Busväder drar in över Sverige – “så gott som hela landet”

2024 01 29

Oväder efter oväder tycks avlösa varandra i Sverige.

Ur ett väderperspektiv har året börjat tufft. Kraftiga snöfall har varvats med stormvindar och nederbörden i Skåne har orsakat översvämningar som inte synts på 50 år.

Och nu är det bara att göra sig beredd på att nästa busväder slår till.

Efter att stormen “Jocelyn” passerat är det nämligen dags för en omgång till av ordentligt blåsväder, informerar SMHI.

Inleds i norr

Stormen börjar norrifrån och under måndagen passerar ett rejält lågtryck strax norr om Sverige.

Det gör att vindstyrkan i Lapplandsfjällen ökar till stormnivåer – och SMHI har i dagsläget gått ut med orange varning.

Därefter är det resten av landets som står på tur.

– Veckan fortsätter med ganska allmänt blåsigt väder och tidvis passerande nederbörd, framhåller SMHI:s meteorolog Katarina Andersson i en kommentar på myndighetens hemsida.

"Blir riktigt blåsigt i hela landet"

Expertmyndigheten pekar på ett tillfälle i veckan som sannolikt blir värst av alla dagar.

– Särskilt torsdagsdygnet ser ut att bli riktigt blåsigt, understryker Katarina Andersson.

Hon tillägger:

– I så gott som hela landet då ett djupt lågtryck passerar över norra Norrland.

Oklart om formella varningar

I nuläget är det alltså utfärdat orange varning för vind i Norrbotten och Västerbotten. Gul varning gäller för samma sak i Jämtland och mellersta delarna av Norr- och Västerbotten.

På måndagen har SMHI inte fattat något beslut om några ytterligare varningar för blåst för resten av veckan.

Varningarna för höga flöden kvarstår däremot för kommande tre dagar.

Röd varning för översvämning

I Kävlingeån är det fortfarande röd varning med anledning av den senaste tidens snösmältning och de kraftiga översvämningarna som följd.

Myndigheten pekar på utflödet från Vombsjön orsakar "extremt höga flöden"

– Översvämmad mark vid vattendrag och sjö kan påverka byggnader och vägar.

– Det kan vara farligt att vistas i närheten av vattendraget, understryker SMHI.

Text: Redaktionen


Populär korv stoppas – säljs på Ica

2024 06 15

Av hälsoskäl återkallas nu korv som sålts i flera Ica-butiker.

Det är Di Luca & Di Luca som ger besked om att en av deras produkter innehåller nötter, utan att det framgår i ingrediensförteckningen.

Det kan innebära en hälsorisk för allergiker, och produkten, en populär korv som säljs i Ica-butiker, återkallas nu.

Det framhåller företaget i ett pressmeddelande.

Innehåller nötter

Korven innehåller pistagenötter och det är viktigt att de som har en allergi inte konsumerar korven.

– DI LUCA & DI LUCA ÅTERKALLAR MORTADELLA FRÅN MANUELLA DELIKATESSDISKAR, meddelar företaget.

Butik och delikatess

Korven säljs över delikatessdisken och butikspackad i Ica-butiker över hela landet, från Lund och Borås till Stockholm och Umeå.

– Di Luca & Di Luca återkallar ett begränsat parti felmärkt Mortadella som sålts sedan 3 juni i ett 30-tal ICA-butiker, både över delikatessdisk samt butikspackad i charkdisken, fortsätter företaget.

– Produkten innehåller pistagenötter, vilket inte framgår av produktmärkningen.

Uppmanar konsumenter

Di Luca & Di Luca riktar en tydlig uppmaning till konsumenter om att lämna tillbaka korven om den har köpts.

– Pistagenötter är en allergen, som måste deklareras. Pistagenötterna är synliga i Mortadellan och vi uppmanar därför konsumenter som är allergiska mot pistagenöt att reklamera varan om man har köpt denna produkt efter 3 juni 2024.  

Beklagar händelsen

Företaget kommer nu att utreda händelsen för att kunna fastställa vad det är som har gått fel i processen.

– Di Luca & Di Luca beklagar det inträffade och uppmanar drabbade konsumenter som köpt produkten att kontakta Di Lucas kundtjänst. Kunder har även möjlighet att reklamera produkten till den ICA-butik där den köptes.  

– Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu vilka åtgärder vi kan vidta för att det inte ska ske igen.

Korven har sålts på Ica-butiker i bland annat Stockholm, Göteborg, Lund, Umeå, Borås, Enköping, Uppsala, Strängnäs, Västerås, Örebro och Norrköping.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen