ANALYS: Matematiken går inte ihop

2021 05 19

Först sa Annie Lööf blankt nej till SD – och nu slår hon igen dörren till V.

Regeringsfrågan är hetare än hetast i svensk politik och den stora frågan är vilka partier som ska liera sig med vilka inför valet 2022. Blickarna riktas nu främst mot Annie Lööf och Centern efter att Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar i dagarna gått ut med att hon vill se ett regeringssamarbete där både C och V ingår.

– Det finns inga andra möjligheter. Det krävs fyra partier på våran sida, V, S, MP och C, för att regera landet, sa Nooshi (V) till GP.

Men Annie (C) gav kalla handen.

– Anledningen till att vi säger nej till att budgetförhandla med V är att vi tycker helt olika i ekonomiska frågor. De vill höja skatten, vi vill sänka den, vi vill utveckla valfriheten, de vill stoppa den. Det är snarare önskedrömmar från V än något annat, sa Annie till GP.

ANALYS

Men matematiken är enkel – Nooshi har rätt. En snabblektion i matematik visar att Annies strama retorik mot V svajar betänkligt. 10 + 30 + 6 är nämligen 46 och inte 50.1. Så här:

◾Om C får 10% så gör de ett kanonval.

◾Om S får 30% så lär de jubla stort.

◾Om MP får 6% så flyger champagnekorkarna i taket på MP:s valvaka.

✅ Men inte ens detta drömscenario för C-S-MP lär räcka för valseger. 46% leder nämligen med stor sannolikhet till förlust mot M-KD-SD-L-sidan förutsatt att Liberalerna klarar 4%-spärren vilket är historiskt sannolikt. Utan V är med andra ord S-C-MP körda redan på förhand.

Annie Lööfs uttalanden har emellertid en naturlig bakgrund – Centern står långt ifrån V när det gäller ekonomiska frågor. Men V:s sakpolitiska segrar under perioden 2014-2018 när de utgjorde samarbetsparti till S-MP var främst satsningar på barn, låginkomsttagare, pensionärer och sjukvården som i de allra flesta fallen även torde ha gått hem hos högerväljare. Vill man ha ett fungerande samarbete så lägger man ju rimligen inte fokus på de förslag som man vet att samarbetspartnerna tycker sämst om.

Annie känner förstås till allt detta men hennes taktik är att markera att C säger nej både till SD och V ty Centern vill inta mittens rike. Det kan visa sig bli en framgångsrik strategi men det kan likagärna vara riskabelt.

Det är ju inte bara så att C är skeptiska till V:s politik. V är minst lika skeptiska till C:s politik. Men trots det väljer Nooshi att öppna dörren till Annie. Och effekten kan bli att den ena verkar vuxen och realistisk medan den andra framstår som motsatsen.

Foto: Anna Tärnhuvud resp. Centerpartiet

[yop_poll id="57"]

Trafikpolis reder ut: Det här är förbjudet att göra i bilen

2024 07 04

Diskussionen om vad man får och inte får göra i bilen har aktualiserats på nytt.

Frågan har delvis väckts till liv efter att en 60-årig man nyligen ertappades med att prata i telefon i bilen – men nekar till brott eftersom han menar att han talade via högtalare.

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet, står det i lagtexten.

– Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.

Trafikpolisen: det här gäller

Bengt-Erik Lind är gruppchef inom trafikpolisen i Kristianstad.

Han framhåller att mobilen, eller annan kommunikationsutrustning, inte får lov att användas om du håller den i handen.

Det är däremot tillåtet att slå i en telefon som sitter fastmonterad, förutsatt att det inte påverkar framförandet av fordonet.

Och om mobilen ligger på sätet och det ringer kan det vara tillåtet att svara. 

– Det är hårklyverier egentligen, om man har den på sätet och trycker på knappen. Det är inga svåra grejer egentligen – är den handhållen är det förbjudet, säger Bengt-Erik Lind till Kristianstadsbladet.

Grönt ljus för kaffe eller glass

Men när det gäller andra föremål är det mer eller mindre fritt fram att hålla dem i händerna under pågående körning.

Till exempel om man vill äta en glass eller dricka kaffe medan man har andra handen på ratten.

– Ja, men man ska kunna stanna framför varje förutsägbart hinder, så man inte sitter och pysslar med annat och inte har uppmärksamhet och vinglar över vägen. Men normalt sett kan man äta glass om det är varmt eller dricka en läsk när man kör, säger Bengt-Erik Lind.

"Domstolen får avgöra"

Reglerna för prat i mobilen medan man kör bil ändrades 2018.

En del saker blev tydligare – men andra har uppfattats som otydliga. Till exempel finns det ingen konkret definition av “annan handhållen kommunikationsutrustning”.

– Det får domstolen avgöra, framhåller Transportstyrelsen.

Att använda mobilen till att lyssna på musik är dock tillåtet.

Det är inte förbjudet att lyssna på musik när du kör. Men det kan vara smart att ha en färdig låtlista innan du startar din färd, förklarar myndigheten.

Foto: A. Boucher resp D. Kopezhan resp C. Ciftci

Text: Redaktionen


Trafikverket varnar – 3 000 kronor i böter om man blir påkommen

2024 07 04

Trafikverket riktar en skarp uppmaning inför sommaren.

Trafikverket meddelar på torsdagsmorgonen att myndigheten har gjort observationer under sommaren.

Oroväckande många personer rör sig kring spårområden, någonting som man påminner om är “livsfarligt och olagligt”.

Nu varnar myndigheten för att den som blir påkommen med det kan få betala dyrt.

Sätter upp stängsel

Trafikverket lägger stora pengar på att säkra spårområdena.

– Säkerheten kring järnvägen bygger på att alla respekterar de varningssignaler och skyltar som visar var det är förbjudet och var det är tillåtet att passera järnvägen, förklarar myndigheten.

– Tyvärr är det inte alla som gör det. För att göra det svårare för obehöriga att komma ut på spåren sätter Trafikverket upp två meter höga stängsel som är svåra att klippa sönder.

3 000 kronor

Den som trotsar reglerna får göra sig redo att betala.

– Dyrt blir det också för den som blir påkommen. Vistas man i spårområdet riskerar man böter på 3000 kronor, fortsätter Trafikverket.

“Är livsfarligt”

Myndigheten understryker att det handlar om stor fara om man bryter mot reglerna.

– Att gena över järnvägsspår är livsfarligt. Tåg går tyst, fort och har lång bromssträcka. 

– Ett tåg i 200 km/tim kör ungefär 200 meter på tre sekunder. Bromssträckan vid nödbromsning är mer än en kilometer. En lokförare har alltså ingen möjlighet att tvärnita om hen upptäcker att någon eller något som inte ska vara på spåren finns där.

– Även järnvägens kontaktledningar ovanför spåret är livsfarliga. Det räcker att komma i närheten för att få ström i sig vilket kan leda till svåra brännskador och i värsta fall dödsfall. Strömmen är alltid på i kontaktledningen, även när tåget står stilla.

Uppmanar föräldrar

Särskilt viktigt är det att föräldrar uppmanar sina barn och ungdomar att hålla sig undan.

– Jag vill uppmana föräldrar som bor i närheten av en järnväg att prata med sina barn om riskerna,  Rami Yones, regional direktör för Trafikverket.

– Tåg kör snabbt, är tysta och kan varken bromsa eller väja om du skulle råka vara på fel plats. Måste man korsa en järnväg ska man alltid göra det på godkända övergångar.

Foto: M. Beletti

Text: Redaktionen