Oväntad nyhet för folk som tankar bensin

2024 02 01

Från och med årsskiftet sänktes reduktionsplikten för drivmedel i Sverige.

Sänkningen landade till slut på sex procent för både bensin och diesel, en minskning från 7,8 respektive 30,5 procent som gällde tidigare.

– Den nya lägre nivån ska gälla under mandatperioden och gör att det kan bli ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024, framhöll regeringen i DN efter beskedet.

Skulle minska

Ambitionen, och förväntningen, var att också bensinpriset skulle sjunka – även om minskningen skulle bli mindre än för diesel.

Att dessutom drivmedelsskatten 2024 sänks med totalt 5,64 miljarder kronor var en faktor som pekade i den riktningen.

– Regeringens främsta ekonomiska prioritering är att bekämpa inflationen, men också att stötta hushållen genom krisen, sade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) när den nyheten offentliggjordes.

Oväntad återgång

Men trots åtgärderna sker nu istället en tillbakagång av bensinpriset som åter parkerar på 18,44 kronor per liter på bemannade stationer – samma som i december.

– Ambitionen var billigare drivmedel, men efter bara en månad är priset tillbaka på samma nivåer som innan nyår, rapporterar Sveriges Radio.

Flera faktorer

Det finns flera faktorer som påverkar drivmedelspriserna.

– På kort sikt är det priset på raffinerad bensin och diesel på den nordeuropeiska marknaden som är avgörande för bensin- och dieselpriset i Sverige, informerar Circle K på sin hemsida.

– Eftersom all handel sker i dollar är dollarkursens utveckling mot svenska kronan en viktig del i drivmedelsprisutvecklingen.

Ökade över 40 procent

Mellan 2020 och 2022 ökade bensinpriset med mer än 40 procent och motsvarande siffra för dieselpriset uppgick över 60 procent.

Inför valet hösten 2022 var frågan om drivmedelspriserna ett hett debatterat ämne. Bland annat Moderaterna och Sverigedemokraterna lovade kraftiga sänkningar för folk som tankar bensin och diesel.

– När vi nu sänker skatten på bensin och diesel pressas kostnaderna för att producera maten, transportera maten och köpa maten, sade Ebba Busch när skattesänkningen deklarerades.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


JUST NU: TV4 pausar tittarfavorit – försvinner från tablån

2025 06 13

TV4 pausar ett av sina populäraste program.

Det handlar om underhållningsprogrammet Let's dance, där kändisar tävlar i dans tillsammans med några av landets bästa tävlingsdansare.

Nu försvinner programmet från tv-tablån på obestämd tid.

– Vi ska jobba vidare med formatet och ser nu över hur och när i tablån dansen kan komma tillbaka, men vi vet redan nu att det inte blir till nästa vår, säger Clara Tengbom, exekutiv producent på TV4, till TV4

Flera ändringar

Under våren gjorde Let's  dance ”comeback” efter att ha varit pausat i ett år.

TV4 presenterade flera förändringar i programmet – bland annat tog artisten Eric Saade och tävlingsdansaren Taya Shawki plats i juryn. Dessutom dök komikern Johanna Nordström upp som ny programledare.

Clara Tengbom är nöjd med det nya konceptet.

– Vi är väldigt nöjda med omtaget av nya Let’s dance, programmet har levererat en otroligt stark räckvidd och har engagerat många tittare, säger producenten till tv-kanalen.

Artisten Theo ”Theoz” Haraldsson och danspartner Paulina Rosenkvist vann årets upplaga av Let's dance.

Blandade reaktioner

I TV4:s kommentarsfält reagerar flera personer på beskedet.

Reaktionerna är blandade.

”Så trist” och ”vad tråkigt” är exempel på besvikna kommentarer.

Andra personer välkomnar beskedet.

– Väldigt uttjatat kan jag tycka. Bättre och lämna plats åt något annat program, skriver en användare på Facebook.

– Jag gillar Let's dance men inte det nya konceptet så jag slutade titta i alla fall, framhåller en annan.

LÄS MER:

TV4 anklagar SVT: ”Härmar vårt program”

Rankas som den bästa filmen genom tiderna – har kommit till Netflix

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Flygresenärer ska testas – unik regel på gång i Sverige

2025 06 13

Resenärer som går av flyget i Sverige kan tvingas spotta i en mugg innan de får köra vidare.

Problem med rattfylleri finns inte minst bland resenärer eller semesterfirare som anländer hem från en flygresa.

Det understryker Peter Norman, Arlandasamordnare, som lagt fram en utredning med 80 olika förslag om hur Arlandas konkurrenskraft ska säkras.

I den utredningen ingår bland annat ett förslag om att vid ankomst alkoholtesta samtliga resenärer som parkerat sin bil på Arlanda medan de varit på resa, alternativt besökt flygplatsen för något evenemang.

– Som ni vet, när man åker flyg till Arlanda från London eller något annat ställe är det möjligt att dricka alkohol på flygplanet. Det är många som gör det, säger Peter Norman till UNT.

Förslaget: spotta i kopp

När resenären tar sin bil och åker hem finns det därmed en risk att personen är onykter, menar Peter Norman.

Förslaget för att förhindra detta går därför ut enligt följande.

Resenären som är på väg till sin bil ska först betala för att komma ut från parkeringsplatsen. Innan bommen lyfts ska bilisten också spotta i en mugg som testas omedelbart. En avläsning ska ge svar om personen är påverkad av alkohol – vilket också avgör om bommen lyfts och om du kan köra iväg eller inte.

Den som inte klarar gränsen får inte komma ut, lyder förslaget som är helt unikt i sitt slag.

– Genomförs detta blir Arlanda den första flygplatsen i världen med den här lösningen, säger Peter Norman.

Det är Swedavia som har sista ordet om testet, samt övriga förslag i utredningen, ska bli verklighet.

Cirka 50 personer dör varje år

I snitt kör en av 500 bilister rattfull, enligt statistik från Trafikverket.

Det motsvarar omkring 0,2 procent av trafiken.

År 2023 dog 52 personer i en alkohol- eller narkotikarelaterad trafikolycka i Sverige, vilket var 23 procent av alla omkomna i trafiken samma år. 

För att motverka rattfylleri på vägarna genomför polisen från och till extra nykterhetskontroller i hela landet, så kallade nationella trafikveckor.

Vi vet att alkohol och narkotika har stor påverkan på kroppen. Reaktionstiden blir längre samtidigt som uppmärksamheten och koordinationen försämras avsevärt. Detta får förstås stora konsekvenser för bilisters körförmåga, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen, i ett uttalande.

Foto: D. Dudov resp SAS Group

Text: Redaktionen