ANALYS: Hissen går inte hela vägen upp

2022 04 13

Rysslands diktator Vladimir Putin är sämre än sämst – inte bara avseende fred, stabilitet och medmänsklighet – utan även avseende politisk strategi.

I åratal har Ryssland mullrat om Nato och i vintras brände det verkligen till när Ryssland krävde att Nato drar tillbaka sina trupper i Östeuropa.

Diktatorn pressade Sverige

Dessutom krävde Putindiktaturen i hårda ordalag att Sverige och Finland inte går med i Nato. Vad regeringarna och befolkningarna i de båda självständiga och suveräna nationerna anser struntade ryssarna blankt i.

Putinregimen anser sig kunna tysta omvärlden på samma sätt som den med järnhand tystar all opposition i sitt eget land. Oppositionskandidater mördas på öppen gata eller kastas i fängelse.

Hissen går inte hela vägen upp

Men det kan konstateras att hissen går inte hela vägen upp i Kremls strategiplanering.

Den ryska regimens syfte var att försvaga Nato, att pressa tillbaka Nato och att begränsa Nato.

Istället blev det precis tvärtom.

Nato starkare än någonsin

Nato är starkare än någonsin. Nato är mer enat än någonsin. Och Nato är dessutom på väg att expandera.

Allt pekar på att försvarsalliansens två drömkandidater – Sverige och Finland – kommer att vilja gå med i Nato så snabbt det bara går.

Precis motsatsen

Detta hade inte hänt om det inte vore för Putins våldsamma och krigiska agerande de senaste månaderna.

Han har uppnått precis motsatsen till det han ville. Snacka om totalfiasko.

Massmord och våldtäkter

Om en galen envåldshärskare gör sig skyldig till massmord, folkmord, krig, våldtäkter och tortyr mot ett fredligt och oskyldigt grannland – ja då blir givetvis inte effekten att Västeuropa lägger sig på knä och säger javisst Herr Diktator.

Ren ondska

Det är ren ondska och Europa har kommit längre än att låta sig skrämmas av sådant – alldeles oavsett om Sverige i slutändan säger ja eller nej till Natomedlemskap.

Text: Redaktionen


Klarna går in i ny bransch: Unikt erbjudande till svenska folket

2025 10 15

Betaljätten Klarna ger sig in i en helt ny bransch.

Det svenska bolaget har tecknat ett samarbetsavtal med Qatar Airways.

Hädanefter kommer det qatariska flygbolaget erbjuda Klarnas betalningslösningar till passagerare i Sverige och 16 andra europeiska länder.

Beskedet innebär att svenska resenärer nu får möjlighet att delbetala sina resor. När passagerare bokar flygbiljett till någon av Qatar Airways 170 destinationer  kan de välja bland Klarnas olika betalningsalternativ:

- Betala direkt – hela beloppet betalas på en gång

- Betala inom 30 dagar – boka nu, betala inom 30 dagar

- Betala i 3 delar – dela upp betalningen i tre räntefria delbetalningar

- Finansiering – sprid kostnaden med månadsbetalningar

”Speglar den ökande efterfrågan”

Raji Behal, Klarnas regionchef för västra och södra Europa, kommenterar storsatsningen.

– Samarbetet speglar den ökande globala efterfrågan på större flexibilitet och kontroll vid resebokningar. Genom en enkel integration kan Qatar Airways nu erbjuda Klarna som betalningsalternativ till miljontals resenärer i 17 länder – och därmed skapa en smidigare och mer modern bokningsupplevelse som matchar hur människor vill betala i dag, säger han.

Utöver Sverige kommer passagerare i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Spanien, Italien, Portugal, Irland, Belgien, Österrike, Schweiz, Norge, Finland, Danmark, Polen och Tjeckien att kunna ta del av Klarnas betalningslösningar.

 – Det här partnerskapet visar på vårt engagemang att ge kunderna en ännu bättre upplevelse. Genom samarbetet med Klarna gör vi bokningsprocessen hos Qatar Airways smidigare och ger våra resenärer större trygghet och valfrihet när de betalar, säger Christophe Guittard, vice vd för digital handel på Qatar Airways.

LÄS MER: Jättebesked om Klarna – tar stort kliv 

Expanderar

Klarna har redan etablerat sig inom resebranschen genom flera samarbeten. Ledande plattformar som Expedia, Airbnb och Booking.com erbjuder sedan tidigare betaljättens tjänster.

– Resesektorn har blivit en av Klarnas snabbast växande och drivs av konsumenternas ökade krav på enkelhet och flexibilitet i kassan, skriver Klarna om expansionen inom resebranschen.  

LÄS OCKSÅ: Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan 

Foto: Klarna

Text: Redaktionen


15okt2025

Var tredje bilist bryter mot samma lag – ”man riskerar körkortet”

2025 10 15

Ett vanligt beteende i trafiken kan ge höga böter och i värsta fall kan körkortet ryka.

Att inte hålla tillräckligt avstånd i trafiken är ett brott.

Ändå är det vanligt förekommande och sker varje dag tusentals gånger längs de svenska vägarna.

Omkring var tredje person som kör bil uppges hålla för kort avstånd till framförvarande bil.

– Det här händer hela tiden, många verkar inte tänka på konsekvenserna. Man ska alltid hålla ett avstånd så att det går att bromsa om någon tvärnitar, där är tresekundersregeln bra att tänka på, säger trafikpolis David Askeröd, till Carup.

Körkortet kan ryka

Det vanligaste straffet när en bilist ertappas för att ligga för nära fordonet framför är böter.

Dessutom leder det ofta till en körkortsprovning av Tansportstyrelsen, och körkortet kan ryka.

– Det beror det lite på vilket avstånd man har hållit. En halv sekund brukar var en gräns, om man understiger den så blir risken för körkortsåterkallelse väldigt stor, säger David Askeröd.

Om man kör in i bilen framför som ett resultat av att man har legat för nära så brukar det oftast leda till att körkortet återkallas.

Läs också: Tungt krav om bensinbilar – EU under press

Fler blir av med körkortet

Under de första sex månaderna av 2025 ökade antalet återkallade körkort med 6,9 procent i Sverige.

Totalt återkallades 20 915 körkort, vilket är den högst siffra på fyra år.

– Vi arbetar med flera glasögon på oss samtidigt och använder trafiken som en ingång för att hitta annan brottslighet, exempelvis gängkriminella, säger polisens trafiksamordnare för region mitt, Conny Sahlstedt, till SR.

Bland de som får sitt körkort återkallat är män överrepresenterade.

– Idag är fyra av fem fall av återkallelse en man. En tolkning är väl att män har en tendens att vara mer riskbenägna i trafiken och att kvinnor inte utsätter sig för risk på samma sätt, säger Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson, till radiokanalen.

Läs också: Förslaget: Ska gå långsammare att tanka bilen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen