Anna Kinberg Batra varnar: Akut problem – måste lösas

2023 12 13

Allvarliga problem skakar Stockholms län – och får följder.

Det säger Anna Kinberg Batra, tidigare partiledare för Moderaterna och numera landshövding i huvudstaden.

Om ingenting görs kommer bilden av Stockholm att rasa såväl i Sverige som resten av världen, varnar hon.

– Ekonomin och säkerheten är de mest akuta problemen. När tonåringar skjuter ihjäl varandra är inte Stockholm tillräckligt tryggt, säger Anna Kinberg Batra till Dagens Nyheter.

Sju av tio kan nobba

Anna Kinberg Batra har skäl för sin oro.

En undersökning från Stockholms Handelskammare visade tidigare i år att sju av tio företag kan komma att välja en annan plats för deras verksamhet än Stockholm på grund av den ökade brottsligheten.

– Vi ser nu hur den ökade brottsligheten och den upplevda otryggheten gör det ännu svårare för företag att locka talanger till Stockholmsområdet, sade Fredrik Erfelt, biträdande näringspolitisk chef för Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande vid tillfället.

"Allvarlig svacka"

Men det är inte bara företagare som drabbas. Stockholms höga bostadspriser – i kombination med invånarnas höga bolån – har gjort att stockholmarna varit mycket känsligare för räntehöjningarna än övrig befolkning.

Ett genomsnittligt hushåll har fått ökade kostnader på drygt 10 000 kronor i månaden sedan början av 2022.

Antalet obetalda skulder hos huvudstadens invånare ökar också kraftigt – med 20 procent jämfört med 2021.

– Lågkonjunkturen märks. Vi måste ur den här djupa och allvarliga svackan, säger Anna Kinberg Batra.

Vädjar till regeringen

Landshövdingens uttalande är en upprepning av det skarpa budskap hon förmedlade redan i början av november.

Anna Kinberg Batra varnade då regeringen för utvecklingen i Stockholm, just i fråga om ekonomin och brottsligheten.

– Läget är allvarligt, absolut, och det behövs förändring, sade hon till Dagens industri.

– Jag vill att regeringen tar det här på allvar och varje ny regering oavsett parti behöver göra det.

Foto: Magnus Bergström, Länsstyrelsen Stockholm resp CC

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen