Folkhälsomyndigheten skickar ut brev till svenska folket

2024 02 14

Folkhälsomyndigheten kommer i dagarna att göra ett massutskick till allmänheten.

Det handlar om drygt 110 000 brev som skickas ut till slumpmässigt utvalda personer i Sverige – och som myndigheten vädjar till mottagarna att svara på.

I brevet ställs nämligen en rad viktiga frågor vars svar kommer att få stor betydelse för vilka åtgärder som ska vidtas för att förbättra den allmänna folkhälsan i landet.

Vill upptäcka skillnader

Målet med utskicket är att “skapa samhälleliga förutsättningar för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen”, enligt Folkhälsomyndigheten.

Man vill även minska hälsoklyftorna inom en hel generation i den mån det går.

– Genom enkäten kan vi upptäcka skillnader i hälsa mellan olika grupper i befolkningen, och följa utvecklingen över tid, säger Pi Zetterquist, projektledare på myndigheten.

– Utifrån resultaten kan olika åtgärder för att förbättra hälsan vidtas.

En rad aspekter

Frågorna som Folkhälsomyndigheten vill ha svar på behandlar en rad olika aspekter av svenska folkets välmående.

Symtom och besvär, funktionsförmåga, levnadsvanor, boendemiljö, sociala relationer, trygghet och tillit är några av de ämnen som avhandlas i myndighetens brev.

– Resultaten ska sedan användas för uppföljning och insatser på lokal, regional och nationell nivå, framhåller Folkhälsomyndigheten.

Viktigt att skicka tillbaka

Flera svenska regioner understryker betydelsen av att allmänheten faktiskt tar sig tid att fylla i frågorna och skicka tillbaka svaren.

– Det är viktigt i arbetet att främja god och jämlik hälsa i befolkningen, säger exempelvis Region Gotlands folkhälsostrateg Veronica Hermann.

– Underlaget som enkäten genererar hjälper regionen och kommunerna att planera sina kärnverksamheter efter befolkningens behov, med särskilt fokus på de hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande processerna, fyller Johan Hallberg, samhällsmedicinsk läkare vid Region Dalarna, i. 

Vartannat år

Den Nationella folkhälsoenkäten, som är det formella namnet på utskicket, genomförs vartannat år. Undersökningen riktar sig till personer över 16 år.

Enkäten genomförs som ett samarbete mellan Folkhälsomyndigheten, Sveriges 21 regioner samt Statistiska centralbyrån.

Foto: Folkhälsomyndigheten

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen