Allt fler bilister gör samma misstag – “Kan bli dyrt”

2024 12 08

En trafikpolis uppmanar bilister att undvika ett vanligt misstag i vänsterfilen.

Det rör sig om vad som beskrivs som ett “farligt trafikbeteende”.

Allt fler bilister har börjat göra samma misstag - och en trafikpolisen uppmanar nu bilisterna att undvika det då det kan bli dyrt.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Allt fler

Den besvärande trenden har uppmärksammats i bland annat Halland.

Där har allt fler bilister börjat ligga kvar i vänsterfilen efter omkörning, någonting som trafikpolisen Hans Qvant menar kan bli både farligt och dyrt.

– Det har blivit ett fenomen och jag tycker att det blir vanligare och vanligare, säger han till SR.

– Lagen säger att så fort du har gjort en omkörning så ska du gå tillbaka till högerläge. Det är lagen om du inte ska göra en ny omkörning direkt därefter.

Många vet inte om det

Det är många som inte vet om att det är olagligt att ligga kvar i vänsterfilen efter omkörning.

Huruvida man kan få böter eller inte för att ligga för länge i vänsterfilen ger trafikpolis Hans Qvant ett tydligt svar på.

– Absolut.

Är ett problem

Utöver fenomenet där bilister ligger för länge i vänsterfilen är också farliga omkörningar ett problem i trafiken.

Vissa bilister satsar på omkörningar när det egentligen inte finns utrymme för det, och synnerligen nervösa blir förare av A-traktorer av det.

SVT har pratat med en 17-åring som menar att de farliga omkörningarna är bevis på bristande respekt gentemot A-traktorföraren.

–  Kommer det en bil som kör närmare och närmare kan jag inte gasa iväg, utan då får jag bara ta smällen. Det är inte speciellt kul, säger 17-åringen.

Oro på vägarna

17-åringen förklarar vidare att hon ofta är orolig när hon är ute och kör.

– Det har blivit så på vissa vägar, på grund av de olyckor som varit med A-traktorer. Men jag försöker att anpassa mig, till exempel genom att undvika vissa vägar vid rusningstrafik.

Genom att göra säkrare omkörningar bidrar bilister till ökad trygghet och mindre potentiella olyckor på de svenska vägarna.

Foto: Musa Haef

Text: Redaktionen


Natoland inleder jätteprojekt i Ukraina – slår till mot Ryssland

2024 12 07

Natolandet Estland inleder ett nytt stort projekt i Ukraina.

Från och med nästa år kommer det estniska säkerhetsföretaget Frankenburg Technologies börja testa sina luftvärnsrobotar i Ukraina.

– Tekniken är lovande och vi kommer att börja testa den i Ukraina under det nya året, säger Kusti Salm, vd för Frankenburg Technologies och Estlands tidigare försvarsminister, till public service-kanalen ERR.

Salm bekräftar att Estland och Ukraina har tecknat ett avtal.

– Vårt mål är att hjälpa Ukraina att vinna detta krig. För att göra detta erbjuder vi testskjutningar av en ny lågkostnadsrobot. Roboten kan användas för att skjuta ner inkommande projektiler, främst obemannade flygfarkoster (drönare).

Massproduktion

Vd:n lovordar det nya vapnet och berättar att Frankenburg Technologies har stora planer för luftvärnsroboten.

– Vi vill utveckla ett robotsystem som är tio gånger billigare jämfört med systemen i dag och som har en produktionskapacitet som är hundra gånger större. Vi siktar på att producera kvantiteter som vida överstiger nuvarande industrikapacitet.

Det estniska företaget planerar initialt att producera dussintals robotar per vecka. Under 2025 kommer siffran att öka till flera hundra robotar per vecka.

Frankenburg Mark 1

Luftvärnsroboten som ska testas i Ukraina går under namnet ”Frankenburg Mark 1”. Den har kapacitet att träffa mål som befinner sig två kilometer upp i luften.

Ukraina är i stort behov av att stärka sitt luftförsvar.

Under hösten har flyglarmen tjutit var och varannan dag i landet. 

I november uppgav president Volodymyr Zelenskyj att Ryssland avfyrat 800 flygbomber, 460 drönare och 20 robotar inom loppet av en vecka.

– Ukraina behöver mer luftförsvar. Vi arbetar med denna fråga tillsammans med våra partners, sade presidenten.

LÄS MER HÄR:

Fartyg med vapen har gått på grund – på väg till Natojätte

Arkivfoto: Nato

Text: Redaktionen


Brevlådorna försvinner – det här införs i stället

2024 12 07

Svenska folket beställer hem paket som aldrig för.

Paketvolymerna under årets Black Week ökade med över 17 procent jämfört med samma period förra året.

Det visar färsk statistik från Postnord.

– Vi har sett en försiktigt positiv trend för e-handeln under året men de här nivåerna har överträffat alla förväntningar. Det är glädjande att så många väljer PostNord som leverantör. Det har varit ett högt tryck på terminalerna men det har vi klarat väl, säger Johan Uddin, Head of Parcel Operations på Postnord Sverige.

Hårt tryck på affärer

Den kraftiga uppgången innebär ett ökat tryck på de lokala postombuden och paketboxarna.

Nu riktar Postnord en uppmaning till allmänheten.

– De stora volymerna innebär ett hårt tryck, både på våra ombud och paketboxarna som blivit ett väldigt populärt leveransalternativ. Därför vill vi uppmana alla att hämta ut sina paket så snabbt som möjligt för att göra plats åt andra som också vill ha sina julklappar säger Johan Uddin.

Brevlådorna försvinner – det här ersätter

Med anledning av de ökade paketvolymerna öppnar Postnord för en betydande förändring.

Företaget vill ersätta brevlådor med paketboxar, vilket skulle minska trycket på postombuden.

I framtiden hoppas Postnord att paketboxarna ska ta över och ersätta brevlådorna helt och hållet, rapporterar E-handel.

– Vårt mål är att du ska titta ut genom fönstret och se en paketbox från Postnord, säger Robin Olsen, avgående vd Postnord Norge, till sajten.

Fakta: Postnords paketboxar

- Postnords paketboxar står utomhus i bostadsområden och på andra platser där människor rör sig i vardagen. Kunder kan hämta sina paket när det passar, dygnet runt.

- För att kunna öppna luckan används Postnords app och registrering med mobilt Bank-ID. Via Appen kan kunder också följa leveransen hela vägen. 

- Postnord beskriver sina paketboxar som ett miljövänligt alternativ:

”Alla våra leveranser till paketbox i Sveriges tolv största kommuner är fossilfria, och senast 2027 är hela last-mile fossilfri. Dessutom finns paketboxar ofta på promenadavstånd från hemmet, kontoret eller andra platser där du är på språng.”

Foto: Postnord

Text: Redaktionen