UPPGIFTER: Kraftigt sänkt kostnad för många med elbil – “orimligt”

2024 02 26

I november 2022 slopade regeringen den så kallade klimatbilsbonusen.

Bonusen, som innebar att det gick att ansöka om kompensation hos Transportstyrelsen om man köpte en klimatvänlig bil, avskaffades med motiveringen att priserna på elbilar börjat sjunka.

– Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil, framhöll regeringen vid tillfället.

Kraftig sänkning för en grupp

Men trots att bonusen tagits bort visar det sig att många med elbil fortfarande kan ta del av gynnsamma subventioner.

Det innebär bland annat att bilens pris som förmånsbeskattas kan skrivas ned med hälften – som mest från 700 000 till 350 000 kronor.

Subventionerna gäller dock alltså inte privatpersoner – men däremot kan den med tjänste- eller förmånsbil genom sitt jobb ta del av kraftigt sänkt kostnad för sin bil.

Enligt Riksförbundet M Sverige handlar det om flera tusen kronor i månaden i rabatt på det belopp som förmånsbeskattas.

– Den som köper elbil privat måste självklart få samma rabatt på bilägandet som den som har fått bilen via sitt jobb. En sådan subvention måste komma alla till del, inte bara vissa, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

70 000 kronor på tre år

Organisationens uppskattning är att rabatteringen under en treårsperiod, som är den normala innehavstiden för en tjänstebil, är i samma storlek som den tidigare klimatbilsbonusen. Det handlar i så fall om ungefär 70 000 kronor per bil under samtliga år.

Varken Transportstyrelsen eller Skatteverket kan dock svara på exakt hur mycket pengar det handlar om.

– Att tappa både skatteintäkter och arbetsgivaravgifter utan att veta vilka belopp det rör sig om och samtidigt hävda att man drar tillbaka klimatbilsbonusen för att det inte är lönsamt är raka motsatsen till att ha ordning på finanserna, säger Carl-Erik Stjernvall.

Ställer krav på regeringen

Nu kräver M Sverige att regeringen omedelbart agerar för att återinföra bonusen även för privatpersoner.

– Trots att regeringen har påstått sig vilja upphöra med stöden fortsätter staten att stötta elbilarna med stora belopp. Det är kanske positivt, men det är inte rimligt att det enbart omfattar förmånsbilar när man samtidigt så tydligt markerat att stödet var onödigt och dyrt när det var riktat till oss privatpersoner, säger Carl-Erik Stjernvall.

Foto: Precious Madubuike resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 17

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen