Stor sänkning av livsmedelsjätte

2024 01 29

Matpriserna är fortfarande en het fråga för svenska folket.

På två år har matpriserna runtom i landet ökat med hisnande 22 procent, enligt prisjämförelsesajten Matpriskollen.

– Det är den historiskt snabbaste ökningen vi sett i dagligvaruhandeln sedan vi började mäta priserna i 2015 och jag har varit i branschen sedan 80-talet och aldrig varit med om så snabb ökning, sade tjänstens vd och grundare Ulf Mazur i början av månaden.

ICA först – nu ger Coop besked

Sedan dess har bland annat ICA lovat att sänka priserna till våren med start i mars.

– Kunden kommer att märka att man kan handla vardagsvaror till lägre priser var man än befinner sig i Sverige, sade Peter Jonsson, ordförande i ICA:s Sverigeråd, för två veckor sedan.

Nu är det dags för nästa livsmedelsjätte att sänka priserna.

Från och med denna vecka pressar nämligen Coop sina priser på drygt 100 varor för sina knappt fyra miljoner medlemmar.

"Gör allt vi kan"

– Vi gör allt vi kan för att erbjuda våra medlemmar så bra priser som möjligt. Även om många talar om att ljusare tider är att vänta framöver kan vi konstatera att tuffa tider fortfarande råder, med ett ekonomiskt klimat där många kämpar på och räknar varje krona.

Det säger Marie Nygren, vd för Coop Sverige, i ett pressmeddelande på måndagen.

– Från Coops sida vill vi ta vår del av ansvaret i arbetet vi alla behöver göra tillsammans för att få ner inflationen. Att fortsätta sänka priserna på vardagsfavoriter, relevanta för våra medlemmar, är ett sätt. Vi hoppas det uppskattas och förenklar vardagen något.

Sex veckor

Prissänkningen gäller de närmaste sex veckorna, till och med vecka 10. Enligt Coop ingår sådant som bröd, kakor, kex, nötfärs, kebab, fläskytterfilé, korv, pålägg, pasta, mejeriprodukter, potatisbullar, torrvaror, nudlar, choklad, tvättmedel och tvål bland de varor som nu får lägre priser.

– Utöver prissänkningarna ser vi även förbättringsmöjligheter i andra delar, säger Marie Nygren.

– Att fler nu kommer upptäcka att det finns en månadsbonus att hämta ut vid betalning i kassan tror vi blir en uppskattad nyhet och något som förbättrar upplevelsen av besöket i sin Coop-butik.

Priserna gäller på samtliga Coop och Stora Coop och gäller egna varumärken som Coop, Änglamark och Xtra.

Foto: M. Lin Kim resp T. Clark

Text: Redaktionen


JUST NU: Natos artikel fem kan aktiveras

2025 11 18

Helgens sabotage mot en järnväg i Polen utreds som sabotage.

Två ukrainska medborgare, som agerat på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, misstänks ha anordnat explosionen på järnvägen mellan Warszawa och Lublin – en tågsträcka som bland annat används för vapenleveranser till Ukraina.

Gärningspersonerna använde sprängämnet C4, rapporterar den polska tidningen Fakt.

– Sprängladdningen C4 detonerades med hjälp av en 300 meter lång elkabel. Deras avsikt var att orsaka en tågolycka, skriver tidningen.

Öppnar för artikel fem

Efter utförandet av sabotaget ska de misstänkta ha flytt över gränsen till Belarus.

Nu kan Polen aktivera Natos artikel fem, som fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Den polske generalen Mieczysław Bieniek utesluter inte ett sådant scenario.

– Natos artikel fem är avsedd att aktiveras när väpnad aggression förekommer, men även i situationer med aggression av terrorkaraktär. Först måste detta dock bevisas, säger han till Fakt.

– Låt oss komma ihåg att efter attacken mot World Trade Center aktiverades artikel fem när det bevisades att flygplanen styrdes av terrorister som hade anlänt från al-Qaidas baser i Afghanistan, tillägger generalen.

Om artikel fem aktiveras är varje Natoland förpliktigat att stödja den medlem som angripits.

LÄS MER: ”Oöverträffad attack” – Ukraina har slagit till 

Kommer begära hjälp

General Bieniek utesluter inte att Polen kan åberopa Natos artikel fem.

Men innan det blir aktuellt kommer landet sannolikt aktivera försvarsalliansens artikel fyra, som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

– När gärningsmännens identitet officiellt bekräftats, kan vi begära att artikel fyra i Natofördraget aktiveras. De ger oss möjlighet att samråda med våra partners och genomföra åtgärder för bättre övervakning av området tillsammans med våra allierade, säger Bieniek till tidningen.

LÄS OCKSÅ: ”Vår sista sommar i fred” – Tyskland varnar hela Europa

Foto: 

Text: Redaktionen


24 september 2025

Coop backar – tar bort reklam efter kritikstorm

2025 11 18

Coop tar nu bort en uppmärksammad reklam.

Det handlar om en reklamskylt som har använts för att marknadsföra iskaffe.

På skylten fanns vad som beskrivs som en lättklädd kvinna som håller i en iskaffe.

Efter att bland annat föreläsaren och kriminologen Nina Rung uppmärksammat saken har Coop nu beslutat att ta bort reklamen, rapporterar TV4.

“Helt knas”

Nina Rung menar att reklamen med den lättklädda kvinnan inte var passande.

– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger hon enligt kanalen.

Hon reagerade efter att ha gått in i en Coop-butik med sin 16-åriga dotter.

Rung lade då ut ett inlägg på Instagram som uppmärksammades – och kort därefter meddelade Coop att reklamen tas bort från alla butiker.

“Hade inte det”

Coop framhåller att majoriteten av reklamen i kedjans butiker är deras egen.

– En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det, meddelar matjätten.

Läs mer: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Coops svar

Rung har lagt ut ett inlägg på Instagram där Coop tar ansvar för det hela.

Butikskedjan tackar henne då för att “ha uppmärksammat oss på det här skyltmaterialet”.

– Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker, framgår av inlägget.

“Ett steg i taget”

Nina Rung beskriver det som en framgång samtidigt som hennes följare hyllar både henne och Coop efter beslutet.

– Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget, skriver Rung.

– Bra där av både dig och Coop, skriver en följare.

– Så bra gjort av dig och också en eloge till Coop som stannar upp, tänker till och agerar, skriver en annan.

Läs mer: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Coop

Text: Redaktionen