ALKOHOL: Överraskande resultat i ny studie

2022 07 15

Bilden av hälsoeffekterna vid måttligt drickande är på väg att förändras.

Många har säkert fått höra att den som dricker med måtta lever ett lyckligare och friskare liv.

Tesen har också backats upp av olika typer av forskning. Ett av många exempel är en italiensk studie från 2021, som menade att två glas vin per dag för män och ett glas vin för kvinnor kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar med så mycket som 32 procent.

Öl anses också hjälpa

En öl per dag skulle ge 20 procents lägre risk, enligt studien.

– Som en konsekvens av det ökade blodflödet når en större mängd insulin muskelcellerna, vilket ökar glukosnyttjandet och minskar koncentrationen i blodet, uppgav Gabriele Riccardi vid universitet i Neapel till Wine Spectator.

Teorin skakas om

Den teorin utmanas nu rejält efter att en enorm studie publicerats i ansedda Lancet, som jämfört data från 204 olika länder, rapporterar CNN.

Resultatet föreslås vara lika glasklart som överraskande utifrån hållningen att viss alkohol kan vara hälsofrämjande.

Överraskning: ingen hälsonytta alls

Studien visar nämligen att ingen alkohol alls är hälsosam överhuvudtaget för människor under 40 år, allra främst utifrån alkoholrelaterade dödsfall genom bilolyckor, skador eller mord, skriver CNN.

Ingen skyddande effekt upptäcktes för sjukdomar som exempelvis tuberkulos, högt blodtryck, förmaksflimmer, leversjukdom, epilepsi samt flera former av cancer.

Det är enbart för äldre personer, som fortfarande är friska, som små mängder alkohol kan ha enstaka fördelar för hälsan, till exempel att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.

Hälsorisker efter ett tiondels standardglas

Allra värst är det för män mellan 15 och 39 år. Den gruppen riskerar att uppleva hälsorisker vid ett så litet intag som ett tiondels standardglas. 

Kvinnor i samma ålder kan dock dricka dubbelt så mycket innan någon hälsorisk uppenbarar sig, enligt studien.

Samtidigt uppges människor i åldern 40-64 känna sig trygga med ett halvt till två standardglas per dag.

Är man över 65 år går det utmärkt att njuta av upp till tre enheter innan hälsoskadliga effekter riskerar att kicka in.

Svensk forskare bekräftar

Holger Theobald, verksam inom allmänmedicin vid Karolinska institutet, bekräftar att små mängder alkohol visat sig vara skadliga även i andra studier.

Han har själv forskat i ämnet och skrivit en avhandling om alkoholkonsumtion.

– Vi kunde vid en första anblick se att de som drack lite alkohol hade lägre dödlighet än de som inte drack någon alls. Men det visade sig att det dolde sig en del högriskpersoner bland nykteristerna. Att högriskpersoner blivit nykterister gjorde att det såg farligare ut att vara nykterist än att dricka lite alkohol, säger han till Svenska Dagbladet.

Inget hinder för fredagsölen

Docenten vill dock inte gå så långt som att uppmana till att hålla sig borta från fredagsölen eller afterwork-vinet helt och hållet.

– Man får väga det mot andra risker i livet, som att åka bil eller gå över gatan. Man får ägna sig åt riskspridning. Man behöver inte dricka för hälsan. Men om man tycker det är gott kan man dricka det därför. Att äta viss mat är inte heller nyttigt, man får sprida riskerna.

Foto: M. Benitez

Text: Redaktionen


8 jun 26

Mastercard försvinner som betalkort

2026 06 09

Det populära betalkortet är på väg bort.

Mastercard planerar en ny digital betalningsrevolution.

Kortjätten meddelar att de kommer ersätta dagens kortsystem för betalning.

Vill ersätta kort

Betalkorten som idag finns i nästan varje plånbok är på väg att försvinna.

Mastercard arbetar enligt uppgifter med ett nytt system som ska ersätta både kredit- och betalkort helt.

Målet är att gå från fysiska kort till helt digitala betalningar där användaren i stället identifieras med teknik som inte kräver plastkort.

LÄS MER: Tre Natojättar överens – ställer fem villkor till Ryssland

Får unika koder

Kärnan i förändringen är så kallade tokens – unika engångskoder som skapas för varje enskild betalning.

