Turkiet kräver mer – USA:s F-16 räcker inte

2024 02 02

I slutet av förra veckan sade USA till slut ja till att sälja F-16-plan till Turkiet.

– Mitt godkännande av Turkiets begäran att köpa F-16-flygplan har varit beroende av turkiskt godkännande av Sveriges Natomedlemskap, sa den demokratiska senatorn Ben Cardin efteråt.

Vill ha ännu mer

De amerikanska stridsplanen har länge stått på den turkiska presidenten Recep Tayyip Erdoğans önskelista och pekades ut som en direkt bricka i spelet kring att ge grönt ljus för Sveriges Natoansökan.

Men USA:s besked att sälja räcker nu inte. 

Turkiet vill ha ännu fler flygplan – och vädjar nu istället till bland annat Tyskland om att sälja totalt 40 stycken jetplan av modellen Eurofighter Typhoon.

– Vi är fortfarande intresserade, vi förväntar oss en positiv inställning från Tyskland i den här frågan, säger en tjänsteman, som kräver anonymitet, från det turkiska försvarsdepartementet till Reuters.

Togs fram som plan B

Planerna på att köpa Eurofighters togs fram redan i november efter att Turkiet började misstänka att USA inte tänkte sälja några F-16-plan.

Samtal fördes då med Storbritannien och Spanien, medan Tyskland motsatte sig en sådan förfrågan.

– Turkiska flygvapnet är i behov av nya flygplan. Vårt förstaval är F-16, men med tanke på möjligheten att vi kanske inte får ett positivt svar i denna utdragna process är Eurofighter Typhoon-jetplanen det lämpligaste alternativet till F-16, sade en källa från Turkiets försvarsdepartement till nyhetsbyrån vid tillfället.

Uppgiftslämnaren tillade:

– Tjänstemän från Storbritannien säger att de kan hjälpa till att övertyga Tyskland att backa från sina invändningar.

Kan inte utnyttja Sverige

Efter att Erdoğan nu skrivit under ratificeringen av Sveriges Natomedlemskap kan den turkiska ledaren inte längre använda den svenska ansökan som en bricka i en förhandling med Tyskland.

Klart är i alla fall att Turkiet upplever ett stort behov av att förnya sitt flygvapen.

I november beskrev Serhat Guvenec, professor i internationella relationer vid Kadir Has University, de europeiska flygen som “en sista chans att behålla Turkiet i den västerländska försvarsindustrin”.

– Att förvärva Eurofighter kan skapa vissa operativa problem eftersom det turkiska flygvapnet fungerar i linje med det amerikanska systemet, sade han till Reuters.

– Men i slutändan är Eurofighter en gemensam produktion av Natomedlemmar. Därför borde det inte finnas ett interoperabilitetsproblem.

LÄS MER: Tvärvändning i Nato – säger ja till Turkiets Sverigekrav

Foto: President of Rusia Office

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen