Populär produkt på Apoteket förbjuds

2024 01 30

En populär produkt, som säljs på flera apotek i Sverige, stoppas från den svenska marknaden.

Det meddelar Läkemedelsverket i ett nytt beslut.

Produkten som stoppas är massagegelen Voltnatura.

Företaget Haleon står bakom produkten. Haleon äger även välkända produkter som Alvedon och Voltaren.

"Kosmetisk produkt"

Volnatura marknadsförs som en lugnande och kylande växtbaserad gel.

Haleon har även beskrivit gelen som en ”kosmetisk produkt” – det vill säga ett ämne eller blandning som är avsedd att applicera på människokroppens yttre delar med syfte att:

- Rengöra

- Parfymera

- Förändra utseende

- Skydda

- Bibehålla skick

- Korrigera kroppslukt

Därför stoppas produkten

Läkemedelsverket vänder sig mot beskrivningen. Myndigheten anser att Volnatura bör betraktas som ett läkemedel.

Produkten stoppas därför från försäljning.

– Den måste godkännas och registreras innan det kan säljas i Sverige, framhåller Läkemedelsverket enligt TV4.

Marknadsförs på sociala medier

Enligt Läkemedelsverket har massagegelen även marknadsförts på sociala medier. En influenser med över 100 000 följare har uppmanat sin stora följarskara att köpa produkten.

Om Haleon trotsar förbudet kommer det att kosta.

– Haleon riskerar ett vite på 500 000 kronor varje gång förbudet överträds, uppger TV4.

Det här är inte kosmetika

Exempel på produkter som inte är kosmetika:

- Hygienprodukter för djur, till exempel hundschampo

- Tvätt-och diskmedel samt rengöringsprodukter för städning

- Desinfektionsmedel och antibakteriella produkter, till exempel handsprit

- Produkter som injiceras i huden, till exempelvis botox, fillers och permanenta tatueringar

- Produkter som innehåller aktiva läkemedelssubstanser

Källa: Läkemedelsverket

Foto: Apoteket

Text: Redaktionen


Ny Bank ID-varning – här är meddelandet som sprids

2024 06 27

Bank ID-användare varnas nu för en ny SMS-bluff som cirkulerar.

Det är inte den första gången som problem gällande bedrägeriförsök uppstår angående Bank-ID.

Som bekant använder de allra flesta svenskar den digitala legitimationsappen, vilket förstås även gör det intressant för bedragare.

Nu cirkulerar ett nytt meddelande gällande Bank-ID som kan ställa till det för folk.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Det är en användare som har skrivit in om att den har fått ett meddelande som ser ut att komma från Bank-ID.

I meddelandet riktas en uppmaning som kunder ska följa.

– Hej, vänligen kontakta oss omgående då det sker signeringar med ditt mobila bankid intensivt. Mvh spärrservice, lyder meddelandet.

Därtill medföljer ett nummer, och användaren uppmanas att agera för att lösa problemet.

Är tydliga

Bank-ID har sedan tidigare varnat för att den här typen av meddelanden skickas runt, men att man inte ska klicka på dem eller följa några uppmaningar.

– Använd aldrig ditt BankID när någon som kontaktar dig ber dig göra det, framhåller Bank-ID.

– De myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in på eller ladda ner nytt BankID.

Tre uppmaningar

Den som blir utsatt för ett bedrägeri har fått tre uppmaningar från Bank-ID att följa.

- Spärra ditt BankID.

- Kontakta din bank.

- Gör en polisanmälan.

Går att rapportera

För den som har fått ett bluff-sms är det viktigt att det rapporteras.

– Om du har fått ett bluff-sms som gör dig misstänksam och som du vill rapportera behöver du bara vidarebefordra meddelandet till nummer 7726, meddelar Bank-ID.

– På så sätt får operatörerna information om sms:et och dess innehåll, och kan förhindra att det skickas till fler personer.

Bank-ID är en av flera ledande aktörer i Sverige som har fått sitt varumärke kapat av bedragare som försöker lura till sig pengar.

Bland annat har bedragarna även riktat in sig på att använda företag som Postnord och Ikea.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Amerikansk matjätte ska ta över Sverige – har 800 butiker

2024 06 26

En amerikansk lågprisjätte vill erövra Sverige.

Det handlar om matjätten Costco, som är en av världens största detaljhandlare.

Costco har idag 800 butiker globalt, men bara en i Sverige.

Nu vill den stora kedjan dock utmana om marknadsandelar i Sverige, rapporterar DN.

Måste vara medlem

Costcos enda svenska butik ligger i Arninge utanför Stockholm.

Men redan nästa år kommer man att öppna ytterligare en butik i Bernstorp utanför Malmö, vilket man hoppas ska vara början på en större expansion.

Costco beskrivs dock som en ganska annorlunda matbutik jämfört med vad svenska konsumenter är vana vid.

Alla kunder måste vara medlemmar, vilket kostar 500 kronor per år.

Dessutom behöver man handla i bulk för att tjäna på att välja Costco, och utbudet varierar ganska kraftigt.

– Det är som en kult på något sätt. Vissa gillar det och går runt och tittar efter saker som slutar på en sjua, för då är det väldigt nedsatt, säger kunden Anders Wickholm till tidningen.

Vänder sig till höginkomsttagare

Costco vänder sig framför allt till personer som har god inkomst och konsumerar mycket. Syftet är att erbjuda produkter av hög kvalitet till ett lågt pris när man köper i bulk.

Hittills har Costco gjort stora förluster i Sverige, men som en av världens största matjättar kan de kosta på sig att tänka mer långsiktigt.

Framöver vill matjätten etablera sig ytterligare i bland annat Stockholm och Göteborg.

– Om det kommer att slå och bli stort här är fortfarande rätt oklart, det kräver ett helt annat sätt att tänka kring inköp och de flesta av oss är inte vana vid att köpa i bulk, säger Ulf Johansson från Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, till DN.

Satsar på ehandel

Costco planerar även att försöka nå svenska kunder online via ehandel, rapporterar Ehandel.se.

Exakt när det kommer att ske och vilken typ av utbud som kommer att erbjudas i ehandeln, är dock oklart.

Ser man till bolagets webbshop på Island så hittar man bland annat hemelektronik, dagligvaror, grillar, drycker och tilltugg, rapporterar sajten.

Man räknar dock med att etableringen kommer att ta tid, vilket även är fallet när det gäller vanliga butiker.

Foto: Nathalia Rosa

Text: Redaktionen