ANNIE LÖÖF: Om hatet från M och KD

2021 09 02

– Det är så sorgligt. Det är ju inte kritik som dryftas utan hat och misstänkliggörande.

Det säger centerledaren Annie Lööf till DN angående den försämrade relationen mellan Centern å en a sidan och Moderaterna och KD å andra sidan.

Dammluckorna öppnades

Annie (C) fick frågan om hur hon reagerar på den kritik som hon mött under den senaste tiden från företrädare för de forna allianskollegorna.

– För några år sedan var det som om dammluckorna öppnades hos våra tidigare allianskollegor. Det är så sorgligt, säger Annie Lööf till DN.

Inte kritik utan hat

Hon är bedrövad över den tidvis mycket dåliga relationen.

– Man börjar fundera om de alltid har tyckt så här, även när vi samarbetade tätt och nära. Det är ju inte kritik som dryftas utan hat och misstänkliggörande. Det passerar gränser som jag ens inte visste fanns. Det gör mig både bekymrad och bedrövad, framhåller Annie.

Nidbilder

– Det är klart att vissa saker berör mig, framför allt som det kommer från personer man känt under ganska lång tid och samarbetat med. Nu försöker många skapa nidbilder av mig för att legitimera sitt eget högerkonservativa samarbete vilket är väldigt sorgligt, säger Anne till DN och betonar att de vet hon är borgerlig och liberal och även framöver vill samarbeta med Alliansen. Hon klargör även att hon inte tänker släppa in SD och att det är sorgligt att M valt väg så tydligt.

ANALYS

Stämningen, retoriken och hövligheten i svensk politik har verkligen svängt söderut de senaste åren. Det kommer från alla de håll och det råder ingen tvekan om att sociala medier har förvärrat läget dramatisk.

Inte för en sekund köper jag påståendet att det skulle vara likadant utan sociala medier för det är inte sant; sociala medier med sina algoritmer och hatfokus driver i sig en hel del skräp som inte hade funnits utan nätjättarnas oansvariga agerande.

Gräsligt att se

Men samtidigt kan man inte skylla bara på det – det finns människor bakom som har ett ansvar som de inte lever upp till.

Alla partiledare drabbas av hat men hatet mot Annie Lööf är monumentalt. Det är gräsligt att se och det finns inga ursäkter för det.

Hatet mot SD lika fel

På samma sätt drabbas även Jimmie Åkesson och SD:s väljare av mycket hat. Och det har pågått under många år. Även Ulf (M), Ebba (KD), Stefan (S), ja allihopa är hårt drabbade. Hatet är lika fel åt alla håll och det behöver minskas. Det behövs helt enkelt fler vuxna i rummet.

Foto: Centerpartiet

[yop_poll id="576"]

Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen