Amerikansk matjätte öppnar i Sverige – då står första butiken klar

2024 08 12

En av USA:s största lågpriskedjor är på väg att etablera sig på allvar i Sverige.

Det finns visserligen redan en butik i Täby som öppnade 2022.

Men nu är amerikanska matjätten Costco på väg att inviga sin första riktiga butik i landet – med en stor skillnad.

Den här gången ska man öppna sitt första egna varuhus där fastigheten uppförs helt och hållet i egen regi.

Bygget har precis tagit sina inledande spadtag och butiken väntas stå klar på handelsområdet Stora Bernstorp i skånska Burlövs kommun nästa år.

Costcos varuhusyta på cirka 14 600 kvadratmeter beräknas slå upp portarna för besökare under andra kvartalet 2025. Det geografiska läget är utmärkt och vi är stolta över att Costco har valt att förlägga sitt första egna konceptvaruhus i Sverige på Stora Bernstorp, säger kommundirektör Fredrik Löfqvist i en kommentar.

Krävs medlemskap för att handla

Etableringen i Malmö- och Lund-regionen är början på storslagna planer.

Costco, som har nästan 900 butiker utomlands, har tidigare varit öppna med att man är ute efter att erövra och utmana om marknadsandelar i Sverige.

Kedjan har dock ett annat koncept än klassiska butiker. Man måste nämligen vara medlem för att få handla.

Det är som en kult på något sätt. Vissa gillar det och går runt och tittar efter saker som slutar på en sjua, för då är det väldigt nedsatt, sade kunden Anders Wickholm till DN tidigare i år.

LÄS MER: Costco ska ta över Sverige – har över 800 butiker

"Stora möjligheter"

I Burlöv välkomnas Costcos satsning med öppna armar.

Etableringen skapar framtidstro, potential och tillväxt, framhåller Sara Vestering (M), kommunstyrelsens ordförande i Burlövs kommun.

Vi ser stora möjligheter med denna etablering, nya partnerskap och samarbeten skapar energi som kommer att ge ringar på vattnet för handelsområdet Stora Bernstorp, i Burlövs kommun och regionen med Malmö och Köpenhamn som nära och stora marknader, säger hon i ett uttalande.

Blev försenat

Det första spadtaget i Burlöv togs i fredags. Bygget, som skulle stått klart i våras, har blivit försenat.

Något särskilt skäl för förseningen finns dock inte.

– Vi har hållit på länge med den här satsningen. Nu när vi kommit en bit in i projektet är det lättare att förutse och komma med en mer detaljerad plan, säger Costcos fastighetschef James Cheesemore till Sydsvenskan.

Foto: M. Reubenstein

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen