Så ska Coca-Cola tjäna nya miljarder – lanserar unik smak
2024 02 07
Företaget uppger att konsumenterna vill prova mer djärva och komplexa smaker.
Coca-Cola står inför ett stort problem.
Att människor allt oftare väljer vatten och andra smaksatta drycker framför den 137 år gamla läsken.
Så ska trenden motverkas
För att motverka trenden har Coca-Cola under de senaste åren experimenterat med tidsbegränsade erbjudanden.
Men dess senaste smak, Coca-Cola Spiced, är dess första permanenta tillskott på länge.
– Det är en del av företagets försök att tillgodose smaker som förändras tillsammans med Amerikas demografi, uppger CNN.
Så smakar den
Coca-Cola tillkännagav den nya kryddade smaken under onsdagen.
Drycken blandar den traditionella colasmaken med hallon och kryddade smaker.
Den kommer att finnas tillgänglig både i full socker- och noll-sockervarianter när den kommer ut i butikshyllorna.
Stor konkurrens
Företaget känner konkurrens från mindre varumärken som producerar mer kraftfulla och fruktinspirerade smaker.
– Tillväxten i försäljningen av smaksatt läsk har generellt sett överträffat Coca-Cola i flera år, vilket är hjälpt av en växande mångkulturell befolkning", säger Duane Stanford, redaktör och utgivare för Beverage Digest, uppger CNN.
Försäljningen av traditionell Coca-Cola växte med bara 1 % i Nordamerika 2022, det senaste året som företaget har tillhandahållit fullständiga försäljningsdata.
Det överträffades av 3 % tillväxt för varumärken för kolsyrat vatten och juice. I andra regioner överträffades den traditionella försäljningstillväxten av cola av vatten, te, sportdrycker och kaffe.
Ett permanent tillskott
Coca-Cola tillför inte ofta nya permanenta smaker till sitt sortiment.
Att den nya smaken blir ett permanent tillskott beror på att "allt handlar om att vara på kategoritrend och lyhörda för våra konsumentpreferenser, som är sugna på djärvare och starkare smaker”, uppger Sue Lynne Cha, företagets vicepresident för marknadsföring för Nordamerika, för CNN.
Coca-Cola Spiced börjar säljas den 19 februari i både burkar och flaskor i olika storlekar hos de flesta nationella återförsäljare.
Foto: Q. Malick respektive J. Yarema
Text: Redaktionen