Chockförslag från Swedbank – “bankens policy”

2024 01 24

Swedbank föreslår en kraftig höjning av utdelningen till bankens aktieägare.

Det framhåller storbanken i sitt bokslut för 2023.

Enligt Swedbank bör utdelningen ligga på 15,15 kronor per aktie.

Förra året låg motsvarande summa på 9,75 kronor.

I flera medier beskrivs ökningen på 55 procent som en “chockhöjning” och motsvarar totalt 17 miljarder kronor.

– Hälften av vinsten används för att öka kundnyttan och stärka banken, skriver Swedbank i sin delårsrapport för fjärde kvartalet 2023.

– Enligt bankens utdelningspolicy ska den andra halvan delas ut till aktieägarna. Styrelsen föreslår därför årsstämman att besluta om en utdelning på 15 kronor och 15 öre per aktie.

Ökar 64 procent

Swedbanks resultat före skatt för 2023 års sista kvartal landade på 11,1 miljarder kronor.

Det var något lägre än det tredje kvartalet, men totalt sett var 2023 ett makalöst år för banken rent ekonomiskt.

Resultatet parkerar på 43,6 miljarder kronor – en hisnande ökning med 63 procent jämfört med året dessförinnan.

Kräver ny bankskatt

Bankernas enorma vinster har under det senaste året kritiserats hårt från såväl vanliga hushåll till politiker.

Exempelvis har Socialdemokraterna krävt en bankskatt på övervinster där pengar ska gå tillbaka till hushåll och kunder.

Vi gjorde samma sak under energikrisen – när elbolagen tjänade storkovan på hushållens skyhöga elräkningar införde vi en tillfällig skatt på elproducenternas övervinster. På samma sätt kan bankerna vara med och bidra nu för att stötta hushållen, sade partiledare Magdalena Andersson i ett pressmeddelande i december.

Finansministern: "Provocerande"

Regeringen och finansminister Elisabeth Svantesson (M) bekymras också över bankernas rekordvinster, som totalt delar ut 90 miljarder kronor till aktieägarna.

– Det är provocerande och det sticker i ögonen på väldigt många, även på mig, sade finansministern nyligen till Dagens Nyheter.

Hon förkastar dock S-förslaget om särskild skatt på bankvinster.

– Vi är övertygade om att de kostnaderna kommer att vältras över på kunderna. Jag ser inte det som lösningen.

Foto: Swedbank

Text: Redaktionen


JUST NU: USA hotar två Natoländer

2025 09 16

USA:s president Donald Trump har meddelat att han är beredd att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland om samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

Nu ökar USA trycket på Ungern och Slovakien – de länder i försvarsalliansen som står för majoriteten av oljeimporten från Ryssland.

"Kommer få konsekvenser" 

Den republikanske senatorn Lindsey Graham hotar de centraleuropeiska länderna med ”konsekvenser” om de inte slutar att köpa rysk olja.

– Presidenten har helt rätt när han kräver att Europa ska sluta köpa rysk olja. När det gäller importen av rysk olja ligger ansvaret i praktiken nu hos Ungern och Slovakien, skriver Graham på X.

– Jag hoppas och förväntar mig att de snart kommer att gå med på vårt krav och hjälpa oss att få ett slut på detta blodbad. Om de inte gör det kommer det få konsekvenser, fortsätter senatorn, som är en nära allierad till president Trump. 

Graham specificerar inte vilka ”konsekvenser” länderna kan vänta sig.

Starka band till Ryssland

Trots den ryska invasionen av Ukraina har Ungern och Slovakien bibehållit sin starka relation med Ryssland. 

Länderna, som styrs av Kremvänliga regeringar, har upprepade gånger kritiserat och motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland.

Slovakien och Ungern är dessutom fortfarande starkt beroende av rysk olja och har nära samarbete med Ryssland i flera energifrågor.

Länderna är de enda inom EU som fortfarande importerar rysk olja via den stora oljeledningen Druzhba.

EU har förbjudit import av rysk olja. Men leveranser via Druzhba är undantagna från förbudet, vilket både Ungern och Slovakien utnyttjar.  

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

Foto: 

Text: Redaktionen


16 september 2025

Volvo återkallar bilmodeller – stor skaderisk

2025 09 16

Flera Volvobilar kallas tillbaka på grund av ett problem.

Volvo har upptäckt att en komponent i säkerhetsbältets uppdragningsmekanism kan vara felaktigt monterad.

Detta innebär att föraren eller passageraren inte hålls ordentligt på plats vid en krock, vilket ökar risken för skador, rapporterar ViBilägare.

Åtgärdas kostnadsfritt
Alla berörda bilar kommer att åtgärdas utan kostnad på verkstad.

Volvo uppger att bilägare kommer kontaktas direkt för att boka tid.

Totalt berörs 3 446 bilar globalt, varav 302 finns i Sverige.

– Knappt hälften av dessa har redan levererats till kund, säger Magnus Holst, presschef för Volvo Car Sverige, till ViBilägare.

LÄS MER: Kraftigt bakslag för Volvo

Modeller som berörs

I Sverige finns det över 1,3 miljoner registrerade Volvobilar. Det gör Volvo till det mest populära bilmärket bland svenskar,

Det motsvarar ungefär 21 % av alla personbilar i trafik i Sverige, vilket innebär att var femte bil på svenska vägar är en Volvo, enligt siffror från Zmarta.

De modeller som kan vara drabbade av felet är XC40, EX40, EC40, V60, V60 Cross Country, XC60, S90L, V90, V90 Cross Country och XC90 från modellår 2026.

Andra liknande fall

Det är inte första gången Volvo har återkallat bilar i år.

Under våren återkallade Volvo Cars 73 000 laddhybrider globalt, varav cirka 8 000 i Sverige, efter att man upptäckt en risk att batterierna kan kortsluta och börja brinna.

De drabbade modellerna då var S60, V60, S90, V90, XC60 och XC90 från årsmodellerna 2020 till 2022.

– Vi kommer att kontakta alla kunder med potentiellt berörda bilar och be dem boka tid hos sin återförsäljare utan dröjsmål för att få sina bilar besiktigade och uppdaterade på lämpligt sätt, sade Magnus Holst, PR-chef på Volvo Cars, till Börskollen.

Felet upptäcktes efter att en Volvoägare larmat om en så kallad termisk rusning, vilket ledde till en omfattande utredning som nu har avslutats.

För att minimera riskerna uppmanades ägare då att inte ladda sina fordon förrän bilen har kontrollerats.

LÄS MER:  Uppförande bland elbilsägare väcker raseri

Foto: I Kazlouskij

Text: Redaktionen