Anmälningar väller in om tre ”gratistjänster” – kostar 900 kronor

2024 11 21

Konsumentverket får in allt fler anmälningar om samma sak.

Anmälningarna gäller onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar.

– På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott, framhåller Konsumentverket i ett uttalande.

Myndigheten pekar ut ett bolag bakom tre onlinetjänster som vid en första anblick ser ut att vara gratis.

Följande tjänster listas av Konsumentverket: 

- hälsobedömning.com

- bedömahälsa.com

- halsaliv.com

"Uppmanas att svara"

Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket, förklarar hur användare upplever att de vilseleds av tjänsterna.

– Här handlar det om annonser som dyker upp i sociala medier där du uppmanas att svara på några frågor om din hälsa. I efterhand har man fått en faktura på 900 kronor för resultatet. Många som hör av sig till oss hävdar att prisuppgiften varit otydlig eller obefintlig.

Användare som inte betalar fakturorna drabbas av påminnelseavgifter och hot om inkasso.

Konsumentverket uppmanar personer som känner sig lurade att agera.     

– Anser du att priset inte har framgått tydligt kan du bestrida fakturan. Det betyder att man protesterar mot fakturan. Då behöver du kontakta företaget och meddela att du bestrider fakturan och varför, säger Henric Jonsson.

Hundratals anmälningar

Tjänsterna Halsobedomning och Bedomahalsa har anmälts 369 gånger sedan juli, enligt Konsumentverket.

Under samma period har det inkommit 456 meddelanden om tjänsterna till Konsumentverkets vägledningstjänst och enheten Konsument Europa.

Många personer som kontaktar Konsumentverket uppger att de har svårt att komma i kontakt med bolaget bakom onlinetjänsterna.

– Om företaget enbart har ett kontaktformulär, så ta en bild innan du skickar ditt meddelande. Om det inte går att skicka via kontaktformuläret kan du ta en bild eller filma där det framgår att du inte kan skicka något till företaget. Då har du gjort det som krävs för att bestrida fakturan du fått, säger Henric Jonsson.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen