Dystra beskedet – ”Konsumenterna tar smällen”

2024 02 10

Många svenskar har svårt att klara av de höga matpriserna, men dessvärre går det inte att förändra situationen i första taget.

Matpriserna ökade kraftigt under 2023, samtidigt som flera andra levnadskostnader också ökade.

Inflationen har slagit hårt mot många svenskar.

Men det är svårt för handlarna att göra någonting åt situationen.

De drabbas också av inflationen, vilket i sin tur drabbar konsumenterna.

– Konsumenterna tar ju smällen för att alla kostnader går upp, och även butikerna har ju ökade kostnader, säger Karin Brynell, VD för Svensk Dagligvaruhandel, till P4.

Kan inte göra något

Många konsumenter riktar sin ilska mot handlarna.

Men Brynell menar alltså att dessa har svårt att göra någonting åt de höga priserna.

– Om man som kunde lägger en hundralapp i kassan på butiken – ungefär 60 kronor går till inköp av själva produkten, säger Karin Brynell.

– Och sedan har du en rad saker – du har lokalhyra, du har personal, du har svinn, du har säkerhetskostnader, transporter med mera. Till slut har du ungefär mellan 2-4 kvar som är butikens vinst, förklarar hon.

”Får vänja oss”

Det finns dock vissa tecken på en avmattning i den inflationsutveckling som har varit, menar Svensk Dagligvaruhandels VD.

Men man ska inte hoppas på för mycket.

– Jag tror nog att vi på något sätt får vänja oss vid den prisnivå vi har nu, och mer hoppas på att vi inte kommer att se den typen av prisökningar som vi har haft här förra året, säger Karin Brynell.

”Inte bättre – tvärtom”

Samtidigt finns det också tecken på att matpriserna fortsätter att öka.

Det visar en rapport från Matpriskollen.

De rapporterade tidigare i veckan att priserna nu har vänt upp igen.

Och enligt Matpriskollens VD, Ulf Mazur, kan vi förvänta oss fortsatta höjningar.

– Det ser inte ut att bli bättre – tvärtom, säger Mazur i ett pressmeddelande.

Foto: Marten Ryner Axfood.

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen