Anmälningar väller in om tre ”gratistjänster” – kostar 900 kronor
2024 11 21
Konsumentverket får in allt fler anmälningar om samma sak.
Anmälningarna gäller onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar.
– På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott, framhåller Konsumentverket i ett uttalande.
Myndigheten pekar ut ett bolag bakom tre onlinetjänster som vid en första anblick ser ut att vara gratis.
Följande tjänster listas av Konsumentverket:
- hälsobedömning.com
- bedömahälsa.com
- halsaliv.com
"Uppmanas att svara"
Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket, förklarar hur användare upplever att de vilseleds av tjänsterna.
– Här handlar det om annonser som dyker upp i sociala medier där du uppmanas att svara på några frågor om din hälsa. I efterhand har man fått en faktura på 900 kronor för resultatet. Många som hör av sig till oss hävdar att prisuppgiften varit otydlig eller obefintlig.
Användare som inte betalar fakturorna drabbas av påminnelseavgifter och hot om inkasso.
Konsumentverket uppmanar personer som känner sig lurade att agera.
– Anser du att priset inte har framgått tydligt kan du bestrida fakturan. Det betyder att man protesterar mot fakturan. Då behöver du kontakta företaget och meddela att du bestrider fakturan och varför, säger Henric Jonsson.
Hundratals anmälningar
Tjänsterna Halsobedomning och Bedomahalsa har anmälts 369 gånger sedan juli, enligt Konsumentverket.
Under samma period har det inkommit 456 meddelanden om tjänsterna till Konsumentverkets vägledningstjänst och enheten Konsument Europa.
Många personer som kontaktar Konsumentverket uppger att de har svårt att komma i kontakt med bolaget bakom onlinetjänsterna.
– Om företaget enbart har ett kontaktformulär, så ta en bild innan du skickar ditt meddelande. Om det inte går att skicka via kontaktformuläret kan du ta en bild eller filma där det framgår att du inte kan skicka något till företaget. Då har du gjort det som krävs för att bestrida fakturan du fått, säger Henric Jonsson.
Foto: J. Schnobrich
Text: Redaktionen