Dejtingjätte stäms – ”Förvandlar användarna till spelare”
2024 02 15
Match Group stäms av en grupp personer som menar att företagets olika dejtingappar inte alls är vad de utger sig för att vara.
Företaget Match Group äger bland annat den populära dejtingappen Tinder med omkring 80 miljoner användare världen över.
Nu har en stämningsansökan mot företaget lämnats in till domstol i San Francisco.
”Rovdjuriska”
Målsägandena säger att företagets "rovdjuriska" affärsmodell lurar de som letar efter kärlek.
Det uppger Reuters.
Målsägandena anser att företaget är rädda för att gå miste om användarna, varför de använder en algoritm som belönar "tvångsmässig användning" av deras plattformar.
– Match använder funktioner för att gamifiera plattformarna för att förvandla användare till spelare låsta i ett sökande efter psykologiska belöningar som Match gör svårfångade med avsikt, uppger målsägandena för nyhetsbyrån.
Målsägandena anser att apparna är designade för att vara vanebildande.
De sex målsägandena - som bor i Kalifornien, Florida, Georgia och New York - anser att verkligheten inte stämmer överens med företagets annonsslogan om att dess appar är ”designade för att tas bort”.
Svarar på kritiken
I ett uttalande avvisar nu företaget målsägandenas yrkanden.
– Denna rättegång är löjlig och anklagelserna är grundlösa, säger Match till Reuters.
Företaget anser inte att kritiken mot dem är befogad.
– Vår affärsmodell är inte baserad på reklam eller engagemangsmått. Vi strävar aktivt efter att få folk på dejter varje dag. Den som säger något annat förstår inte syftet och uppdraget med hela vår bransch, fortsätter de.
Flera rättegångar
Rättegången liknar en mängd rättstvister som pågått eller pågår.
Anklagelser har kommit till så väl Google, Facebook, Instagram, TikTok och Snapchat vilka menar att de medvetet designar funktioner för att göra miljontals användare beroende av deras plattformar.
Kritik även i Sverige
Kritik mot dejtingappar har även riktats från användare i Sverige.
Flera användare riktar specifik kritik mot applikationernas eventuella algoritmer.
En man vid namn Emil har betalat över 100 000 kronor på dejtingappar, uppgav han för Svenska Dagbladet tidigare.
– När man gått över till betalningsträsket tror jag inte man kan komma tillbaka, sa han till tidningen.
Foto: M. Baumeister
Text: Redaktionen