär att de två blocken och tilltänkta statsministerkandidaterna behöver hitta samarbetspartier och vara dessa till lags för att få igenom sin politik. I och med det parlamentariska läget finns det inte överraskande odds på 16 möjliga regeringsalternativ. Just nu står en regering bestående av endast Socialdemokraterna eller M + L + KD i lägst odds, båda konstellationerna ger 4.00 gånger insatsen. Se alla oddsen för valet här.

Sverigedemokraterna

Socialdemokraterna väntas inte förvånande få högst procent av rösterna, däremot är desto jämnare kring vilket som blir det största oppositionspartiet. Trots att en del opinionsmätningar visar att SD gått om M, så säger oddsen att Moderaterna blir större.

”Till skillnad från opinionsmätningarna är oddsen inte lika ”här och nu”, utan väger in framtiden och hur vi tror det kommer sluta. Ibland har vi lyckats bättre och ibland sämre på att pricka in utfallet och egentligen ska man se oddsen som ett komplement till mätningarna. Spelarna inte berättar vilka de ska rösta på utan hur de tror andra ska rösta, och när spelen blir så många hamnar vi ofta nära sanningen”, säger Robin Olenius på Betsson

Odds på småpartier

Inga nya partier väntas komma in, och både Liberalerna och Miljöpartiet väntas klara riksdagsspärren på 4%. Betsson erbjuder spel på Medborgerlig Samling, Alternativ för Sverige, Piratpartiet och Partiet Nyans samt Feministiskt Initiativ, men oddsen visar att det är ytterst  osannolikt att något av dessa partier når över 4%.

Samtliga odds på riksdagsvalet från Betsson hittar du här

Sveriges nästa statsminister
Magdalena Andersson: 1.50
Ulf Kristersson: 2.35

Parti som får högst procent av rösterna Vinnare
Moderaterna: 1.50
Sverigedemokraterna: 2.45

Vilka partier bildar regering efter riksdagsvalet 2022?

S: 4.00
M + L + KD:  4.00
M + KD: 5.00
S + MP: 5.50
M + SD + KD: 8.00
S + C: 8.00
S + C + MP: 11.00
S + MP + V: 12.00
M + SD + KD + L: 18.00
M + KD + C: 22.00
S + M: 22.00

Denna artikel är en annons med innehåll från Betsson och ej en artikel av MarcusOscarsson.se


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen