Dystra beskedet – ”Konsumenterna tar smällen”
2024 02 10
Många svenskar har svårt att klara av de höga matpriserna, men dessvärre går det inte att förändra situationen i första taget.
Matpriserna ökade kraftigt under 2023, samtidigt som flera andra levnadskostnader också ökade.
Inflationen har slagit hårt mot många svenskar.
Men det är svårt för handlarna att göra någonting åt situationen.
De drabbas också av inflationen, vilket i sin tur drabbar konsumenterna.
– Konsumenterna tar ju smällen för att alla kostnader går upp, och även butikerna har ju ökade kostnader, säger Karin Brynell, VD för Svensk Dagligvaruhandel, till P4.
Kan inte göra något
Många konsumenter riktar sin ilska mot handlarna.
Men Brynell menar alltså att dessa har svårt att göra någonting åt de höga priserna.
– Om man som kunde lägger en hundralapp i kassan på butiken – ungefär 60 kronor går till inköp av själva produkten, säger Karin Brynell.
– Och sedan har du en rad saker – du har lokalhyra, du har personal, du har svinn, du har säkerhetskostnader, transporter med mera. Till slut har du ungefär mellan 2-4 kvar som är butikens vinst, förklarar hon.
”Får vänja oss”
Det finns dock vissa tecken på en avmattning i den inflationsutveckling som har varit, menar Svensk Dagligvaruhandels VD.
Men man ska inte hoppas på för mycket.
– Jag tror nog att vi på något sätt får vänja oss vid den prisnivå vi har nu, och mer hoppas på att vi inte kommer att se den typen av prisökningar som vi har haft här förra året, säger Karin Brynell.
”Inte bättre – tvärtom”
Samtidigt finns det också tecken på att matpriserna fortsätter att öka.
Det visar en rapport från Matpriskollen.
De rapporterade tidigare i veckan att priserna nu har vänt upp igen.
Och enligt Matpriskollens VD, Ulf Mazur, kan vi förvänta oss fortsatta höjningar.
– Det ser inte ut att bli bättre – tvärtom, säger Mazur i ett pressmeddelande.
Foto: Marten Ryner Axfood.
Text: Redaktionen