Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea
2024 02 21
Efter 25 år i branschen måste en uppskattad klädkedja kasta in handduken.
Kedjan började egentligen sin resa redan 1986 under det tillfälliga namnet Gunn’s Presentboutique, och efter en succéartad start på affärerna expanderade man till flera butiker 2005.
Framgångarna fortsatte och bolaget togs in i Interiörhuset i Väst AB, en av Sveriges ledande grossister inom present- och heminredningsbranschen.
Men nu är det slut på framgångssagan.
– Det är med stor sorg i hjärtat vi tyvärr måste meddela att vårt älskade familjeföretag har gått i konkurs, meddelar Interiörhuset.
Flera butiker i södra Sverige
Det innebär även att kedjan Dimoda, med fokus på främst kläder, heminredning och mode, också går i konkurs.
– Det är jättetråkigt, men vi har kämpat med ekonomin i fyra år och det här var sista utvägen, säger Andreas Karlsson, vd på Interiösthuset i Väst AB, till Partille Tidning.
Dimoda, som växt till en allt större aktör på Västkusten och i södra Sverige, har butiker på fem orter i landet: Göteborg, Partille, Ubbhult, Malmö och Kristianstad.
– Här kan du hitta både kläder från Mirelle Design, smycken, väskor och ett brett sortiment av inredningsprylar. Allt från dekorationsfigurer till handdukar, kuddar, plädar, möbler, ljus, lyktor, dofter och konstblommor, beskriver kedjan sig själv och sitt sortiment.
Allt reas ut: "Kraftigt rabatterat"
Samtliga butiker ingår i bolagets konkursansökan och fram till 10-11 mars reas nu alla varor ut i form av konkursutförsäljning.
– I butikerna är det full fart nu och vår förhoppning är att sälja ut så mycket som möjligt av bolagets varulager direkt till konsument. Personalen gör ett enastående arbete och det är god försäljning, eftersom det är kraftigt rabatterade priser och butikerna kommer att upphöra framöver, säger konkursförvaltaren Christian Andersch från Setterwalls advokatbyrå till Göteborgs-Posten.
30 personer sägs upp
Omkring 30 personer har förlorat jobbet som följd av konkursen.
Alla anställda har dock arbetsplikt fram till en månad efter att konkursen är ett faktum.
Dimoda har kämpat i uppförsbacke ända sedan pandemin och stora resurser lades att försöka rusta upp e-handeln, men det räcker alltså inte.
– Tack för alla fina kunder genom åren, vi har älskat varje stund, beklagar Interiörhuset.
Foto: K. Piger
Text: Redaktionen