SMHI upprörda – vädjar till allmänheten

2024 01 23

De senaste veckorna har vädervarningarna duggat tätt i Sverige.

Många tar dock inte SMHI:s varningar på allvar.

Det uppger väderinstitutets enhetschef Lisa Lind för P4 Stockholm.

Nu går SMHI ut med en uppmaning till allmänheten: Alla måste ta vädervarningarna på större allvar.

– Ibland kan man känna att allmänheten borde tänka ett varv till. Speciellt vid gula och orangea varningar som kan leda till omfattande konsekvenser i samhället, säger Lisa Lind till radion.

”Ta det i beaktande”

Lisa Lind betonar att alla vädervarningar utfärdas eftersom det finns en risk för störningar i samhället – oavsett om det rör sig om en gul, orange eller röd varning.

– När vi går ut med en varning så vill vi att man tar det i beaktande när man gör sin planering.

– Även vid en gul varning behöver man tänka till och fundera på om man verkligen behöver ge sig ut i trafiken, säger SMHI:s enhetschef.

Irritation mot vädervarningar

Kritiska röster har höjts mot SMHI:s snövarningar under vintern.

Framför allt har många i norra Sverige reagerat på varningar om snöfall.

– Varför varnar man för vinter? är en vanlig invändning, enligt SVT Nyheter.

Nu svarar SMHI på kritiken.

– Jag kan förstå till viss del att man kan uppfatta det som att vi ropar varg då inte alla påverkas mycket, men vi bedömer de konsekvenser som kan bli, säger Viktor Bergman, meteorolog på SMHI, till SVT.

Hans kollega Sofia Söderberg instämmer i resonemanget.  

–  Syftet med SMHI:s vädervarningar är att samhället ska kunna bygga en bättre krisberedskap och en varning utfärdas när vädret kan medföra störningar i samhället, säger hon till tv-kanalen.

Fakta SMHI:s varningssystem

- SMHI:s vädervarningar kan utfärdas på olika nivåer; gul varning, orange varning eller röd varning, beroende på hur stora konsekvenser vädret kan medföra.

- Röd varning är den allvarligaste graden, men alla varningsnivåer innebär besvärligt väder som kan leda till konsekvenser.

- Det är därför viktigt att följa varningsläget och förbereda sig, även när en gul varning utfärdas. 

Källa: SMHI

Text: Redaktionen


JUST NU: Indien går in och räddar Ryssland från kollaps

2025 10 29

Indien och Ryssland har tecknat ett nytt avtal.

Indien har den senaste tiden satts under stor press av västvärlden, med USA i spetsen, för att man ska avbryta sin handel med rysk olja.

Om några veckor planerar den ryske diktatorn Vladimir Putin ett besök i New Delhi.

Inför besöket fördjupar Indien samarbetet med den ryska krigsmakten genom ett nytecknat avtal.

– Indiens statliga Hindustan Aeronautics har undertecknat ett avtal om att producera Rysslands civila passagerarflygplan Sukhoi Superjet, uppger Kyiv Post.

Rysslands flygplanstillverkare misslyckas

Den ryska tillverkningen av passagerarflygplan har stannat upp till följt av de omfattande sanktionerna som riktats mot landet.

Eftersom Rysslands kommersiella flygplanstillverkare har misslyckats med att övervinna effekterna av internationella sanktioner för att bygga det utlovade antalet kommersiella flygplan, har det statligt ägda United Aircraft Corporation undertecknat ett avtal med Hindustan Aeronautics Limited om att bygga sin Sukhoi Superjet 100 på licens, uppger tidningen.

Det nya avtalet innebär en tydlig demonstration av fortsatta politiska och kommersiella förbindelser mellan Moskva och New Delhi.

– Affären är en del av ett försök att upprätthålla strategiska relationer med Moskva trots den press som USA:s president Donald Trump sätter på New Delhi på grund av landets fortsatta köp av rysk olja, uppger Bloomberg.

LÄS MER: Drönare har skjutits ner i Estland

Ryskt partnerskap i Asien

Ryssland och Vladimir Putin odlar nya relationer österut för att styra bort världens maktcentrum från väst.

– Avtalet representerar ytterligare ett försök av Kreml att bygga politiska partnerskap med Asien som en del av Putins önskan att utveckla en "ny världsordning", uppger Kyiv Post.

Från rysk sida kan avtalet också ses som ett försök att få fart på den nästan döende ryska flygindustrin.

Efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har sanktionerna nästan helt stoppat importen av komponenter som är nödvändiga för landets egen produktion.

– För Indien kan det fördjupade samarbetet på sikt hjälpa landet att producera en ny generation stridsflygplan för Indiens flygvapen, rapporterar tidningen.

LÄS MER: Lukasjenko fullständigt rasande: “Sinnessjukt”

Text: Redaktionen


29okt2025

Folk vågar inte köra in i Stockholm – ”över min döda kropp”

2025 10 29

För de flesta är bilkörning en naturlig, och för vissa också en avkopplande, del av vardagen.

Men för ett växande antal svenskar är bilkörning förenat med ångestkänslor.

 – För vissa kan bilresan bli en mardröm. Om du har ångest för att köra bil kan varje bilresa kännas fullkomligt omöjlig att hantera, uppger söktjänsten bokapsykolog.se.

Nu vittnar allt fler trafikskolor och psykologer om ett ökande antal som söker hjälp för att bli kvitt sin rädsla för att köra bil, rapporterar SvD.

”Över min döda kropp”

En av dem som lider av fobi för att köra bil är Gävlebon Alicia Lufolk.

Efter att inte ha kört bil på ett halvår har hon nu börjat ta tag i sin problematik.

Men att köra i Sveriges största stad Stockholm kommer hon, i likhet med många andra som delar samma rädsla, aldrig att våga sig på.

– Över min döda kropp, säger hon, till SvD.

Inget ovanligt

Vissa situationer i trafiken orsakar oro hos de flesta och är inget ovanligt.

Men en allmän rädsla, eller fobi, drabbar oftare kvinnor, enligt psykologen Jonas Evander.

– Jag skulle säga att rädslan att köra bil kan drabba vem som helst, men att det är vanligare hos kvinnor, säger han, till tidningen.

LÄS OCKSÅ: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Inte många studier

Många studier har gjorts kring fobier, men inte så många om just rädslan att köra bil.

Därför är det svårt att veta omfattningen av problemet, som alltså ökar, enligt många psykologer och körskolor.

Enligt en fransk studie upplever omkring 30 procent ångest i samband med att man kör bil.

Finns mycket att göra

Ångest innebär starka känslor av skräck och oro.

Den kan ta sig i uttryck olika hos olika människor.

För vissa kommer den sakta krypande.

För andra kommer det mer som en chock eller plötslig panikkänsla.

– Att ha körskräck är vanligare än vad många kanske tror. För vissa beror det på skräckfyllda historier om vad som skulle kunna hända i trafiken, eller dåligt självförtroende angående den egna körförmågan, uppger bokapsykolog.se.

– För andra kan det vara minnen av en obehaglig eller traumatisk körupplevelse som spökar. Oavsett anledning till din körskräck finns det mycket du kan göra för att må bättre.

LÄS OCKSÅ: Småsparare varnas: Kan förlora 230 000 kronor

Foto: A Hunko

Text: Redaktionen