UPPGIFTER: Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”
2024 02 07
Konsumentombudsmannen, KO, stämmer företaget Advea AB och personen bakom bolaget.
Företaget, som i dag heter Folisker AB, anklagas för att ha vilselett konsumenter.
På marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis telefoner och annan elektronikutrustning och påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader.
– Säljarna lovade gratis hörlurar och paddor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor, skriver KO.
Ida Nyström, processråd vid KO, beskriver metoderna som hänsynslösa.
– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, säger hon.
Lång lista
KO uppger att man har en lång lista på fel som företaget gjort och som Patent- och marknadsdomstolen ska ta ställning till.
Vidare skriver KO att man anser att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift på drygt en halv miljon kronor med hänvisning till ”hur omfattande verksamheten är och hur pass allvarliga lagöverträdelserna är”.
Vill se omedelbart förbud
Företag har upphört med sin försäljning utomhus eller i köpcentrum sedan november 2023.
KO befarar dock att den kan återupptas om inte Patent- och marknadsdomstolen sätter stopp.
– Myndigheten vill därför att domstolen omedelbart förbjuder personen bakom verksamheten att fortsätta med lagöverträdelserna, även i verksamhet i andra bolag.
KO vill även att företaget förbjuds att fakturera konsumenter som inte fått information om att de erbjudna varorna kostar upp till 25 000 kronor.
Flera orter
Företagets säljare har besökt flera orter, bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.
– Säljarna har ofta uppgett att konsumenten inte behöver läsa igenom avtalet före påskrift eller att kostnaden som anges i dokumentet inte är något att bry sig om. Konsumenter som velat ångra avtalet har haft svårt att komma i kontakt med företaget och även mötts av felaktiga besked om ångerrätten, skriver KO.
Totalt har Konsumentverket mottagit 72 anmälningar mot Advea under perioden april 2023 till december 2023.
– Det fortsätter att komma in anmälningar och klagomål mot bolaget, uppger KO.
Arkivfoto: Kronofogden
Text: Redaktionen