Tvingas använda kamera – för att förebygga våld

2024 01 27

Tågvärdarna på Krösatågen i Småland har börjat bära kroppskamera för att öka säkerheten.

Att upprätthålla säkerheten i kollektivtrafiken kan ibland vara en stor utmaning.

Det gäller även inom den regionala tågtrafiken.

Tågvärdar och resenärer utsätts ibland för hotfulla eller våldsamma situationer.

SJ har försökt få bukt med problemet på olika sätt under de senaste åren, men problemen kvarstår.

Nu tvingas tågvärdarna på Krösatåget i Småland bära kroppskamera för att öka säkerheten.

Ökar tryggheten

Under den senaste månaden har tågvärdarna på Krösatåget varit utrustade med kroppskamera.

Syftet är att öka tryggheten.

Rickard Lundqvist, personalchef på SJ och Krösatågen, menar att kamerorna är en nödvändig säkerhetsåtgärd.

– Vi har väldigt mycket hot och våldssituationer ombord på tågen, och vi gör det här för att det ska bli en tryggare miljö för både resenärer och personalen, säger han till P4 Kalmar.

Verbala och fysiska hot

Kroppskameror har börjat användas på flera regionaltåg på senare tid.

Rickard Lundqvist förklarar att hotbilden mot tågvärdar och resenärer kan se ut på olika sätt.

– Det är både verbala och… vi har ju fysiska hot med, som då blir våldssituationer. Det kan vara alltifrån bespottningar till fysiska slag, säger han.

Kroppskamerorna filmar inte hela tiden, utan aktiveras om det uppstår en hotfull situation.

Hittills har tågvärdarna på Krösatågen dock inte behövt använda kamerorna.

- Nej, det har vi inte. Vi har ingen som har behövt använda dem, vi har ingen rapport på det. Så det är vi glada för, säger Rickard Lundqvist.

Ökat tryggheten

Frågan om användningen av kroppskameror har diskuterats mycket de senaste åren.

Det handlar dels om säkerheten för alla resenärer på tågen, dels om tågvärdarnas säkerhet och arbetsmiljö.

Kroppskameror används på flera håll, och enligt SJ så har reaktionerna varit positiva.

– Både när man pratar med våra ombordare och resenärer så tycker egentligen alla att det har ökat tryggheten ombord, säger Marcus Fleetwood, kommunikatör på SJ, i en intervju med tidningen Arbetet från tidigare i år.

Foto: SJ Scaled

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland hånar toppmötet

2025 08 19

Rysslands tidigare president Dmitrij Medvedev uppskattar inte gårdagens möte i Vita huset mellan USA:s president Donald Trump, Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj och flera europeiska ledare.

I ett inlägg på X hånar Medvedev samtalen. 

– Den anti-ryska och krigshetsande organisationen ”Koalitionen av villiga” misslyckades med att spela ut president Trump på hans hemmaplan. Europa tackade och fjäskade för honom, skriver den ryske ex-presidenten.

Sedan går Mevedev till angrepp mot president Zelenskyj.

– Frågan är nu vilken melodi clownen från Kyiv kommer att spela om garantier och territorier på hemmaplan när han tar på sig den gröna militäruniformen igen.

”Fullständig förintelse”

Dmitrij Medvedev, som numera är vice ordförande i det ryska säkerhetsrådet, har tidigare avfärdat fredsförhandlingar med Ukraina.

I juni framhöll den ryske politikern att Rysslands målsättning med ”förhandlingar” är att uppnå en "snabb seger" och en "fullständig förintelse" av den ukrainska regeringen, som han kallar för ”nynazistisk”.

– Vår armé avancerar snabbt och kommer att fortsätta framåt. Allt som bör explodera kommer att explodera, och alla som bör utrotas kommer att förintas, skrev Medvedev i ett inlägg på Telegram.

”Lyssnar inte på pappa Trump”

Rysslands särskilda sändebud för ekonomiskt samarbete och investeringar, Kirill Dmitriev, har också uttalat sig om måndagskvällens samtal i Vita huset.

Han går till angrepp mot Tysklands förbundskansler Friedrich Merz, som krävt en fullständig och villkorslös vapenvila innan förhandlingar med Ryssland kan inledas.

Donald Trump delar inte Merz uppfattning, vilket Dmitriev uppmärksammar.

– Förbundskanslern lyssnar inte på pappa Trump och fortsätter att insistera på en vapenvila först, trots att USA stöder varaktig fred i stället för ett tillfälligt eldupphör, skriver den ryske toppolitikern på X.

Foto: President of Ukraine

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 08 19

Under veckan kommer fler poliser att synas på och längs vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell trafikvecka mellan 18 och 24 augusti.

Under den särskilda insatsveckan kommer polisen fokusera på hastighetskontroller i tätbebyggda områden. Den ökade närvaron sammanfaller med att många barn i låg- och mellanstadieålder börjar skolan efter sommarlovet.

– Vi kommer att lägga extra fokus på hastighetskontroller i områden där det är många människor i rörelse, till exempel bostadsområden, stadskärnor och utanför skolor och förskolor, säger polisens trafikstrateg Ulrika Edström.

– Nu när sommarlovet är slut för många barn borde det vara en angelägenhet för alla att de ska kunna röra sig tryggt till och från skolan.

Avgörande betydelse

Hastighetsöverträdelser i samband med kollisioner kan få ödesdigra konsekvenser. Fordonets hastighet har många gånger en avgörande betydelse för utgången av en olycka – även i områden där hastighetsbegränsningarna är relativt låga. 

– Vid en kollision med en oskyddad trafikant kan så lite som 10 km/h vara skillnad mellan liv och död, säger Ursula Edström.

Vi en hastighet på 30 km/h hinner en förare reagera i tid och kan sänka farten eller stanna bilen om det skulle behövas. Men redan vid 50 km/h är stoppsträckan mer än fördubblad. 

– Att som fotgängare eller cyklist bli påkörd av ett fordon som framförs i 50 km/h kan jämföras med att falla från tredje våningen.

Därför berättar polisen i förväg

Varje år genomför polisen flera nationella trafikveckor med olika fokusområden.

Enligt Polismyndigheten är insatsveckor i trafiken ett effektivt sätt att få trafikanter att sänka hastigheten, vilket också är anledningen till att polisen berättar om insatserna i förväg.

– Att vi informerar i förväg om fler hastighetskontroller kan verka märkligt men faktum är att det också ger resultat, har Ursula Edström tidigare förklarat.

– Människor följer i större utsträckning hastighetsbegränsningarna under våra insatsveckor, vilket också syns på olycksstatistiken. Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt.

Foto: Polisen 

Text: Redaktionen