Tvingas använda kamera – för att förebygga våld

2024 01 27

Tågvärdarna på Krösatågen i Småland har börjat bära kroppskamera för att öka säkerheten.

Att upprätthålla säkerheten i kollektivtrafiken kan ibland vara en stor utmaning.

Det gäller även inom den regionala tågtrafiken.

Tågvärdar och resenärer utsätts ibland för hotfulla eller våldsamma situationer.

SJ har försökt få bukt med problemet på olika sätt under de senaste åren, men problemen kvarstår.

Nu tvingas tågvärdarna på Krösatåget i Småland bära kroppskamera för att öka säkerheten.

Ökar tryggheten

Under den senaste månaden har tågvärdarna på Krösatåget varit utrustade med kroppskamera.

Syftet är att öka tryggheten.

Rickard Lundqvist, personalchef på SJ och Krösatågen, menar att kamerorna är en nödvändig säkerhetsåtgärd.

– Vi har väldigt mycket hot och våldssituationer ombord på tågen, och vi gör det här för att det ska bli en tryggare miljö för både resenärer och personalen, säger han till P4 Kalmar.

Verbala och fysiska hot

Kroppskameror har börjat användas på flera regionaltåg på senare tid.

Rickard Lundqvist förklarar att hotbilden mot tågvärdar och resenärer kan se ut på olika sätt.

– Det är både verbala och… vi har ju fysiska hot med, som då blir våldssituationer. Det kan vara alltifrån bespottningar till fysiska slag, säger han.

Kroppskamerorna filmar inte hela tiden, utan aktiveras om det uppstår en hotfull situation.

Hittills har tågvärdarna på Krösatågen dock inte behövt använda kamerorna.

- Nej, det har vi inte. Vi har ingen som har behövt använda dem, vi har ingen rapport på det. Så det är vi glada för, säger Rickard Lundqvist.

Ökat tryggheten

Frågan om användningen av kroppskameror har diskuterats mycket de senaste åren.

Det handlar dels om säkerheten för alla resenärer på tågen, dels om tågvärdarnas säkerhet och arbetsmiljö.

Kroppskameror används på flera håll, och enligt SJ så har reaktionerna varit positiva.

– Både när man pratar med våra ombordare och resenärer så tycker egentligen alla att det har ökat tryggheten ombord, säger Marcus Fleetwood, kommunikatör på SJ, i en intervju med tidningen Arbetet från tidigare i år.

Foto: SJ Scaled

Text: Redaktionen


Bensinpriset på väg att höjas – “ingen vill prata om det”

2025 10 17

Miljöpartiet har gått ut med att bränslet behöver bli dyrare för att få ned utsläppen.

Enligt partiets språkrör Daniel Helldén kommer bensinskatten och reduktionsplikten att höjas om MP får bestämma.

I praktiken innebär det en höjning med 2,2 kronor per liter vid pump för bensin och diesel.

Men drivmedlet kommer bli dyrare oavsett vem som styr efter valet 2026, menar Daniel Helldén.

– Jag skulle säga att de andra partierna duckar och inte vill tala om att det kommer prisökningar, säger han till SvD på fredagen.

Ny lag träder i kraft

Daniel Helldén syftar på de EU-regler om utsläppshandeln som börjar gälla 2027.

Det handlar om en ny klimatlag som inför prissättning av koldioxidutsläpp från bränslen inom transportsektorn.  

Riksförbundet M Sverige har tidigare beskrivit det nya handelssystemet som en “kalldusch”.

– Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige våren 2024.

"35 kronor litern"

Målet med de nya reglerna är att minska koldioxidutsläppen med 55 procent till 2030. Dessutom vill Sverige nå noll koldioxidutsläpp till 2045. 

Samtidigt väntas den nya lagen leda till mycket högre drivmedelspriser. Kostnaden för att köpa utsläppsrätter kommer att överföras på kunderna.

LÄS MER: Larmet: 600 000 bilister är en trafikfara – ”Politikerna gör inget”

Förare av bensin- och dieselbilar kan behöva stålsätta sig för att bränslepriserna mer än fördubblas jämfört med dagens nivåer.  

– Vi gjorde en beräkning på Konjunkturinstitutet med en modell. Då visade faktiskt resultatet över 35 kronor litern, har regeringens utredare Svante Mandell tidigare sagt till Carup.

Utredningen kommer att presenteras i maj 2026. Tidöpartierna har lovat att kompensera bilägare, men hur det ska ske i praktiken är inte klart.

FAKTA: Här är EU:s nya lag ETS 2

- I ETS 2 ingår koldioxidutsläpp från förbränning av bränslen från vägtransporter, bostäder och kommersiella eller offentliga lokaler, jordbruk, skogsbruk, och fritidsbåtar. Det omfattar även delar av energi-, tillverknings- och byggindustrin som inte redan täcks av ETS 1.

- ETS 2 är ett uppströmssystem där ansvar och skyldigheter i huvudsak ligger hos producenter och leverantörer i stället för enskilda bränsleanvändare. 

- Handeln med utsläppsrätter startar 2027 men redan från 1 januari 2025 ställs krav på tillstånd för utsläpp av växthusgaser och utsläppen ska övervakas och rapporteras. EU-reglerna för ETS 2 är beslutade och den svenska lagen och förordningen trädde i kraft i november 2024. 

Källa: Naturvårdsverket

LÄS MER: Förslaget: Ska gå långsammare att tanka bilen

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


MINISTERN: Alla nyanlända måste skriva på kontrakt

2025 10 17

Alla nyanlända måste skriva under ett så kallat “Sverigekontrakt”.

Det beskedet kommer från migrationsminister Johan Forssell (M) på fredagen.

Kontraktet ska bestå av krav och riktlinjer på hur “man beter sig när man vill leva i Sverige”, rapporterar GP.

– Vill du vara i Sverige, då ska vi göra det väldigt tydligt och klart att vi har höga förväntningar på dig. Svensk jämställdhet, man arbetar och gör rätt för sig, man behandlar andra människor väl och begår inga brott, säger Johan Forssell till tidningen.

Inget kontrakt, inget medborgarskap

Kontraktet ska vara en förutsättning för den som vill bli svensk medborgare.

Skriver man inte på blir det inget medborgarskap, enligt ministern. Han medger dock att det finns en risk att folk kan signera och sedan göra som vill i hemmet där man inte syns.

– Så är det, men jag tänker till att börja med, om man inte skriver under det och inte lever efter det, då ska man inte heller kunna bli medborgare, säger Johan Forssell.

Enligt migrationsministern kommer en myndighet få uppdraget att ta fram kontraktet. Vilken myndighet anges inte.

Vill sänka skatt i utanförskapsområden

Det så kallade Sverigekontraktet är ett av flera förslag från Moderaterna i migrationsfrågan. 

Redan i september flaggade Johan Forssell för att just ett förslag om värderingar och svenska språket kunde vara på gång, men även sådana som ska göra det lättare för nyanlända att komma in på arbetsmarknaden.

Vi måste få fler människor som invandrat till Sverige att få sitt första jobb och bli en del av vår samhällsgemenskap, sade Forsell till SvD för en månad sedan.

LÄS MER: Larmet: 600 000 bilister är en trafikfara – ”Politikerna gör inget”

Det kan också bli aktuellt med nedskriven arbetsgivaravgift och nedskriven inkomstskatt för boende i utanförskapsområdena.

– När vi har den typen av allvarliga problem som finns, för Sverige ser väldigt olika ut i dag, då måste vi våga pröva nya saker i detta. Det är klart att där problemen är större, där kommer också insatserna se annorlunda ut än i områden där problemen inte finns på samma sätt, säger ministern till samma tidning.

LÄS MER: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet

Text: Redaktionen