Allvarligt sjukdomslarm från svenskparadis

2025 01 05

Ett allvarligt sjukdomslarm som berör flera svenskparadis har utfärdats.

Flera turister som har varit i Sydostasien har blivit sjuka, rapporterar News.com.au.

Australiska myndigheter varnar för att resenärer som har besökt länder som Thailand och Australien har blivit smittade av mässling, och uppmanar därför resenärer till Sydostasien att vidta försiktighetsåtgärder.

Har gått ut med varning

På lördagen har australiska myndigheter gått ut med en varning efter att ett flertal fall av mässling rapporterats.

Fallen kan kopplas till Sydostasienresor, enligt de australiska myndigheterna.

Myndigheterna har bland annat registrerat flera fall av mässling i den australiska delstaten Victoria, där storstaden Melbourne ligger.

– Det har skett en ökning av anmälda fall av mässling hos återvändande resenärer över hela Australien under de senaste veckorna, säger Dr. Evelyn Wong, hälsochef i Victoria, enligt nyhetssajten.

– Växande utbrott har rapporterats internationellt, inklusive i Vietnam och Thailand, tillägger hälsochefen.

Utbrott av mässling har också rapporterats på flera andra håll i Asien, samt i bland annat Afrika och Europa, enligt Daily Mail.

Ökat även i Sverige

Resenärer uppmanas att försäkra sig om att de är vaccinerade.

Även i Sverige har antalet fall av mässling ökat rejält på senare tid. I Stockholm registrerades till exempel i september det högsta antalet fall under en månad i en svensk region på tio år, har SVT rapporterat.

Mässling är en sjukdom som de flesta svenskar är skyddade emot, men sjukdomen kan vara farlig för exempelvis spädbarn som ännu inte har vaccinerats.

Tar med sig smittan hem

De flesta fall av mässling i Sverige handlar precis som i Australien om resenärer som har tagit med sig smittan hem.

– Mässling finns då inte cirkulerande i Sverige, det finns liksom ingen mässling att plocka upp, utan det är just om man åker utomlands och blir smittad där och tar med sig mässling tillbaka hem, har smittskyddsläkaren Maria Rotzén Östlund tidigare sagt till SR.

Föräldrar som reser utomlands med barn uppmanas att vidta försiktighetsåtgärder, särskilt om barnet ännu inte har vaccinerats.

– Små barn under 18 månader. Det är då man får sin första dos vaccin. Så ska man resa med ett litet barn så bör man diskutera med sin barnavårdscentral eller med en vaccinmottagning om det är så att man ska ge den första dosen lite i förskott, har Maria Rotzén Östlund tidigare sagt till SVT.

Foto: Big Tiny Belly

Text: Redaktionen


“Faktura” dimper ned i brevlådan – betala inte

2025 01 22

Många svenskar förvånas just nu av vad som ser ut som oväntad faktura i brevlådan.

Under hösten och vintern har det larmats i flera städer och kommuner runtom i Sverige.

Nu tycks “turen” ha kommit till Eskilstuna.

Enligt Svenska kyrkan i staden har det skickats ut brev från ett företag som erbjuder gravskötsel och gravstenstvätt.

Metoden är effektiv eftersom nästan alla har minst en bortgången anhörig vars grav man sköter om då och då.

Men kyrkan pekar på att brevet ser ut som en faktura som ska betalas – när det egentligen handlar om ett valfritt erbjudande.

Av det skälet uppmanas nu alla som fått hem “fakturan” att anmäla detta till Konsumentverket, rapporterar P4 Sörmland.

Som en utpekad målgrupp

Företaget som nämns som avsändare heter “Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB”. 

Svenska kyrkan uppmärksammar att brevet kan se ut att komma från dem, vilket alltså inte stämmer.

– Kyrkogårdsförvaltningen vill informera dig som kontaktas av detta företag, som erbjuder gravskötsel, att vi inte har något samarbete med dem, har man tidigare deklarerat i en annan kommun.

"Rent lurendrejeri"

Eskilstuna är långt från den enda staden vars invånare drabbats av liknande utskick – och svenskar med en relation till kyrkan tycks vara en särskilt utpekad målgrupp för blufförsöken.

I november rapporterades det om andra brev från andra företag som uppmanade folk att genomföra en “gravrättsaktivering” för 99 kronor – som egentligen är gratis.

– Det är rent lurendrejeri, det är skamligt att göra människor oroliga på det här sättet, sade Annelie Sjöström, kommunikationschef på Kyrkogårdsförvaltningen, till TV4 vid tillfället.

Anmäl breven

Just de fakturaliknande erbjudandena från Gravskötsel & Omvårdnad verkar ha hållit på i flera år. Det finns rapporter i medierna om saken ända från 2020.

Och med de senaste incidenterna i Eskilstuna tycks utskicken med andra ord inte ha upphört.

Tvärtom.

– Anmäl deras erbjudande till Konsumentverket, uppmanar Svenska kyrkan.

Företaget: Våra kunder är nöjda

På sin hemsida förklarar Gravskötsel & Omvårdnad att man startades 2019 för att “samla alla tjänster och produkter som relaterar till begravningsplatser på en och samma plats”.

– Förutom att leverera tjänster och produkter till anhöriga så vet vi att för många människor är sorgeprocessen efter en bortgången anhörig väldigt känslomässig. För oss är det därför väldigt viktigt att vi behandlar alla kunder med stor omsorg och respekt, framhåller företaget.

Enligt egna uppgifter har man hjälpt över 30 000 kunder.

– Många sms:ar, ringer och mejlar oss och berättar hur tacksamma de är över vårt arbete. Det värmer väldigt mycket när vi får läsa sådana meddelanden.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen

2025 01 22

Varje år delar konsumentföreningen Äkta vara ut antipriset ”Årets matbluff”.

I årets upplaga kan ett av Sveriges största kaffemärke ro hem den mindre åtråvärda utmärkelsen.

Det rör sig om kaffejätten Gevalia.

Äkta vara har uppmärksammat att Gevalia har tagit fenomenet krympflation till en ny nivå.  

"Gått steget längre" 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.

De senaste åren har flera kaffemärken anklagats för att använda bluffmetoden. Många märken har dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.

– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller Äkta vara i ett uttalande.

Vidare konstaterar konsumentföreningen att Gevalia har gått ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. 

Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.

– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen. Det är i flera fall svårt att se någon storleksskillnad mellan 425- och 450-gramspaketen och vikten framgår endast på baksidan av förpackningen, framhåller Äkta vara.

Kraftigt försäljningstapp

Nomineringen till årets matbluff är en av flera motgångar som drabbat Gevalia de senaste åren.

I april 2023 valde Ica att bojkotta Gevalia.

Matkedjan plockade bort flera av företagets produkter från sina hyllor med motiveringen att Gevalias priser ”nått Icas smärtgräns”.

Konsekvensen av Icas bojkott visade sig i Gevalias årsredovisning för 2023. Gevalia svenska verksamhet redovisade en omsättning på 1,2 miljarder kronor – ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Kaffejätten har också kritiserats för att moderföretaget JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Hela listan

Utöver Gevalias kaffepaket är ytterligare fyra produkter nominerade till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt:

- Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

- Mutti Pizza sauce classica

- Axa gold Fruit müsli

- Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Läs mer om motiveringarna här.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen