Gigantisk energisatsning stoppas: ”El för 2,5 miljoner hushåll”

2024 02 08

År 2030 skulle 140 stora vindsnurror ta plats utanför Luleås och Piteås kust i norra Sverige.

Det var företagets Svea Vind Offshore målsättning.

Den havsbaserade vindkraftsparken ”Bores Krona” skulle få en effekt som motsvarar en tiondel av den el Sverige använder i dag, rapporterade P4 Norbotten i maj 2022

– Vindkraftsparken beräknas kunna producera cirka 12 terawattimmar per år, vilket skulle innebära ett viktigt tillskott till den gröna omställningen i regionen och att öka möjligheten för fler industrier som vill etablera sig i Norrbotten under förutsättning att tillgången till förnybar el är säkrad, framhöll Svea Vind Offshore när projektet lanserades.

Sätter stopp

Enligt DN skulle Bores Kronas elproduktion motsvara  8,5 procent av Sveriges totala energibehov i dag.

– Det är tillräckligt för att försörja 2,5 miljoner hushåll, uppger tidningen.

Men det blir ingen vindkraftspark.

Försvarsmakten stoppar jättesatsningen, rapporterar DN.

I ett skriftligt uttalande uppger försvaret att området utanför Luleås och Piteås kust är av ”riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar ska skyddas mot åtgärder som påtagligt kan försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna”.

Vilka anläggningar det rör sig om specificeras inte.

Går vidare

Försvarsmakten säger nej till den planerade vindkraftsparken. Trots det kommer Svea Vind Offshore att gå vidare med sin ansökan.

– Jag tänker att det är vanligt att Försvarsmakten ger den här typen av besked i sina tidiga remissvar om havsbaserad vindkraft, säger projektledaren Barbro Grebacken till DN och tillägger att företaget ”för en dialog med Försvarsmakten”.

Barbro Grebacken har tidigare uttalat sig om situationen.

– Det bästa är att kunna få till en bra dialog med försvaret. Man kan behöva ändra utformningen på parken och antalet snurror. Vi kan samarbeta med både försvaret och sjömakten, sa hon till P4 Norrbotten i samband med att Svea Vind Offshore lanserade projektet.

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


Nu blir det värmebölja – 30 grader varmt

2024 08 31

Ett högtryck för med sig riktig sommarvärme under nästa vecka, och temperaturerna kan på vissa håll stiga upp mot 30 grader.

Den kommande veckan lär förvisso börja med ganska tråkigt väder.

På måndagen blir det molnigt med skurar, framför allt i de mellersta landsdelarna, enligt SMHI.

Men redan på tisdagen börjar vädret förändras. Ett högtryck börjar dra in över landet, och kan medföra sol och höga temperaturer under veckan.

”Kan bli 30 grader”

Enligt TV4:s meteorolog Peter Kondrup ser det ut att bli riktigt sommarväder i stora delar av Sverige på onsdag.

– Det kan bli 27-28 grader i södra Sverige, och uppåt 20 grader i Norrbotten. Det är ovanligt höga temperaturer för årstiden, säger han till kanalen.

Och på torsdagen blir det på vissa håll ännu varmare i ännu större delar av landet.

– Under torsdagen kan det bli ungefär samma temperatur, och värmen sprider sig ännu mera norrut. Det är inte omöjligt att det i landets sydvästra delar kan bli 30 grader, säger Peter Kondrup till TV4.

Kan blir riktig värmebölja

Sommaren ser alltså inte ut att vara över riktigt än, trots att vi nu går in i september.

Det finns till och med chans till värmebölja i meteorologisk mening, det vill säga att det blir 25 grader eller mer i fem dagar i rad på samma ort, enligt kanalen.

Det återstår dock att se.

Klart är dock att prognosen talar för att värmen stannar kvar i flera dagar.

Högtrycket kan bli kvar över helgen

Exakt hur länge högtrycket stannar är i nuläget svårt att säga.

Men enligt SMHI så kan det stanna över helgen, vilket nog gläder många som inte har fått nog av sommaren riktigt än.

– Framåt veckoslutet är prognosen mer svårbedömd men mycket tyder på att högtrycket ligger kvar över landet, rapporterar SMHI:s meteorolog Viktor Bergman.

– Längst i norr pressar dock kylig höstluft på norrifrån och kan möjligen i alla fall delvis bryta igenom, tillägger han.

Foto: Herbert Goetsch

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Chockhöjer priser för bilister

2024 08 31

Kommuner har chockhöjt priser för bilister, visar en granskning.

Att vara bilist har blivit dyrare i Sverige, åtminstone när det gäller parkeringsavgifter.

Kommunala hyresvärdar i Sverige har chockhöjt parkeringsavgifterna för sina hyresgäster de senaste fem åren, visar en granskning av Hem & Hyra.

Många hyresgäster är beroende av bilen, men tvingas i många fall betala dubbelt så mycket för parkering jämfört med vad det kostade för bara några år sedan.

Skjuter i höjden

I granskningen har alla Sveriges 298 allmännyttiga fastighetsbolag tillfrågats om hur deras parkeringsavgifter har förändrats från 2019 fram till idag. 80 procent har besvarat frågorna, enligt tidningen.

Och resultaten är anmärkningsvärda: De billigaste parkeringsplatserna utan el har i genomsnitt blivit 40 procent dyrare på fem år.

Priserna skjuter i höjden för alla typer av parkeringsplatser.

De dyraste parkeringarna utan el har ökat med 36 procent i pris.

Parkeringsplatser med el har ökat med 31 procent (de billigaste) respektive 27 procent (de dyraste), enligt tidningen.

Kan finnas fördelar

Enligt Hyresgästföreningen beror den enorma ökningen bland annat på att det inte längre sker förhandlingar om parkeringsavgifter.

Detta leder till nackdelar i form av stora prisökningar.

– Å andra sidan slipper de som inte har bil att vara med och finansiera de som har bil. För det är vad som sker om det är en kollektiv förhandling kring parkeringsavgifterna, säger Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

Priserna försvaras

Höga parkeringsavgifter har ofta vållat diskussion och missnöje bland hyresgäster.

Förra året höjdes avgifter för boendeparkering med drygt 45 procent i Stockholms stad, vilket orsakade protester från flera håll.

Från politiskt håll försvarade man dock de höjda avgifterna.

– Poängen med parkeringsavgifter är att se till att det alltid finns en viss andel lediga parkeringsplatser. Det gör att bilister slipper köra runt och leta, sade Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, till tidningen.

– Tyvärr har inflationen gradvis urholkat avgifterna och minskat den trafikstyrande effekten. För att säkerställa framkomligheten i innerstan behöver vi höja avgifterna för boendeparkering, tillade han.

Foto: Anne Nygård

Text: Redaktionen