Anmälningar väller in mot biljettförsäljare – tvingas till flera förändringar

2024 05 16

Biljettåterförsäljaren Viagogo har hamnat i blåsväder.

Anmälningar väller in mot sajten, som säljer andrahandsbiljetter till konserter och andra evenemang.

Det uppger Konsumentverket i ett pressutskick.

– Klagomålen mot företaget handlar i många fall om att villkoren för kunderna är otydliga. Informationen har till exempel varit dålig gällande företagets roll som mellanhand, vem det är som faktiskt står bakom biljetterna samt vilka avgifter och skatter som tillkommer på priset, framhåller myndigheten och fortsätter:

– Dessutom har konsumenter klagat över att företaget hetsar till köp med hjälp av nedräkningsklockor och luddiga påståenden om biljettbrist.

Lovar flera förändringar

Nu tvingas Viagogo vidta flera förändringar.

Sajten, som utretts av  EU:s konsumentskyddsnätverk (CPC) sedan 2021, har åtagit sig att bättra sig på ett flertal punkter:

- Det ska bli tydligt för konsumenten att Viagogo inte är utfärdare av biljetterna som säljs på plattformen.

- Konsumenten ska få information om det är en privatperson eller ett företag som står bakom biljetterna.

- Det exakta platsnumret för biljetterna ska framgå, inte bara vilken sektion det är.

- Det ska bli tydligt vilka avgifter som ingår i biljettpriset.

- Viagogo ska klargöra hur olika biljetter rankas i sökresultat på webbplatsen.

- Viagogo ska väsentligt minska antalet nedräkningsmeddelanden som visas på webbplatsen.

Hotar med rättsliga åtgärder

Viagogo har tre månader på sig att applicera förändringarna.

Om företaget misslyckas kan det bli fråga om rättsliga åtgärder.

– CPC-nätverket och kommissionen kommer att övervaka hur förändringarna presenteras. Om företaget misslyckas med att uppfylla sina åtaganden kan myndigheterna överväga att vidta rättsliga åtgärder, uppger Konsumentverket.

Foto: ActionVance

Text: Redaktionen


SMHI varnar för kraftigt oväder – sex landskap löper störst risk

2024 11 01

Ett oväder med regn och kraftiga vindar drar in över Sverige under torsdagskvällen.

Nu utfärdar SMHI en gul varning för mycket hårda vindbyar och lokala stormbyar.

Varningen omfattar sex landskap.

Landskapen som beräknas drabbas hårdast av ovädret är följande:

- Östergötland

- Dalsland

- Bohuslän

- Västergötland

- Närke

- Småland

Flera uppmaningar

Invånare i de berörda områdena uppmanas att tänka på följande, enligt SMHI:

- Vägar kan blockeras av nedfallna träd eller grenar.

- Det finns risk för förseningar eller inställda avgångar inom kollektivtrafiken.

- Förankra och säkra lösa föremål, till exempel din studsmatta och dina trädgårdsmöbler. Tänk på att tillfälliga konstruktioner som byggnadsställningar också kan blåsa iväg.

- Skador kan uppstå på skog, till exempel i hyggeskanter och i nygallrad skog.

- Det finns risk för störningar i el- och telenät i områden med luftburna ledningar.

Stormbyar

Ovädret drar in över norra Götaland och södra Svealand under torsdagskvällen.

Från klockan 17 väntas kraftiga vindbyar på 21-23 m/s på många håll med början i de västra delarna. Västkusten beräknas drabbas hårdast med stormbyar på 25 m/s.

Enligt SMHI kulminerar vindstyrkorna under natten och avtar sedan från fredag morgon.

– Under dagen tilltar västvinden alltmer i Götaland och från eftermiddagen blir det allmänt blåsigt med hårda vindbyar, lokalt mycket hårda vindbyar. I kväll och i natt tilltar vinden även i Svealand. Det blåsiga vädret beror på ett lågtryck som passerar österut över södra Norrland, framhåller myndighetens meteorolog Caroline Vahlberg. 

Sol i helgen

Den som väntar på solen får hålla ut till helgen.

Under lördagen kommer solen skina över stora delar av landet, enligt SMHI:s prognos.

– På lördag växer en tillfällig högtrycksrygg in och ger gott om sol i landet, berättar Caroline Vahlberg.

Foto: JD Designs

Text: Redaktionen


Rusning till Dollarstore – alla vill köpa samma vara: “Helt slutsåld”

2024 11 01

Trots återkommande larm om gift i produkterna verkar kunderna inte överge Dollarstore.

Tidigare har Kemikalieinspektionen varnat för höga halter av kadmium och bly i leksaker och plastförpackningar hos lågpriskedjan.

Det är på den nivån att medarbetare riskerar cancer, leverskador, nedsatt immunförsvar och allergiska reaktioner för den som jobbar med att packa upp varor under flera år.

Dollarstore har själva medgett bristerna och säger nu att man har uppförsbacke i att locka kunder, eftersom folk inte litar på kedjan.

Vi har tidigare haft problem med kvaliteten. Många säger nej då de inte litar på att vi producerar på ett hållbart sätt, säger Anders Kind, vd på Dollarstore, till Dagens Nyheter.

Helt slutsåld: "Sa bara smack"

Det tycks dock finnas ett undantag.

En rusning till butiken har skett där alla tycks vilja köpa en ljuspumpa av halloweenkaraktär.

Anledningen bedöms vara att den har blivit viral på sociala medier, främst på Tiktok som vänder sig till en yngre målgrupp.

– Det sade smack bara. Det blir så med trender, det är helt omöjligt att veta, säger Anders Kind.

En snabb sökning på Tiktok visar att det finns klipp med pumplyktor från Dollarstore som visats tiotusentals gånger – ibland uppemot 175 000 gånger.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Annan vara kritiserades hårt

Det är dock inte alla produkter hos lågpriskedjan som väcker samma entusiasm.

Tvärtom rasade många kunder nyligen mot en en annan uppmärksammad vara hos Dollarstore – gelé som såg ut som hjärnsubstans och godisklubbor formade som kvinnliga könsorgan och bröst.

– Jag hade förstått om de här grejerna såldes i en sexbutik, men inte i en butik där barn handlar, sade en upprörd kvinna till Aftonbladet förra veckan.

– Det känns så osmakligt och djuriskt.

130 butiker i Sverige

Dollarstore är sedan flera år väletablerade i Sverige och har hela 130 butiker på svensk mark.

Man beskriver sig själva som “Sveriges snabbast växande lågpriskedja”.

I somras köptes man upp av den finska börsnoterade lågprisaktören Tokmanni för 170 miljoner euro.

Förra året omsatte företaget 4 miljarder kronor, enligt finanstidningen Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen