Katastroflarm om Arlanda – nu svarar regeringen
2024 02 12
Flygplatsoperatören Swedavia har utryckt en stor oro över att allt fler kunder väljer att nobba Arlanda och i stället tar flyget från danska Kastrup.
Den danska staten har fått ett ökat inflytande över flygplatsen och Kastrup ser därmed ut att befästa sin position som Skandinaviens viktigaste och största flygplats.
Dessutom har SAS blivit utlandsägt, vilket har lett till att Arlandas konkurrenssituation förvärrats ytterligare.
I oktober meddelades det att flera av SAS flyglinjer flyttas från Arlanda till Kastrup.
Några dagar senare slog Swedavias vd Jonas Abrahamsson larm. I en intervju med DN gick han ut med en tydlig vädjan till regeringen: flygskatten måste bort.
– Speciellt eftersom det redan finns styrmedel på EU-nivå, sa han till tidningen och hänvisade till att det finns ett EU-system för reduktionsplikt där man gradvis ökar inblandningen av förnybart bränsle.
– Sedan har man också jobbat med att likrikta förutsättningarna genom att ta bort den fria tilldelningen av utsläppsrätter och man tittar på en eventuell gemensam beskattning på Europanivå. Det vore bättre för det snedvrider inte konkurrensen, framhöll Abrahamsson och varnade för att Arlandas konkurrenssituation kommer att försämras ytterligare om ingenting görs.
– Hur det blir framöver är ett oskrivet kort än så länge, men det finns en risk att det kan fortsatt se ut så här eller till och med bli ännu värre.
Regeringen svarar
Nu svarar regeringen på Abrahamssons vädjan.
Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) fastslår att man ska jobba för att stärka Arlanda.
– Jag ser gärna att Arlandas konkurrenskraft stärks. Det är därför regeringen har gett Peter Norman ett uppdrag att samordna satsningar som stärker Arlandas konkurrenskraft, säger ministern till SvD.
Den tidigare M-politikern Peter Norrman har fått i uppdrag att utreda statens ansvar för flygplatserna i Sverige.
– I uppdraget ingår att analysera och ta fram förslag till en långsiktigt hållbar inriktning för statens ansvar för flygplatserna i Sverige, så att behoven av en grundläggande tillgänglighet för medborgare, näringsliv och samhällsviktigt flyg i hela landet tillgodoses, framhöll regeringen när Norrmans uppdrag förlängdes i december.
Utredaren väntas presentera sina förslag på torsdagen den 15 februari.
Beskedet om flygskatten
Infrastrukturminister Andreas Carlsson öppnar även för att ta bort flygskatten. Ministern hänvisar till att en utvidgad handeln med utsläppsrätter och EU:s krav på att ha mer biodrivmedel i flygbränslet har förändrat spelplanen.
– Det gör att flygskatten som ett nationellt styrmedel har spelat ut sin roll. Och det är flera partier som pekat på det, säger han till tidningen.
Foto: Swedavia
Text: Redaktionen