I stället för att ett kortnummer används flera gånger ska det ersättas av en tillfällig kod som bara gäller för ett köp.

Det gör att känsliga kortuppgifter inte behöver delas mellan butik och bank på samma sätt som idag.

– Tillsammans påskyndar dessa funktioner övergången till en tokeniserad och autentiserad betalningsupplevelse i kassan över olika enheter och plattformar, och lägger grunden för smidiga och pålitliga betalningar, uppger bolaget om utvecklingen.

För kunder innebär det i praktiken att kortuppgifter inte längre lagras och sprids i samma omfattning, vilket minskar risken för bedrägerier.

Ska godkännas med fingeravtryck

Samtidigt som tokenlösningarna utvecklas satsar Mastercard på biometrisk identifiering.

I stället för att använda ett kort och slå en PIN-kod ska betalningar även kunna godkännas med fingeravtryck, handflata eller ansiktsigenkänning.

I praktiken innebär det att kunder inte längre kommer behöva ta fram ett kort eller slå en PIN-kod i butik.

Tekniken testas redan tillsammans med banker och handelsaktörer för att bygga upp ett nytt betalningssystem inför framtiden.

Vill skrota kort före 2030

Målet är att de nya systemen ska vara fullt utbredda inom fyra år.

– Mastercard driver på utvecklingen av hur vi betalar online i Europa och närmar sig sitt mål för 2030 att ta bort manuell kortinmatning och minska beroendet av fasta kortuppgifter, uppger Mastercard i ett uttalande.

Utvecklingen sker samtidigt som kontanter redan minskar kraftigt i flera länder, vilket driver på övergången till digitala betalningar.

LÄS MER: Rysslands luftsköld spricker – panik i Moskva

Foto: Akuptsova

Text: Redaktionen


08 jun 26

Höjning med 101 procent – smäll för svenska tv-tittare

2026 06 09

Svenska tv-operatörer har höjt sina kampanjpriser markant under våren.

Det visar en kartläggning från jämförelsesajten Tvabonnemanget.se.

– Vi ser en tydlig trend där operatörerna minskar rabatterna snarare än att höja ordinarie priser. Det innebär att det blir dyrare att teckna ett abonnemang, även om listpriset ser oförändrat ut, säger sajtens grundare Fredrik Falkengren. 

”101 procent”

Enligt sammanställningen har 15 av 27 jämförbara paket fått höjt kampanjpris.

Stora aktörer som Telia, Tele2, Telenor, Boxer, Allente och Sappa har bland annat granskats.

I flera fall har kampanjpriserna höjts med över 100 procent jämfört med prisnivåerna i februari. Nedan listas några exempel:

- Allente Stream Basic har gått från 99 kronor i månaden till 199 kronor per månad under kampanjperioden (+101 procent)

- Boxer TV Bas har höjts från 99 kronor i månaden till 199 kronor per månad (+101 procent)

- Tele2 TV Bas har fördubblats från 99 kr i månaden till 199 kronor per månad (+101 procent)

- Telenor TV Stor-paket har höjts från 249 kronor i månaden till 299 kronor per månad (+20 procent)

Kopplas till fotbollsfesten

Prisökningarna äger rum strax innan årets stora sportevenemang – fotbolls-VM i USA, Kanada och Mexiko.  

Enligt sajten finns det en potentiell koppling mellan sommarens fotbollsfest och tv-operatörernas plötsliga höjningar av kampanjpriserna.

– Vi bedömer att det här delvis drivs av stora sportevenemang som fotbolls-VM. Operatörerna vet att efterfrågan ökar och att fler är beredda att teckna abonnemang även utan lika kraftiga rabatter, säger Fredrik Falkengren.

LÄS MER: Dystert besked för svenska tv-tittare – ras med 30 procent 

FAKTA: Tvabbonemanget.se

- Tvabonnemanget.se är en oberoende jämförelsetjänst som hjälper konsumenter att jämföra tv-abonnemang och streamingtjänster i Sverige.

Källa: Tvabbonemanget.se

LÄS OCKSÅ: Tre Natojättar överens – ställer fem villkor till Ryssland

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen