ALKOHOL: Överraskande resultat i ny studie

2022 07 15

Bilden av hälsoeffekterna vid måttligt drickande är på väg att förändras.

Många har säkert fått höra att den som dricker med måtta lever ett lyckligare och friskare liv.

Tesen har också backats upp av olika typer av forskning. Ett av många exempel är en italiensk studie från 2021, som menade att två glas vin per dag för män och ett glas vin för kvinnor kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar med så mycket som 32 procent.

Öl anses också hjälpa

En öl per dag skulle ge 20 procents lägre risk, enligt studien.

– Som en konsekvens av det ökade blodflödet når en större mängd insulin muskelcellerna, vilket ökar glukosnyttjandet och minskar koncentrationen i blodet, uppgav Gabriele Riccardi vid universitet i Neapel till Wine Spectator.

Teorin skakas om

Den teorin utmanas nu rejält efter att en enorm studie publicerats i ansedda Lancet, som jämfört data från 204 olika länder, rapporterar CNN.

Resultatet föreslås vara lika glasklart som överraskande utifrån hållningen att viss alkohol kan vara hälsofrämjande.

Överraskning: ingen hälsonytta alls

Studien visar nämligen att ingen alkohol alls är hälsosam överhuvudtaget för människor under 40 år, allra främst utifrån alkoholrelaterade dödsfall genom bilolyckor, skador eller mord, skriver CNN.

Ingen skyddande effekt upptäcktes för sjukdomar som exempelvis tuberkulos, högt blodtryck, förmaksflimmer, leversjukdom, epilepsi samt flera former av cancer.

Det är enbart för äldre personer, som fortfarande är friska, som små mängder alkohol kan ha enstaka fördelar för hälsan, till exempel att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.

Hälsorisker efter ett tiondels standardglas

Allra värst är det för män mellan 15 och 39 år. Den gruppen riskerar att uppleva hälsorisker vid ett så litet intag som ett tiondels standardglas. 

Kvinnor i samma ålder kan dock dricka dubbelt så mycket innan någon hälsorisk uppenbarar sig, enligt studien.

Samtidigt uppges människor i åldern 40-64 känna sig trygga med ett halvt till två standardglas per dag.

Är man över 65 år går det utmärkt att njuta av upp till tre enheter innan hälsoskadliga effekter riskerar att kicka in.

Svensk forskare bekräftar

Holger Theobald, verksam inom allmänmedicin vid Karolinska institutet, bekräftar att små mängder alkohol visat sig vara skadliga även i andra studier.

Han har själv forskat i ämnet och skrivit en avhandling om alkoholkonsumtion.

– Vi kunde vid en första anblick se att de som drack lite alkohol hade lägre dödlighet än de som inte drack någon alls. Men det visade sig att det dolde sig en del högriskpersoner bland nykteristerna. Att högriskpersoner blivit nykterister gjorde att det såg farligare ut att vara nykterist än att dricka lite alkohol, säger han till Svenska Dagbladet.

Inget hinder för fredagsölen

Docenten vill dock inte gå så långt som att uppmana till att hålla sig borta från fredagsölen eller afterwork-vinet helt och hållet.

– Man får väga det mot andra risker i livet, som att åka bil eller gå över gatan. Man får ägna sig åt riskspridning. Man behöver inte dricka för hälsan. Men om man tycker det är gott kan man dricka det därför. Att äta viss mat är inte heller nyttigt, man får sprida riskerna.

Foto: M. Benitez

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen