Riksbanken ställer krav på svenska folket – måste tänka om

2024 02 22

Trots att inflationstakten ökade mer än väntat i januari lever hoppet om räntesänkningar före midsommar.

Det framhåller vice riksbankschefen Martin Flodén i en intervju med Di.

Riksbankstoppen är dock tydlig med att det finns riskfaktorer som kan förändra prognosen. Inte minst företagens  agerande.

Flodén framhåller att företagens prissättningsbeteende måste hålla en rimlig nivå och varnar för en situation där ”företagen tycker att de måste ha full kompensation för kostnadsökningar”.

Vice riksbankschefen anser att det i dag råder en stor osäkerhet kring företagens prissättningsbeteende.

– Hittills har vi sett företagen kompensera sig i hög utsträckning för kostnadsökningar, till skillnad från löntagare som inte har kunnat göra det. Det normala är att företagen inte fullt ut, utan bara delvis för över kostnadsökningar till konsument, säger Flodén till tidningen.

Ställer krav på konsumenter

Riksbankstoppen ställer dock inte bara krav på företagen.

Han vänder sig även direkt till konsumenterna. I dagsläget finns det en för hög acceptans för företagens kostnadsökningar, enligt Martin Flodén.

– Vi vill komma tillbaka till en miljö där man inte tar för givet att prishöjningar kommer att accepteras, utan att man tänker efter noga. Och där kunderna inte heller förväntar sig att priserna ska öka hela tiden, säger han till Di.

Risken har minskat

Riksbanken publicerar nästa räntebeslut den 27 mars.  

Det ekonomiska läget har ljusnat, enligt förste vice riksbankschef Anna Breman. Det uppgav hon under gårdagen vid ett anförande hos Stockholms Handelskammare.

– Risken för att inflationen ska bita sig fast på för hög nivå har minskat de senaste månaderna. Som vi kommunicerade vid vårt senaste penningpolitiska möte ska penningpolitiken inte vara mer åtstramande än nödvändigt, sa Breman.

Samtidigt varnade hon för potentiella motgångar.

– Vi måste ha beredskap för att det kan komma bakslag, sa förste vice riksbankschefen  och pekade särskilt på de geopolitiska spänningarna, en fortsatt svag krona och en osäkerhet kring företagens prissättningsbeteende.

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen