Postnord aviserar betydande förändring – kan införas i hela Sverige

2024 02 26

Postnord planerar att förändra sin verksamhet.

Det uppger företaget i dag, måndag.

Från och med den 4 mars kommer Postnord att inleda en pilotverksamhet i och omkring två svenska städer – Hässleholm och Sundsvall.

Förändringarna som kommer att testas rör tömning av gula brevlådor och frekvensen för utkörning av paket utanför tätort i områden med låga paketvolymer, uppger Postnord.

Flera gula brevlådor kommer tömmas varannan arbetsdag i stället för varje dag. Tömning kommer att ske i samband med att posten delas ut i området. 

 Ambitionen är att genomföra dessa förändringar i hela Sverige senare under året, framhåller Postnord.

Samtliga brevlådor kommer dock inte påverkas av förändringarna.

– Brevlådor som står hos ombud och som står vid vissa knutpunkter kommer att ha fortsatt daglig tömning, meddelar Postnord.

Information om hur ofta en brevlåda töms kommer att framgå på respektive brevlåda.

Kunder som har frågor om förändringarna hänvisas till Postnords app. Det går även bra att ringa till kundservice.

Här är samtliga orter

Postnord kommer att testa det nya upplägget i följande städer och orter:

- Hässleholm

- Markaryd

- Osby

- Perstorp

- Örkelljunga

- Östra Göinge

- Sundsvall

- Kramfors

- Härnösand

- Timrå

Därför införs förändringarna 

I ett uttalande uppger Postnord att syftet med förändringarna är att minska de sträckor som företagets brevbärare dagligen kör för att tömma brevlådor som används i liten utsträckning och för att leverera paket i områden med små volymer.

Postnord hänvisar till att de brevvolymer som företaget hanterar minskat med cirka 65 procent sedan 2010.

– Postnord har hitintills inte fått kompensation för de kostnader som skyldigheten att tillhandahålla den samhällsomfattande posttjänsten medför och intäkterna minskar i snabb takt, framhåller företaget och tillägger:

– För att minska kostnaderna som Postnord har för skyldigheten att tillhandahålla den här tjänsten behöver Postnord rationalisera och minska kostnaderna.

Vidare uppger Postnord att förändringarna, som kan införas i hela landet, även kommer minska miljöbelastningen.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 20

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen