Bregott går fram med kritiserad förändring
2024 01 25
Efter över 55 år på marknaden genomgår smörjätten Bregott en ”historisk uppdatering”.
Det uppger Arla, som äger varumärket, i ett pressutskick.
De klassiska Bregottpaketen ändras från och med måndagen den 12 februari.
Smörpaketen har tidigare funnits i storlekarna 300 och 600 gram.
Nu blir två förpackningar tre.
Hädanefter kommer de klassiska förpackningarna att ersättas med tre storlekar på 250, 500 och 750 gram.
Enligt Arla är de nya förpackningarna framtagna för att erbjuda ett så relevant sortiment som möjligt för alla smaker och plånböcker.
– Bregott har funnits på svenskarnas frukostbord i över femtio år, men hushållens behov har förändrats mycket under den tiden. Vissa köper Bregott någon gång per år och andra gör av med ett stort paket i veckan.
– Vi hoppas att de nya storlekarna ska göra det lättare för alla att hitta en förpackning som matchar den egna smörkonsumtionen, säger Antoine Riché, ansvarig för smör och matfett på Arla Sverige.
Prisbild inte klar
Arla har tidigare inte kommenterat hur mycket de nya förpackningar kommer att kosta.
I november 2023 framhöll företaget att det är matbutikerna som sätter priserna.
I en intervju med SvD berättade dock Arlas presschef Max Wallenberg att det minsta paketet Bregott kommer att ha ett högre kilopris än det största.
Huruvida det genomsnittliga priset per kilo blir dyrare med de nya förpackningarna ville han inte svara på.
– Vår ambition är att det blir ett billigare kilopris än i dag på det största paketet, sa Max Wallenberg till tidningen.
Kritiken: Klockrent fall av krympflation
Arlas ickebesked om de nya priserna har kritiserats.
Sveriges Konsumenter – en samarbetsorganisation som verkar för konsumenternas intressen genom ökad konsumentmakt – är en av kritikerna.
Enligt organisationens generalsekreterare Jan Bertoft är Arlas nya satsning ”ett klockrent exempel på krympflation”.
– Mindre förpackningar till samma pris är ett sätt att smyga igenom en prishöjning. I grunden tycker vi att det är ohederligt, sa Bertoft till SvD i november.
Vidare utryckte tvivel om trovärdigheten i Arlas utspel om att ”ambitionen” är att de nya förpackningarna innebär att kilopriset blir billigare än i dag.
– Ordet ambition gör mig ganska misstänksam. Det är ju inte ett förpliktigande ord.
Bluffmetod
Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma.
Det rör sig således om en konkret prishöjning.
Arla dementerar
Arla har förnkeat att den nya satsningen skulle vara krympflation.
Företaget hänvisar till att de nya storlekarna har tagits fram för att möta ett förändrat konsumentbehov.
Foto: Arla Sverige
Text: Redaktionen