Svenska bilister drabbas av böter – på grund av missförstånd

2024 02 09

En ny undersökning visar att svenskarna har svårt att förstå parkeringsskyltar.

Om du har befunnit dig vid en parkeringsplats eller någon annanstans i trafiken och känt dig lite vilse så är du inte ensam.

Många svenskar har nämligen problem med att förstå vad parkeringsskyltarna innebär, och flera uppger att man drabbas av böter av just den anledningen.

Det visar en ny undersökning från Novus/Easypark, rapporterar Sveriges Radio.

Fyra av tio

Undersökningen har i synnerhet fokuserat på göteborgare, där fyra av tio har svårt att förstå vad parkeringsskyltarna innebär.

En fjärdedel menar även att missuppfattningarna av skyltarna har lett till att de har tilldelats böter.

Bara var tionde uppger att man aldrig missförstår parkeringsskyltarna.

Kan behöva läsa på

För den som vill vara förberedd och undvika böter kan det vara bra att läsa på vad de olika skyltarna betyder.

Prisjämförelsetjänsten Zmarta, som bland annat hanterar bilförsäkringar, framhåller att det inte alltid är enkelt att tolka parkeringsskyltarna.

– Att hitta en parkering kan vara svårt, att tolka parkeringsskyltar gör det ännu svårare. Vad parkeringsskylten betyder och hur du läser den kan avgöra om du får parkeringsböter eller inte. 

Går att överklaga

För den som känner sig orättvist behandlad och vill göra någonting åt det så finns möjligheten att överklaga parkeringsboten.

– Innan du överklagar en parkeringsbot bör du först ta en titt på vad som står på den. Läs igenom all information noggrant och kontrollera om det är en parkeringsanmärkning eller en kontrollavgift, förklarar jämförelsetjänsten Compricers privatekonom Christina Sahlberg.

– Är det en parkeringsanmärkning måste du betala boten innan du kan överklaga. Är det en kontrollavgift ska du inte betala eftersom det då innebär att du accepterar avgiften.

Kan drivas vidare

Får man avslag på överklagan så kan man driva ärendet vidare till polisen inom tre veckor från att du fått beslutet.

Därefter lämnas handlingarna till Tingsrätten och du kan pröva tvisten i domstol.

Foto: B. Kwitkowski

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen