Anläggning stängs ner – 90 personer förlorar jobbet

2025 04 26

Northvolt stänger nu ner anläggningen Revolt.

Det svenska batteriföretaget Northvolts konkurs är en av de största i landets historia.

Nu kommer besked om att Northvolt stänger ner återvinningsanläggningen Revolt i Skellefteå.

Det innebär att 90 personer förlorar jobbet, rapporterar Norran.

Fick information

De anställda fick besked om nedläggningen på fredagen av konkursförvaltaren Mikael Kubu.

Det har hållits ett informationsmöte om avvecklingen av anläggningen – och 90 personer får nu se sig om för nya arbetstillfällen.

– Den information jag har är att 65 arbetare och 25 tjänstemän berörs, säger Northvolts presschef Matti Kataja till Norran.

Avvecklas i maj

Planen för Revolt var att Northvolt skulle återvinna uttjänta batterier och därmed minska behovet av nya råvaror.

Anläggningen kommer att avvecklas i maj månad men det pågår samtidigt försök att sälja.

– Förhandlingar pågår men är inte klara än. Det arbetet fortsätter, säger Matti Kataja.

Det återstår att se om man lyckas hitta någon köpare.

Gick i konkurs

Det var den 12 mars som Northvolt officiellt gav konkursbeskedet.

Detta efter en längre tids försök att säkra finansiering.

– Efter ett omfattande arbete med att undersöka alla tillgängliga medel för att säkra en hållbar finansiell och operativ framtid för bolaget, meddelade styrelsen för Northvolt AB idag att bolaget har ansökt om konkurs i Sverige, skrev Northvolt då i ett pressmeddelande.

“Betydande utmaningar”

Bolaget skrev att “Northvolt har upplevt en rad utmaningar under de senaste månaderna som har försämrat bolagets finansiella ställning, inklusive stigande kapitalkostnader, geopolitisk instabilitet, påföljande störningar i leveranskedjan och förändringar i efterfrågan på marknaden”.

– Mot denna bakgrund har bolaget ställts inför betydande interna utmaningar i samband med upptrappningen av produktionen, både på sätt som förväntades av engagemanget i vad som är en mycket komplex bransch, och andra som var oförutsedda.

Foto: G. Henderson

Text: Redaktionen


JUST NU: 36 personer omhändertagna på Preem

2025 10 01

36 personer har omhändertagits på oljeraffinaderiet Preemraff i Lysekil.

Personerna har omhändertagits av polisen efter misstänkt människoexploatering.

– Vi genomför en arbetsplatsinspektion eftersom vi har fattat misstankar om att det förekommer illegal arbetskraft på arbetsplatsen, vilket också visar sig vara fallet, säger Mattias Eklöf, sektionschef vid gränspolisen i region Väst.

”Uppenbara säkerhetsrisker”

Anläggningen i Lysekil är ett av Preems två oljeraffinaderier i Sverige.  

Efter polisinsatsen har flera anmälningar upprättats. Det handlar om anmälningar om brott mot utlänningslagen mot ett flertal företag på arbetsplatsen. 

Polisen har också upptäckt brister i dokumentation i bland annat personalliggare.

– Det här är ett återkommande problem vi ser, där flera led av underentreprenörer leder till att man inte har koll på varifrån arbetskraften kommer eller om de har tillstånd att arbeta i Sverige. När man anlitar den här sortens företag kommer det inte bara med uppenbara säkerhetsrisker, utan även en överhängande risk att människor utnyttjas, säger Eklöf.

LÄS MER: Sveriges ambassad kallar till krismöte

Förundersökning inledd

Polisen har också inlett en förundersökning om människoexploatering. Detta eftersom myndigheten misstänker att flera arbetare har jobbat under uppenbart orimliga villkor.

– Den här insatsen är en del av den myndighetsgemensamma offensiv som polisen och andra myndigheter driver mot arbetslivskriminalitet. Vårt främsta mål är att komma åt de oseriösa aktörerna bakom som bedriver systematisk och utstuderad brottslighet på bekostnad av både samhället och individen, säger Mattias Eklöf.

LÄS OCKSÅ: Biltema sänker priser

Foto: Preem

Text: Redaktionen


1okt2025

Larm om vinterdäck – var tredje bilist riskerar böter

2025 10 01

Vinterdäck med dubb är tillåtna från den 1 oktober i Sverige.

Nu visar en undersökning att en tredjedel av alla svenskar inte känner till reglerna kring däckens mönsterdjup.

– Mönsterdjupet är avgörande för trafiksäkerheten, säger däckkedjan Vianors produktchef Tomas Jansson, i ett uttalande.

Svårmanövrerad

För litet mönsterdjup påverkar negativt och det blir svårare att manövrera bilen.

Bromssträckan blir också längre.

– Mönsterdjupet påverkar däckens väggrepp. Vid för litet mönsterdjup försämras däckets förmåga att leda bort slask och snö vilket leder till att bilen blir svårare att manövrera och till längre bromssträckor, säger Tomas Jansson.

En tredjedel saknar kunskap

Ungefär en tredjedel av svenskarna tror att samma regler gäller för vinter- och sommardäck, visar Vianors undersökning.

Men det är fel.

På sommardäck räcker ett mönsterdjup på 1,6 millimeter.

På vinterdäcken gäller minst tre millimeter för att de ska vara lagliga och inte ge böter vid en kontroll.

– Tre millimeter är lagens minimumkrav, men då är däcken ordentligt slitna. Grepp och köregenskaper försämras innan den gränsen nås, säger Tomas Jansson.

– Min rekommendation är därför minst fyra millimeter på vinterväglag.

Kontrollera ofta

Slitaget på däcken varierar beroende på konstruktion, kvalitet och körstil.

Väglaget spelar också in.

– Mitt råd är att göra det till en vana att kolla mönsterdjupet och även däcktrycket en gång i månaden. En enkel insats för din säkerhet. Du kan göra det själv eller be din däckverkstad, säger Tomas Jansson.

Läs också: Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många

Maximal livslängd

Tio år sägs vara den maximala livslängden för vinterdäck.

Men ett däck ska inte köras på i mer än sex år innan man byter, menar Tomas Jansson.

I praktiken behöver de allra flesta byta oftare än så.

Lagar och regler

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck i Sverige vid vinterväglag.

Dubbdäck är tillåtna från den 1 oktober till den 15 april.

Vinterväglag innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Den som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar böter på 2 000 kronor.

Läs också: Elon går ut med varning till kunder

Foto: A. Smurova

Text: Redaktionen