Chokladen After Eight pekas ut – uppges ha lurat kunder
2024 03 25
En ny typ av vilseledande metoder har nått livsmedelsföretag i Europa.
De flesta har vid det här laget blivit bekanta med begreppet "krympflation” – enkelt uttryckt mindre produkter för samma pris.
Bland annat har Bregott hamnat i skottlinjen för just sådana anklagelser.
Men nu talar man istället om “cheapflation”, så kallad “snålflation”, som istället innebär att tillverkare i smyg byter ut råvaror i sina produkter mot billigare alternativ.
Det förekommer nu i allt större utsträckning i Europa, rapporterar Svenska Yle.
After Eight pekas ut
Ett av företagen som specifikt pekas ut är det multinationella företaget Nestlé och i synnerhet deras mintchoklad After Eight.
– Som med åren gjort palmoljan till en allt mer central ingrediens, framhåller tidningen.
Detta efter att chokladsorten fram till relativt nyligen florerat på listor över julgodis fritt från palmolja, bland annat hos Aftonbladet och Expressen.
"Galen prisökning"
Palmolja är ett betydligt billigare alternativ bland de växtbaserade oljorna.
Det bedöms dock också vara ett betydligt sämre alternativ – både för hälsan och miljön.
Men trots att kvalitén sjunker på konfektyrerna fortsätter choklad ändå att rusa i pris.
– Den galna prisökningen efter nyår på kakaobönor, med de högsta kakaopriserna på i alla fall 50 år, kommer få effekter på chokladpriserna framöver. Det finns risk att choklad blir lyxvaror, sade Ulf Mazur, grundare av oberoende Matpriskollen, tidigare i mars.
Upp till kunderna
Men Nestlé och After Eight är som sagt inte ensamma.
Senap och frysta fiskprodukter är två andra produktkategorier där “snålflation” börjat etableras.
Att ansvaret dessutom tycks ha hamnat på kunderna att kontrollera hur produkterna förändras är oroande, enligt Hannele Kaupphine Räisänen, docent i konsumentforskning.
– Konsumenten har helt enkelt inte tid, möjlighet, och kanske inte heller kunnighet att vara på sin vakt och kontrollera hur produkterna förändras. Om vi pratar om produktutveckling så borde ju liksom syftet med produktutvecklingen vara den att produkterna blir bättre i kvalitet, inte tvärtom, säger hon till Yle.
Varnar för konsekvenser
Företag som ändrar innehåll eller storlek på sina produkter talar ofta om att det är ett svar på kundernas preferenser.
Men att göra så i tysthet kan mycket väl få konsekvenser, menar Hannele Kaupphine Räisänen.
– Om jag som kund blir medveten om att någon produkt förändrats eller krympt utan att företaget meddelat om det så känner jag mig lurad. Och för många konsumenter kan det vara den sista spiken i kistan. Då köper jag inte den här produkten mer. Men det kanske är en risk som företaget tar.
LÄS MER: Bregott går fram med kritiserat förslag
Foto: Imalipusram
Text: Redaktionen