Glatt besked för Jonas Sjöstedt

2024 01 21

Tidigare partiledaren Jonas Sjöstedt har nu fått en ny viktig topposition inom partiet.

Jonas Sjöstedt (V) meddelade redan förra året att han planerar en comeback inom politiken.

Nu står det klart att den tidigare partiledaren kommer att få en ny, viktig roll inom Vänsterpartiet.

Sjöstedt kommer att bli partiets toppkandidat vid EU-valet i juni.

Det bekräftar Vänsterpartiet i ett pressmeddelande.

”Val mellan vänster och höger”

Jonas Sjöstedt själv berättar att han är väldigt peppad inför sin återkomst i toppolitiken.

Han säger att han är glad och hedrad över det förtroende som han har fått från partiet.

– EU-valet är viktigt för alla som vill ha en politik för klimatet och trygga jobb, säger den nya toppkandidaten.

Han menar att valet kommer att präglas av starka ideologiska motsättningar.

– Det blir ett val mellan vänster och höger, säger Jonas Sjöstedt.

”Mer vänsterpolitik”

Jonas Sjöstedt, som har en bakgrund som metallarbetare, har redan en lång erfarenhet av EU-politiken.

Under åren 1995-2006 var han ledamot i Europaparlamentet för V, och satt bland annat i miljöutskottet.

Därefter var Sjöstedt partiledare för Vänsterpartiet mellan åren 2012-2020.

Vänsterns nuvarande partiledare Nooshi Dadgostar är nöjd med partiets nya kandidater inför EU-valet.

– Vi har en väldigt stark lista, säger hon.

Även hon ser valet till Europaparlamentet som ett väldigt ideologiskt val.

– I EU-valet kan vi se till att det blir mer vänsterpolitik i Sverige och dessutom visa regeringen och SD att svenska folket inte vill ha dem. Det ser jag fram emot, säger Nooshi Dadgostar.

Hanna Gedin tvåa

Tvåa på partiets EU-lista står Hanna Gedin, som kommer från Malmö tidigare bland annat har varit biträdande partisekreterare.

Hon är utbildad i EU-rätt och arbetar redan idag för vänstern i EU-parlamentet.

– Vänsterpartister gör verkligen skillnad i EU-parlamentet, för Malmö och Sverige. Vi arbetar konsekvent för eldupphör i Gaza och det är ett arbete jag vill fortsätta driva, säger Hanna Gedin.

Andra kandidater på listan är bland annat Carolina Gustafsson, Kiruna, Marta Aguirre, Stockholm, och Umihama Rasovic, Eslöv, Skåne.

Foto: Vänsterpartiet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen