Dundersmäll: krisbesked för Elgiganten

2024 02 02

Elektronikkedjan Elgiganten befinner sig i ett mycket ansträngt läge.

Mellan 2020 och 2021 stod hemelektronik- och vitvarubranschen för en sällan skådad succé – försäljningen ökade som aldrig förr.

Sedan tog det tvärstopp.

Efter invasionen av Ukraina, räntesmällar och en situation där kunder mer eller mindre lagt sin konsumtion på is har branschen fallit pladask.

Värst går det för Elgiganten – som tappat hisnande 608 miljoner kronor i försäljning sedan senast tillgängliga bokslut.

Det rapporterar Göteborgs-Posten med hänvisning till en genomgång i branschtidningen Market.

Stänger jättebutik: "Meddelat personalen"

Elgigantens smäll är hittills den största bland de stora elektronikkedjorna.

Genomgången släpps dessutom kort efter att bolaget gett besked om att en stor butik i Nordstan, Göteborg, stänger igen för gott. 

Butiken, som invigdes 2009 och är fördelad på två plan och 2 200 kvadratmeter, är helt enkelt inte lönsam.

Vad som händer med de anställda är inte klart.

– Bakgrunden till beslutet är ett förändrat kundmönster och lönsamhet efter pandemin. Vi har precis meddelat vår personal, och vår huvudprioritet är att skapa den bästa lösningen för dem, säger Niclas Ericsson, vd på Elgiganten, till GP.

"Extrem press"

Redan i somras flaggade Niclas Eriksson för att det skulle bli en tuff höst för Elgiganten såväl som för hela branschen.

När bolaget presenterade sitt rörelseresultat i juni 2023 hade det minskat med 49 procent jämfört med föregående år.

– Hela marknaden har sett en drastisk förändring i privatkonsumtion under de senaste fem månaderna, sade Niclas Ericsson till Dagens industri vid tillfället.

– Handeln i Sverige är under extrem press.

"Ledande i Sverige"

Elgiganten beskriver sig själv som “Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror samt kök”.

Enligt företagets hemsida har kedjan omkring 3 600 anställda fördelat på 170 butiker och varuhus runtom i hela landet.

I den siffran ingår även Elgiganten Phone House, som ofta hittas i stadskärnor och köpcentrum.

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Akut förbud för 4,3 miljoner ryssar – kalabalik i rysk region

2025 10 27

Ett omedelbart köpstopp införs i en rysk region med över fyra miljoner invånare.

Det handlar om Sverdlovskregionen i västra centrala Ryssland.

Regionens omkring 4,3 miljoner invånare förbjuds från att köpa 95-oktanig bensin, rapporterar oberoende Moscow Times.

Köpstopp har införts på samtliga bensinmackar i regionen.

– Vi har någon form av problem med bränsleförsörjningen i vår stad. Jag besökte tre bensinstationer i morse – de har slut på 95-oktanig och G-Drivebensin, säger en invånare i staden Jekaterinburg till tidningen.

En annan stadsbo uppger att bilister förgäves kör runt i cirklar och letar efter bensin. En tredje vittnar om att ambulanser står still på grund av bensinbristen.

Oljeproduktionen stagnerar

Bensinstoppet i Sverdlovsk införs samtidigt som Ukraina fortsätter att attackera ryska oljeraffinaderier.

Sedan början av augusti har ukrainska styrkor regelbundet angripit oljeanläggningar i Ryssland.

Luftattackerna har varit framgångsrika.

Den ryska oljeproduktionen har minskat kraftigt. De senaste veckorna har flera ryska regioner infört ransonering och fryst bränslepriserna.

Samtidigt har Moskva tvingats minska sin egen export av bensin och diesel för att klara av krisen.

LÄS MER: Putins nya taktik i kriget

Larmet: ”På gränsen till kollaps”

BBC:s Rysslandskorrespondent Steve Rosenberg har tidigare rapporterat att ryska medier skriver om att landet ”står på gränsen till en fullständig bränslekris”.  Detta efter att ukrainska drönarattacker slagit ut en stor del av oljeproduktionen.

– Ryssland står på gränsen till en fullskalig bränslekris, och förare rapporterar om kilometerlånga köer vid bensinstationer i de östra delarna av landet. Många väntar i timmar på att tanka – ofta förgäves, uppgav Rosenberg i sitt nyhetsbrev i slutet av augusti.

LÄS OCKSÅ: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Foto: V. Milevskij

Text: Redaktionen