Anmälningar väller in om tre ”gratistjänster” – kostar 900 kronor

2024 11 21

Konsumentverket får in allt fler anmälningar om samma sak.

Anmälningarna gäller onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar.

– På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott, framhåller Konsumentverket i ett uttalande.

Myndigheten pekar ut ett bolag bakom tre onlinetjänster som vid en första anblick ser ut att vara gratis.

Följande tjänster listas av Konsumentverket: 

- hälsobedömning.com

- bedömahälsa.com

- halsaliv.com

"Uppmanas att svara"

Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket, förklarar hur användare upplever att de vilseleds av tjänsterna.

– Här handlar det om annonser som dyker upp i sociala medier där du uppmanas att svara på några frågor om din hälsa. I efterhand har man fått en faktura på 900 kronor för resultatet. Många som hör av sig till oss hävdar att prisuppgiften varit otydlig eller obefintlig.

Användare som inte betalar fakturorna drabbas av påminnelseavgifter och hot om inkasso.

Konsumentverket uppmanar personer som känner sig lurade att agera.     

– Anser du att priset inte har framgått tydligt kan du bestrida fakturan. Det betyder att man protesterar mot fakturan. Då behöver du kontakta företaget och meddela att du bestrider fakturan och varför, säger Henric Jonsson.

Hundratals anmälningar

Tjänsterna Halsobedomning och Bedomahalsa har anmälts 369 gånger sedan juli, enligt Konsumentverket.

Under samma period har det inkommit 456 meddelanden om tjänsterna till Konsumentverkets vägledningstjänst och enheten Konsument Europa.

Många personer som kontaktar Konsumentverket uppger att de har svårt att komma i kontakt med bolaget bakom onlinetjänsterna.

– Om företaget enbart har ett kontaktformulär, så ta en bild innan du skickar ditt meddelande. Om det inte går att skicka via kontaktformuläret kan du ta en bild eller filma där det framgår att du inte kan skicka något till företaget. Då har du gjort det som krävs för att bestrida fakturan du fått, säger Henric Jonsson.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


JUST NU: “Värsta sedan covid” – kalldusch för Kreml

2025 09 03

Allt fler ryska storföretag rapporterar förluster.

De ekonomiska förutsättningarna i Ryssland blir allt svårare.

Kreml fortsätter att lägga stora pengar på militära utgifter trots att inkomsterna från olje-och gasförsäljning faller.

Nu kommer uppgifter om att allt fler ryska storföretag rapporterar förluster – det rör sig om de värsta siffrorna sedan covidpandemin, rapporterar Kyiv Post med hänvisning till ryska medier.

Många företag

Nästan en tredjedel av Rysslands största företag redovisar förluster för första halvåret 2025, den högsta andelen sedan covidpandemin.

I år växte andelen olönsamma företag med 2,3 procentenheter till 30,4 procent, vilket är första gången som denna siffra har överstigit 30 procent sedan pandemin 2020.

Olika sektorer

Rysslands departement för ekonomisk utveckling skyller förlusterna på "säsongsmönster" och menar att vinsterna kommer att återhämta sig senare under året. 

Medan sektorer kopplade till kriget blomstrar, såsom försvars- och ingenjörsföretag som rapporterar en intäktstillväxt på upp till 200 procent, är kolbrytning, allmännyttiga tjänster, transport och forskning bland de hårdast drabbade. 

Analytiker som pratat med ryska Izvestia tillskriver de dåliga resultaten till västerländska sanktioner och inflation driven av uppblåsta militärutgifter, samt ökade företagsskatter och kraftiga räntor från Rysslands centralbank.

Läs mer: ”Bör bli spiken i kistan” – Putin har förolämpat Trump

Erbjuder rabatt

Samtidigt kommer uppgifter om att ryska oljeexportörer erbjuder rabatt till indiska importörer.

Enligt en rapport från Bloomberg uppger källor som fått erbjudanden från ryska exportörer av råolja att ryska exportörer erbjuder Uralolja till indiska importörer med en rabatt på 3 till 4 dollar per fat.

Vill se fortsättning

Tankesmedjan Institute for the Study of War förklarar.

– Ryssland erbjuder sannolikt indiska importörer rabatterad råolja för att se till att Indien fortsätter att köpa råolja från Ryssland, trots västerländska sekundära sanktioner mot Indien, inklusive en 50-procentig amerikansk tull på indisk export till USA, uppger ISW.

Läs mer: Ryssland har orsakat katastrof – ”situationen är akut”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Ryanair rasar – hånar Ursula von der Leyen

2025 09 03

Det råder stor frustration hos Ryanair.

Lågprisflygbolaget har i dagarna gått ut med att de har satt nytt rekord i antal passagerare.

Samtidigt råder stor frustration på grund av förseningar och inställningar.

Flygbolaget rasar och hånar EU-toppen Ursula von der Leyen i ett pressmeddelande.

“Von Derlayed-again”

Ryanair uppmanar EU och Ursula von der Leyen att förklara varför de har tillåtit “ännu en sommar av kraftiga förseningar”.

Istället för Ursula von der Leyen skriver lågprisflygbolaget “Ursula von Derlayed-again” – ungefärligt översatt till “Ursula von Försenad-igen”.

– Ryanair, Europas främsta flygbolag, uppmanar idag onsdag 3 september EU-kommissionens ordförande, Ursula von "Derlayed-Again", och vissa EU-regeringar att förklara varför de har tillåtit ännu en sommar med rekordstora flygledningsproblem. Dessa fel har hittills i år försenat eller ställt in resplanerna för över 21 miljoner av Ryanairs passagerare, skriver Ryanair.

“Finns ingen ursäkt”

Ryanair framhåller att det inte finns någon ursäkt eftersom det fungerar bra i länder som Danmark, Nederländerna och Belgien.

Länderna som enligt flygbolaget drabbas mest av förseningar inkluderar Frankrike, Spanien, Tyskland, Storbritannien och Grekland.

Läs mer: Stockholm rasar på viktig lista – från plats 72 till 188

“Ännu en månad”

Ryanairs Michael O´Leary kommenterar.

– Ytterligare en månad av flygledningsmisskötsel har passerat i augusti, utan att de ansvariga – EU-kommissionen och nationella transportministrar – har vidtagit några åtgärder för att åtgärda dessa bristfälliga tjänster, säger han.

– Europas sämst presterande flygledningstjänster i Frankrike, Spanien, Tyskland, Storbritannien och Grekland fortsätter att orsaka onödiga förseningar och inställda flyg för tusentals flygningar och miljontals av Ryanairs passagerare, på grund av oförklarlig misskötsel och personalbrist.

Riktar uppmaning

Ryanair uppmanar EU-kommissionen och transportministrarna i Frankrike, Spanien, Tyskland, Storbritannien och Grekland att vidta omedelbara åtgärder.

EU har i skrivande stund inte svarat på kritiken.

Läs mer: Biljätte erbjuder rabatt hela september: Kunder kan spara 80 000 kronor

Foto: Portuguese Gravity resp European Parliament

Text: Redaktionen